
Πραγματικά τα συνολικά δάνεια που έχουν ρυθμίσει οι τράπεζες τόσο σε απόλυτο αριθμό όσο και σε αξία είναι πολλά. Ομως, σύμφωνα με τις καταναλωτικές οργανώσεις, αυτές οι ρυθμίσεις δεν είναι ιδιαίτερα ευνοϊκές , αλλά όπως υποστηρίζουν, είναι λύσεις ανάγκης, προκειμένου να κερδίσουν χρόνο οι δανειολήπτες και να μην χάσουν την περιουσία τους.
Δεν είναι τυχαίο ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε συννενόηση με τις τράπεζες για να προωθήσουν από κοινού ευνοϊκότερες ρυθμίσεις, (δάνεια 99 ετών, δόση έως το 30% του εισοδήματος κ.α.),διότι είναι ξεκάθαρο ότι ο οικογενειακός προυπολογισμός μετά και τις τελευταίες περικοπές δεν μπορεί να καλύψει τις συγκεκριμένες ανάγκες.
Οι τράπεζες, με τα προγράμματα ρυθμίσεων που ξεκίνησαν το 2010 και συνεχίστηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια των ετών 2011 και 2012, προσέφεραν σε διάφορες κατηγορίες οφειλετών, όπως τους δημοσίους υπαλλήλους και τους συνταξιούχους (λόγω της περικοπής των αποδοχών τους), καθώς και τους άνεργους, επιμήκυνση της διάρκειας με μείωση των δόσεων των δανείων τους.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία των τραπεζών-μελών της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, προκύπτει ότι οι ρυθμίσεις των στεγαστικών και καταναλωτικών δανείων, συμπεριλαμβανομένων των πιστωτικών καρτών, παρουσίασαν, την 30η Ιουνίου 2012, σε σχέση με την 31η Δεκεμβρίου 2011, αύξηση του αριθμού κατά 16,4%. Επίσης, αποδεικνύεται ότι:
οι τράπεζες υλοποιούν ρυθμίσεις δανείων ακόμα και προς νοικοκυριά με σχετικά χαμηλό υπόλοιπο δανειοδότησης, αφού ο μέσος όρος ρυθμιζόμενου ποσού ανά ρυθμιζόμενο δάνειο έχει μειωθεί κατά 12,2%, και
οι μέχρι σήμερα ρυθμίσεις δανείων εξυπηρετούνται σε ικανοποιητικό βαθμό, γεγονός που πιστοποιεί ότι οι προτάσεις ρύθμισης των τραπεζών είναι προσαρμοσμένες στις τρέχουσες δυνατότητες της πλειονότητας των νοικοκυριών.

Αμφίβολο είναι αν το Προεδρικό Διάταγμα για την Διπλή Ανάπλαση που υπεγράφη σήμερα θα αποτελέσει το «φιλί της ζωής» για την Μπάμπης Βωβός. Η εταιρεία βρίσκεται ήδη από την άνοιξη εκτός ταμπλό του ΧΑ, ενώ χαριστική βολή στα έσοδα από ενοίκια αποτέλεσε η νέα ρύθμιση Σταϊκούρα για επιπλέον μείωση των μισθωμάτων που καταβάλλει το δημόσιο κατά 15%.
Κάτω από αυτά τα δεδομένα η μείωση της επιφάνειας του εμπορικού κέντρου κατά 40% καθιστά την ανάπτυξη εκτός των σύγχρονων ευρωπαϊκών προδιαγραφών για ένα κέντρο που θα μπορούσε να αποτελέσει προορισμό όπως θέλει η τάση σήμερα. Εξάλλου, σύμφωνα με εκτιμήσεις από τον τραπεζικό κλάδο οι δυσκολίες χρηματοδότησης ενός τέτοιου έργου είναι εκτός των δυνατοτήτων του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, ενώ η εταιρεία θα δυσκολευθεί πολύ να αντλήσει τα απαιτούμενα κεφάλαια από τράπεζες του εξωτερικού.
Ακόμη και στην περίπτωση κατασκευής του εμπορικού κέντρου ο ανταγωνισμός που θα έχει να αντιμετωπίσει είναι τεράστιος, καθώς μεγάλοι παίχτες του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας αναψυχής έχουν ήδη τοποθετηθεί (The Mall Athens, Metromall, Academy Gardens, River West) και τα εκπτωτικά χωριά (ΜcArthurGlen, Factory Outlet κλπ) έχουν καθιερωθεί λόγω κρίσης και μέτρων λιτότητας.
Σημειώνεται ότι το Προεδρικό Διάταγμα με βάση το νόμο της Διπλής Ανάπλασης προσδιορίζει τις ειδικότερες χρήσεις γης τόσο στο Βοτανικό όσο και στη Λ. Αλεξάνδρας, εγκρίνεται η γενική διάταξη κτιρίων, εγκαταστάσεων, χώρων στάθμευσης, ο τρόπος διαμόρφωσης ελεύθερων χώρων και χώρων πρασίνου καθώς και το Ρυμοτομικό Σχέδιο. Η ισχύς του Προεδρικού Διατάγματος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.
Στη περιοχή που θα αναπτύξει το εμπορικό κέντρο η Μπάμπης Βωβός Διεθνής Τεχνική η νομοθετική ρύθμιση και το Προεδρικό Διάταγμα καθορίζουν το συντελεστή δόμησης στο 1,2, η μέγιστη επιτρεπόμενη κάλυψη φτάνει το 40% και το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των κτηρίων φτάνει τα 18 μέτρα. Επιτρέπονται οι χρήσεις διοίκησης, γραφείων, τραπεζών, ασφαλειών, κοινωφελών οργανισμών, εμπορικών καταστημάτων- υπεραγορών-πολυκαταστημάτων, εστιατορίων, αναψυκτηρίων, χώρων συνάθροισης κοινού και αναψυχής και κτιρίων κοινωνικής πρόνοιας.
Στη περιοχή της Λ. Αλεξάνδρας επιτρέπεται η ανέγερση αθλητικού μουσείου - εντευκτηρίου, χώρου αναψυχής και εστίασης, καθώς και η κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων μέγιστης χωρητικότητας 700 θέσεων. Ο ανώτατος επιτρεπόμενος συντελεστής δόμησης φτάνει το 0,04 και μέγιστη επιτρεπόμενη κάλυψη 5%.
Σε ότι αφορά το γήπεδο του Παναθηναϊκού η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση φτάνει 47.000 τ.μ., εκ των οποίων 34.700 τ.μ. αντιστοιχούν στο γήπεδο ποδοσφαίρου, 7.500 τ.μ. στις αθλητικές εγκαταστάσεις του σωματείου και 4.800 τ.μ. στις αθλητικές εγκαταστάσεις του Δήμου Αθηναίων. www.ered.gr

Παρατείνεται έως τις 28 Φεβρουαρίου 2013, σύμφωνα με πληροφορίες του ΣΚΑΪ, η προθεσμία υπαγωγής των αυθαιρέτων κτισμάτων στην ρύθμιση της τακτοποίησης. Η σχετική απόφαση αναμένεται εντός της εβδομάδος, ενώ έως τα τέλη Σεπτεμβρίου θα ολοκληρωθεί και η κωδικοποίηση του σχετικού νόμου (Ν.4014/11), διαχωρίζοντας τα αυθαίρετα κτίσματα από τις πολεοδομικές παραβάσεις.
Το γεγονός αυτό θα τροποποιήσει τα επιβαλλόμενα πρόστιμα, τα οποία για κάποιες περιπτώσεις παραβάσεων θα μειωθούν δραστικά, μετά μάλιστα και την εναρμόνιση του Ν.4014/11 με τον νέο Οικοδομικό Κανονισμό, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το αργότερο έως τα τέλη του έτους.
Γιατί ο νέος Κανονισμός επιφέρει σημαντικές αλλαγές όχι μόνον στον τρόπο δόμησης, αλλά και στις προβλεπόμενες χρήσεις τμημάτων του κτίσματος. Όπως για παράδειγμα στα υπόγεια, το 50% της επιφάνειας των οποίων με τον νέο Οικοδομικό Κανονισμό αποτελεί χώρο κύριας χρήσης.
Έτσι, όποιος υπαχθεί σε διαδικασία τακτοποίησης για αυθαίρετη αλλαγή χρήσης υπόγειου χώρου, με βάση ορίζει όσα ο νέος κανονισμός, το επιβαλλόμενο πρόστιμο θα υπολογιστεί για την μισή επιφάνεια, αφού το υπόλοιπο 50%, θεωρείται χώρος κύριας χρήσης.
Όπως αποκάλυψε ο ΣΚΑΪ, την περασμένη εβδομάδα, πέραν των έμμεσων μειώσεων στα πρόστιμα που θα επέλθουν με την εφαρμογή του νέου Οικοδομικού Κανονισμού, θα έχουμε και άμεσες μειώσεις, στα, ήδη, καταλογισθέντα πρόστιμα.
Οι μειώσεις αυτές, έγιναν αποδεκτές από το Υπουργείο Οικονομικών και συνδέονται με την υλοποίηση του προϋπολογισμού. Έτσι, για να τύχει κάποιος μείωση του καταλογισθέντος προστίμου, πρέπει να καταβάλει μέχρι κάποια ημερομηνία συγκεκριμένο αριθμό δόσεων. Κι αυτό ώστε αναμένεται να βοηθήσει να αυξηθούν οι πιθανότητες ομαλής υλοποίησης του προϋπολογισμού.
Υπενθυμίζεται ότι στο ερώτημα που υποβάλαμε σε στελέχη του Υπουργείο Οικονομικών για το εάν στο καθεστώς μειωμένων προστίμων - που θα προκύψει από την εναρμόνιση του νόμου 4014/11 με τον νέο Οικοδομικό Κανονισμό - θα συμπεριληφθούν οι αντίστοιχες περιπτώσεις για τις οποίες τα καταλογισθέντα πρόστιμα κατεβλήθησαν εφάπαξ, από το Υπουργείο ήταν κατηγορηματικοί:
"Δεν τίθεται ζήτημα επιστροφής χρημάτων. Όσοι κατέβαλαν το πρόστιμο εφάπαξ, έτυχαν της έκπτωσης του 20%, ενώ όσοι το καταβάλλουν σε δόσεις, θα υπαχθούν στην ρύθμιση της έκπτωσης, μετά την καταβολή συγκεκριμένου αριθμού δόσεων, εντός καθορισμένου χρονοδιαγράμματος".

Τα δέκα επικρατέστερα πρότζεκτ αξιοποίησης νησιών του Δημοσίου που μπορεί να προσελκύσουν επενδύσεις και πιθανώς να αναστρέψουν το κλίμα στην Ελλάδα παρουσίασαν "ΤΑ ΝΕΑ".
Το μοντέλο στο οποίο αναμένεται να κινηθούν οι αρμόδιοι αφορά τη μακροχρόνια μίσθωση σε ιδιώτες, από 40-50 χρόνια και πάνω, ενώ οι εκτάσεις εντοπίζονται στον Σαρωνικό, τον Ευβοϊκό, τις Κυκλάδες, τον Αργολικό Κόλπο, το Ιόνιο, το Κεντρικό και το Βόρειο Αιγαίο. Πρόκειται για περισσότερα από 30 μικρά νησιά και νησίδες με εμβαδόν από 100 έως 3.100 στρέμματα.
Το ισχύον νομικό πλαίσιο δεν δίνει τη δυνατότητα στο Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου να προχωρήσει στις απαραίτητες διαδικασίες για την αξιοποίηση νησιών. Ωστόσο, από πληροφορίες των "ΝΕΩΝ" προκύπτει ότι ήδη έχει πραγματοποιηθεί έρευνα για 585 νησιά και νησίδες, τα οποία εξετάστηκαν με κριτήρια εθνικής ασφάλειας, εμπορικότητας, δυνατότητα διασύνδεσης και απόστασης από το κοντινότερο σημείο με υποδομές, ενώ σημαντικό ρόλο έπαιξε αν έχουν παραλίες ή όχι, αν υπάρχει όρμος και άλλες παράμετροι που μπορεί να τα καταστήσουν ελκυστικά για τους επενδυτές. Από όλα τα νησιά που μπήκαν στο μικροσκόπιο της έρευνας επιλέχθηκαν αρχικά σαράντα επτά και έπειτα από νέο φιλτράρισμα οι ειδικοί κατέληξαν σε δέκα ομάδες που θα μπορούσαν να αποτελέσουν πόλο έλξης για τους «μεγάλους παίκτες - επενδυτές» στον συγκεκριμένο χώρο.
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ. Για να γίνει όμως πρακτικά εφικτή η αξιοποίηση των συγκεκριμένων νησιών και νησίδων του Δημοσίου, θεωρείται απαραίτητο ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο, αφού με τα σημερινά δεδομένα, για να υπάρξει πολεοδομικός σχεδιασμός, θα πρέπει ο ενδιαφερόμενος να ανέβει έναν γραφειοκρατικό Γολγοθά 30-35 διαφορετικών αδειών. Οπως επισημαίνουν οι ειδικοί, για να αποκτήσει αξία ένα νησί - και όχι απλώς να έχει τη μοίρα ενός μεγάλου οικοπέδου -, χρειάζεται να υπάρξουν ειδικά σχέδια χωρικής ανάπτυξης για να γνωρίζουν οι επενδυτές πώς ακριβώς μπορούν να δραστηριοποιηθούν στις συγκεκριμένες εκτάσεις. "Μην περιμένουμε ότι θα τα πάρουν μόνο για να τα κοιτάνε..." σχολιάζει άνθρωπος που γνωρίζει τον χώρο.
Γεγονός, πάντως, είναι ότι στις μέρες μας η παγκόσμια αγορά νησιών δεν διανύει την καλύτερη περίοδό της. Διάσημες προσωπικότητες του Χόλιγουντ και διεθνούς φήμης επιχειρηματίες προσπαθούν μαζικά να ξεφορτωθούν τους εξωτικούς παραδείσους που αγόρασαν την προηγούμενη δεκαετία, όταν το να είσαι ιδιοκτήτης νησιού ήταν της μόδας. Σύμφωνα με τους "Σάντεϊ Τάιμς", περίπου 600 νησιά ανά τον κόσμο διατίθενται σήμερα προς πώληση, ενώ πρόσφατα είδαν το φως πληροφορίες που θέλουν τα ιδιωτικά νησιά Οξιά και Προβάτι από το σύμπλεγμα των Εχινάδων στο Ιόνιο να πωλήθηκαν έναντι 8 περίπου εκατομμυρίων ευρώ σε αραβικό fund, έπειτα από πολύμηνες διαπραγματεύσεις μεταξύ της ιδιοκτήτριας οικογένειας και λιβανέζων επιχειρηματιών που διαχειρίζονται τα συγκεκριμένα επενδυτικά κεφάλαια.

Νέο χαράτσι στους ιδιοκτήτες ακινήτων μελετούν το υπουργείο Οικονομικών και η τρόικα, με το φόρο ιδιοκατοίκησης να επανέρχεται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και αυτό επειδή οι Κοινοτικοί υποστηρίζουν ότι τα έσοδα που εισπράττει το δημόσιο από τα ακίνητα, είναι χαμηλά σε σχέση με το μέσο όρο της ευρωζώνης.
Ο φόρος ιδιοκατοίκησης που ίσχυε στην Ελλάδα μέχρι το 1999, απαιτούσε από τον ιδιοκτήτη να πληρώνει ενοίκιο για το ίδιο του το σπίτι και καταργήθηκε επειδή θεωρήθηκε άδικος, όπως βεβαίως και ήταν , αφού ζητούνταν από αυτούς που είχαν αποκτήσει «το δικό τους κεραμίδι» με δάνεια και θυσίες, να πληρώνουν κάτι σαν τεκμαρτό ενοίκιο, δηλαδή το μίσθωμα που θα εισέπρατταν αν το νοίκιαζαν και είχαν εισοδήματα από το συγκεκριμένο ακίνητο.
Η είδηση αυτή έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στην κτηματαγορά, αφού ουδείς γνωρίζει εάν με αυτόν θα αντικαταστασθεί το λεγόμενο χαράτσι ( ΕΤΗΔΕ) που καταβάλλεται μέσω της ΔΕΗ ή θα έρθει να προσταθεί στο ΕΤΑΚ.
Βέβαια, εάν τελικά επαναφέρουν τον φόρο ιδιοκατοίκησης, το πιθανότερο είναι ότι θα αφορά σε όλα τα ακίνητα και όχι μόνο για ακίνητα άνω των 200 τμ, όπως στο παρελθόν.
Το πως θα υπολογίζεται ο φόρος, εάν τον επαναφέρουν, μένει να διευκρινιστεί εφόσον ληφθεί σχετική απόφαση. Όταν ίσχυε πάντως, η Εφορία το τεκμαρτό εισόδημα πολλαπλασιάζοντας την τιμή ζώνης της περιοχής με τα τετραγωνικά του ακινήτου και των βοηθητικών χώρων (τώρα φυσικά θα ενταχθούν και οι ρυθμιζόμενοι ημιυπαίθριοι χώροι και τα τακτοποιημένα αυθαίρετα) με έναν συντελεστή παλαιότητας. Το ποσό που προέκυπτε θεωρούνταν τεκμαρτό εισόδημα και φορολογούνταν με συντελεστή 3,5%.
Η πληροφορία για επαναφορά του φόρου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τις οργανώσεις των ιδιοκτητών, που μιλούν για δήμευση περιουσιών, με την επιβολή ενός ακόμη φόρου στους τόσους που βαρύνουν το ακίνητο.
Εάν επιβληθεί ο φόρος ιδιοκατοίκησης εκτιμάται , σύμφωνα με την Ημερησία, ότι οι ιδιοκτήτες θα φορολογηθούν με συντελεστές από 10% έως 45% για ανύπαρκτα, ουσιαστικά, εισοδήματα.
Πολλά είναι τα θέματα που πρέπει να διευκρινιστούν σε σχέση και με τη δηλωμένη πρόθεση της κυβέρνησης να καταθέσει φορολογικό νομοσχέδιο που θα απλουστεύει και θα εξορθολογίζει τη φορολογία επί των ακινήτων γενικά και, όχι μόνο της κατοικίας ( δεύτερη κατοικία, επαγγελματικοί χώροι κ.λ.π.).
www.voria.gr

Σε ζημιές οδηγήθηκε το σύνολο των εταιρειών ακινήτων εισηγμένων στο Χρηματιστήριο με την εξαίρεση της Alpha Αστικά Ακίνητα, κατά το πρώτο εξάμηνο τoυ 2012, καθώς η μείωση των εύλογων αξιών των ακινήτων που βρίσκονται στα χαρτοφυλάκια τους συνεχίζεται παρά τα καλά λειτουργικά αποτελέσματα που ανακοινώνουν.
Έτσι, η Lamda Development η οποία με ενοποιημένα λειτουργικά αποτελέσματα (EBITDA) €16,3 εκατ. παρουσιάζει καθαρές ζημιές €18,3 εκατ. στο εξάμηνο κυρίως λόγω ζημιών από την αποτίμηση των επενδυτικών της ακινήτων. Η Καθαρή Αξία Ενεργητικού (NAV) της εταιρείας ανήλθε σε €373 εκατ. (€9,1 ανά μετοχή) παρουσιάζοντας πτώση 6% σε σχέση με τις 31/12/2001 και 16,2% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2011.
Αντίστοιχη η εικόνα και για τη Pasal Development που παρουσίαζε ζημιές €9,7 εκατ. με την αξία των επενδυτικών της ακινήτων να διαμορφώνεται στα €168,5 εκατ. από €172,5 εκατ. που ήταν στο τρίμηνο. Η Καθαρή αξία της εταιρείας διαμορφώθηκε στα €53,7 εκατ. από €63,8 εκατ. που ήταν στα τέλη του 2011.
Η σημαντική απομείωση της αξίας του χαρτοφυλακίου ακινήτων της Eurobank Properties κατά το πρώτο εξάμηνο του 2012 κατά €46,1 εκ. έναντι €11,8 εκ. το αντίστοιχο περσινό διάστημα, οδήγησε και αυτή την εταιρεία σε ζημιές ύψους €27,1 εκατ. έναντι κερδών €8,2 εκατ. πέρυσι.
Στα €4,5 εκατ. διαμορφώθηκαν οι ζημιές αποτίμησης της εύλογης αξίας των επενδυτικών ακινήτων ύψους €4,5 εκατ. από €1,8 εκατ. που ήταν το πρώτο εξάμηνο του 2011 για την Trastor ΑΕΕΑΠ. Με αποτέλεσμα οι ζημιές της εταιρείες να ανέλθουν στα €3 εκατ. από €0,7 εκατ. το πρώτο εξάμηνο του 2011. Η αξία των ακινήτων στις 30/6/2012 ανήλθε σε €74 εκατ. από €78,7 εκατ. της 31/12/2011. Αντίστοιχα ένα χρόνο πριν η αξία των ακινήτων έφτανε τα €95,8 εκατ.
Οι ζημίες από την αναπροσαρμογή των ακινήτων της MIG Real Estate σε εύλογες αξίες, ανήλθαν σε €7,4 εκατ. με την εταιρεία να καταγράφει καθαρή ζημία ύψους €5,9 εκατ., έναντι ζημίας €1,43 εκατ. κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2011. Χωρίς τις ζημίες λόγω αποτίμησης ακινήτων, η εταιρεία εμφανίζει καθαρά κέρδη (μετά από φόρους) ύψους €1,5 εκατ.
www.ered.gr

Οικονομικότερη και πιο ελκυστική για τους πολίτες επιχειρεί να καταστήσει το υπουργείο Περιβάλλοντος την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων. Στο πλαίσιο της υποχρεωτικής ενσωμάτωσης σχετικής κοινοτικής οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση του κτιριακού τομέα, το ΥΠΕΚΑ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 14 Σεπτεμβρίου σχέδιο νόμου με το οποίο κωδικοποιείται και επικαιροποιείται η υπάρχουσα νομοθεσία.
Προβλέπεται πως μευπουργική απόφαση μπορούν να εγφίνονταιρέτρα και να παρέχονται χρηματοδοτικά και άλλα μέσα για τη βελτίωση της ενεργειακήςαπόδοσης νέων και υφισταμένων κτιρίων.
Στόχος του υπουργείου είναι η θέσπιση ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης για το κέλυφος των κτιρίων και τα τεχνικά συστήματα θέρμανσης και ψύξης, προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η- κατανάλωση ενέργειας.
Μία από τις ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο οδηγεί στη μείωση του κόστους έκδοσης των ενεργειακών πιστοποιητικών, καθώς καταργούνται οι κατώτατες αμοιβές των ενεργειακών επιθεωρητών που ίσχυαν έως τώρα και θεσπίζεται ελεύθερη διαπραγμάτευση των αμοιβών με ανώτατες τιμές ανά κατηγορία κτιρίου. Ειδικότερα, οι ανώτατες αμοιβές -των ενεργειακών επιθεωρητών σύμφωνα με το νομοσχέδιο καθορίζονται ως εξής:
α) Για κτίρια ή κτιριακές μονάδες όλων των χρήσεων εκτός της κατοικίας, 2,5 ευρώ ανά τ.μ. ωφέλιμης επιφανείας του κτιρίου ή της κτιριακής μονάδας και 10.000 ευρώ στο σύνολο. Μέχρι σήμερα ισχύουν κατώτατες αμοιβές 2,5 ευρώ ανά τ.μ. για γραφεία και καταστήματα (1,5 ευρώ για εμβαδόν πάνω από 1000 τετραγωνικά).
β) Για κτίρια ή κτιριακές μονάδες με χρήση κατοικίας, 2 ευρώ ανά τ.μ. ωφέλιμης επιφανείας του κτιρίου ή της κτιριακής μονάδας και 5.000 ευρώ στο σύνολο. Η κατώτατη αμοιβή σήμερα είναι 2 ευρώ για διαμερίσματα, 1,5 ευρω για μονοκατοικίες και 1 ευρώ για πολυκατοικίες.
To νομοσχέδιο θεσπίζει ανώτατες τιμές και για τις επιθεωρήσεις συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού, οι οποίες είναι 250 ευρώ για συστήματα με ισχύ έως 200 κιλοβάτ, 400 ευρώ από 201 έως 400 κιλοβάτ και 800 ευρώ από 401 κιλοβάτ και πάνω.
Απόφαση
Παράλληλα, προβλέπεται πως με υπουργική απόφαση μπορούν να εγκρίνονται μέτρα και να παρέχονται χρηματοδοτικά και άλλα μέσα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης νέων και υφισταμένων κτιρίων. Η θέσπιση νέων επιπλέον κινήτρων αφορά τα βέλτιστα από πλευράς κόστους επίπεδα ενεργειακής απόδοσης για την κατασκευή κτιρίων ή δομικών στοιχείων ή τη ριζική ανακαίνισή τους. Για τις εργασίες που έχουν σκοπό τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στα κτίρια, δύναται να παρέχεται χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ το υπουργείο αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να προκηρυχθούν νέα προγράμματα (τύπου Εξοικονομώ Κατ Οίκον) που αφορούν παρεμβάσεις στον κτιριακό τομέα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κτιρίων, περιλαμβανομένων και κατοικιών.
Τα προγράμματα θα προκηρυχθούν με Κοινή Υπουργική Απόφαση, με την οποία θα καθορίζονται οι επιλέξιμες κατηγορίες κτιρίων και οι κτιριακές παρεμβάσεις, το είδος της χρηματοδότησης και το ποσοστό αυτής, η ανώτατη τιμή μονάδας ανά είδος παρέμβασης, τα κριτήρια επιλογής των έργων για την καθεμία, οι ωφελούμενοι από το πρόγραμμα, ο τρόπος πληροφόρησης του κοινού για τα προγράμματα, η διαδικασία υποβολής αιτήσεων υπαγωγής σε αυτό, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, η προθεσμία υποβολής τους, η διαδικασία παραλαβής, ελέγχου, αξιολόγησης και έγκρισης των αιτήσεων, η διαδικασία παρακολούθησης της υλοποίησης των επί μέρους έργων που έχουν εγκριθεί και πιστοποίησης των εργασιών που έχουν εκτελεσθεί, ο τρόπος καταβολής της χρηματοδότησης, οι υποχρεώσεις αυτών που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα και οι συνέπειες μη τήρησης των όρων και των προϋποθέσεων του προγράμματος, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή των προγραμμάτων.
Πιστοποιητικά
Η έκδοση Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης είναι υποχρεωτική για τους ιδιοκτήτες των κυρίων σε περίπτωση πώλησης ή μίσθωσης σε νέο ενοικιαστή, αλλά για όλες τις νέες κατασκευές. Συγκεκριμένα, ο ιδιοκτήτης κτιρίου ή κτιριακής μονάδας υποχρεούται να ζητήσει την έκδοση πιστοποιητικού:
α) Μετά την ολοκλήρωση κατασκευής νέου κτιρίου ή κτιριακής μονάδας.
β) Μετά την ολοκλήρωση ριζικής ανακαίνισης κτιρίου ή κτιριακής μονάδας.
γ) Κατά την πώληση κτιρίου ή κτιριακής μονάδας.
δ) Κατά τη μίσθωση σε νέο ενοικιαστή κτιρίου ή κτιριακής μονάδας.
Αδειες και κυρώσεις
Για τη χορήγηση άδειας δόμησης νέου ή ριζικά ανακαινιζόμενου υφιστάμενου κυρίου ή κτιριακής μονάδας, εκπονείται και υποβάλλεται στην αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης μελέτη ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου. Μετά τους ελέγχους των ελεγκτών δόμησης και προκειμένου να εκδοθεί το Πιστοποιητικό Ελέγχου Κατασκευής (ΠΕΚ), απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η έκδοση του Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης του κτιρίου από ενεργειακό επιθεωρητή. To πιστοποιητικό υποβάλλεται και καταχωρίζεται ηλεκτρονικό στο Αρχείο Επιθεωρήσεως Κτιρίωντου ΥΠΕΚΑ, αντίγραφο δε αυτού προσκομίζεται στην οικεία ΥΔΟΜ, συνοδευόμενο από πόρισμα του ενεργειακού επιθεωρητή, για την τήρηση ή μη των επιμέρους ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης ή/και της ενερνειακήςκατηγορίας που προσδιορίζεται στη μελέτη.
Σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης δεν μεριμνήσει για την έκδοση ενεργειακού πιστοποιητικού, επιβάλλεται πρόστιμο που κυμαίνεται μεταξύ 1.000 και 10.000 ευρώ, ανάλογα μετο εμβαδόν του κτιρίου. Τα χρηματικά πρόστιμα θα ενισχύσουν το Πράσινο Ταμείο.
Υποχρεώσεις
To σχέδιο νόμου προβλέπει ότι από το 2019 και έπειτα σε όλα τα νέα κτίρια θα πρέπει να εγκαθίσταται υποχρεωτικά τουλάχιστον ένα εναλλακτικό σύστημα παροχής ενέργειαε που να βασίζεται στις ανανεώσιμες πήγες και να καλύπτει τις ανάγκες τους σε ζεστό νερό κατά 60% από ηλιοθερμικά συστήματα. Δύο χρόνια αργότερα, από το 2021, όλα τα νέα κτίρια που θα κατασκευάζονται θα πρέπει να έχουν σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας. Για τα νέα κτίρια που στεγάζουν υπηρεσίες του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, η υποχρέωση αυτή τίθεται σε ισχύ από την 1 Ιανουαρίου 2019. Από τις νέες ρυθμίσεις εξαιρούνται μνημεία και χώροι λατρείας.
www.buildnet.gr

Στα 4 δισ. ευρώ , φτάνουν σήμερα, οι σχολάζουσες κληρονομιές, όσες δηλαδή έχουν μείνει στα "αζήτητα", αφού αρκετοί φορολογούμενοι αφήνουν στα χέρια του δημοσίου τις κληρονομιές που δικαιούνται προκειμένου να αποφύγουν τη μεγάλη φορολογική επιβάρυνση που θα επωμιστούν εφόσουν αποδεχτούν την κληρονομιά.
Όπως αποκαλύπτει η εφημερίδα "ΕΞΠΡΕΣ", τo υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να βάλει "χέρι" στο εθνικό χρυσωρυχείο των σχολαζουσών κληρονομιών. Ακίνητα μεγάλης αξίας, καταθέσεις σε τράπεζες, μετοχές και ομόλογα αποβιωσάντων, οι κληρονόμοι των οποίων δεν βρέθηκαν ποτέ, συνιστούν σχολάζουσες κληρονομιές οι οποίες (με αποφάσεις των κατά τόπους πρωτοδικείων) έχουν περάσει προσωρινά σε "κηδεμόνες" οι οποίοι συνήθως είναι δικηγόροι ή και δημόσιοι υπάλληλοι.
Οπως αναφέρεται, "σε εύλογο διάστημα, το οποίο όμως σε κανένα νόμο δεν προσδιορίζεται με ακρίβεια, οι κληρονομιές αυτές πρέπει να εκκαθαριστούν και να περάσουν στην κυριότητα του ελληνικού Δημοσίου εφόσον εξακολουθούν να παραμένουν ορφανές υπό την έννοια ότι οι νόμιμοι κληρονόμοι είτε δεν υπάρχουν είτε δεν βρέθηκαν. Στις περισσότερες υποθέσεις η εκκαθάριση από τον κηδεμόνα κρατάει από 10 έως 30 χρόνια, μέχρι να βρουν το δρόμο τους για το ελληνικό Δημόσιο. Αρμόδιοι φορείς έχουν εισηγηθεί στο υπουργείο Οικονομικών οι διαδικασίες για την αναγνώριση του κληρονομικού δικαιώματος του Δημοσίου να αρχίζουν σε διάστημα έξι μηνών ή ενός έτους από το θάνατο του κληρονομούμενου από το ελληνικό Δημόσιο και όχι αορίστως σε εύλογο διάστημα".
Σημειώνεται, ότι κάθε κληρονομιά, δωρεά ή γονική παροχή υπόκεται σε φόρο. Αφορολόγητες είναι οι κληρονομιές εφόσον η συνολική περιουσία δεν ξεπερνά τα 150.000 ευρώ και εφόσον πρόκειται για κληρονομιά που αφορά συγγενείας α' βαθμού. Από τα 150.000 ευρώ και πάνω η αξία φορολογείται κλιμακωτά με συντελεστές από 1% - 10%. Αν πρόκειται για συγγενείς β' και γ΄βαθμού οι φορολογικοί συντελεστές μπορούν να φτάσουν και το 30%.
www.buildnet.gr
Σε μειώσεις στο κόστος έκδοσης των ενεργειακών πιστοποιητικών οδηγεί η ρύθμιση που περιλαμβάνεται σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Ενέργειας για την «Ενεργειακή Απόδοση Κτιρίων», που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση. Με τη ρύθμιση που προβλέπει το νομοσχέδιο, καταργούνται οι κατώτατες αμοιβές των ενεργειακών επιθεωρητών που ίσχυαν έως τώρα, σύμφωνα με το πάγιο αίτημα της ΠΟΜΙΔΑ, και θεσπίζεται ελεύθερη διαπραγμάτευση των αμοιβών με ανώτατες τιμές ανά κατηγορία κτιρίου που με το νομοσχέδιο αυτό καθορίζονται ως εξής:
- Για κτίρια εκτός κατοικίας 2,5 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο με ανώτατο όριο τις 10.000 ευρώ.
- Για κτίρια κατοικιών 2 ευρώ ανά τ.μ. με ανώτατο όριο 5.000 ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι ώς τώρα οι τιμές αυτές ίσχυαν ουσιαστικά ως κατώτατες (2,5 ευρώ ανά τ.μ. για γραφεία και καταστήματα (1,5 ευρώ για εμβαδόν πάνω από 1000 τετραγωνικά), 2 ευρώ για διαμερίσματα, 1,5 ευρώ για μονοκατοικίες και 1 ευρώ για πολυκατοικίες.
Το νομοσχέδιο θεσπίζει επίσης ανώτατες τιμές και για τις επιθεωρήσεις συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού, οι οποίες είναι 250 ευρώ για συστήματα με ισχύ έως 200 κιλοβάτ, 400 ευρώ από 201 έως 400 κιλοβάτ και 800 ευρώ από 401 κιλοβάτ και πάνω, ενώ προσδιορίζει ότι όλα αυτά τα συστήματα θα πρέπει να έχουν ελεγχθεί ώς την 31.12.2015.
Υπενθυμίζεται ότι η έκδοση Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης είναι υποχρεωτική για τους ιδιοκτήτες των κτιρίων, σε περίπτωση αποπεράτωσης νέου ή ριζικής ανακαίνισης υπάρχοντος κτιρίου και πώλησης ή μίσθωσης σε νέο ενοικιαστή. Συγκεκριμένα από 9.1.2012 η υποχρέωσηέκδοσης Ενεργειακού πιστοποιητικού δεκαετούς ισχύος, ισχύει και για τις μισθώσεις επί μέρους τμημάτων κτιρίων (διαμερισμάτων, γραφείων, καταστημάτων κλπ.) εμβαδού άνω των 50 τ.μ.,πλην αποθηκών και γκαράζ και ορισμένων κατηγοριών επαγγελματικών κτιρίων, καθιστώντας όλους τους εκμισθωτές ακινήτων της χώρας αιώνιους αναγκαστικούς πελάτες των ενεργειακών επιθεωρητών.. www.pomida.gr

Πάνω από 13 GW ενέργειας προστέθηκαν χάρη στα φωτοβολταϊκά στο σύστημα σε παγκόσμιο επίπεδο κατά τους πρώτους έξι μήνες του χρόνου. Σύμφωνα με νεότερα στοιχεία της IMS Research, σημαντική υπήρξε η συμβολή και συμμετοχή της αμερικανικής αγοράς, όπως σημειώνεται, η οποία κατέγραψε αύξηση της τάξης του 120%, καθώς οι νέες φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις άγγιξαν τα 1,7 GW. Η Γερμανία παραμένει ωστόσο η μεγαλύτερη και πιο δραστήρια φωτοβολταϊκή αγορά παγκοσμίως.
Όπως επισημαίνεται στις προβλέψεις της IMS Research, αναμένεται συρρίκνωση της ευρωπαϊκής αγοράς, στο σύνολο της, κατά 3 GW, εξαιτίας της νέας πολιτικής αναφορικά με τα φωτοβολταϊκά που ακολουθεί η Γερμανία και η Ιταλία. Μέχρι το τέλος του χρόνου εκτιμάται επίσης πως η αγορά φωτοβολταϊκών θα ενισχυθεί με επιπλέον 18 GW και αυτό χάρη στην Κίνα, στην Ιαπωνία και τις ΗΠΑ.
«Πρωταγωνιστής» οι ΗΠΑ
Η αμερικανική αγορά αναμένεται να αποτελέσει την τρίτη μεγαλύτερη αγορά ηλιακής ενέργειας το 2012, με επιπλέον 3,5 GW από φωτοβολταϊκά μέχρι το τέλος του χρόνου.
Σε προγενέστερη ανακοίνωσή της η IMS Research συνιστούσε στους κατασκευαστές φωτοβολταϊκών μετατροπέων να εστιάσουν στις αναδυόμενες αγορές προκειμένου να εξασφαλίσουν τη μελλοντική τους ανάπτυξη. Συγκεκριμένα, όπως τόνιζε, το μερίδιο της αγοράς των φωτοβολταϊκών μετατροπέων στην Ευρώπη θα καταγράψει σημαντική πτώση -επηρεαζόμενο από την πτωτική πορεία των εγκαταστάσεων σε Γερμανία και Ιταλία λόγω των μειώσεων στις αποζημιώσεις- κάτι το οποίο καθιστά απαραίτητο για τις εταιρείες του κλάδου να δραστηριοποιηθούν σε αγορές στις οποίες προβλέπεται μελλοντική αύξηση της ζήτησης. Πάντως, η μελέτη εκτιμά ότι η παγκόσμια αγορά φωτοβολταϊκών μετατροπέων αναμένεται να φτάσει τα 32 GW το 2012, καταγράφοντας έτσι αύξηση 23% συγκριτικά με το 2011. Την ίδια στιγμή, δεδομένης της κάμψης που χαρακτηρίζει την ευρωπαϊκή αγορά, προβλέπεται διψήφια πτώση στις τιμές των φ/β μετατροπέων φέτος.

Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με την τρόικα μπαίνει και πάλι ο φόρος ιδιοκατοίκησης για όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων. Ενας φόρος που ίσχυε στην Ελλάδα μέχρι το 1999 και καταργήθηκε ως άδικος, επανέρχεται και σύμφωνα με πληροφορίες έχει πολλές πιθανότητες να υλοποιηθεί από το 2013 και μετά, παρά τις αντιδράσεις των φορέων της κτηματαγοράς.
Πρόκειται ουσιαστικά για την πληρωμή «ενοικίου» του ιδιοκτήτη για το ίδιο του το σπίτι, καθώς θα υπολογίζεται με βάση το λεγόμενο «τεκμαρτό ενοίκιο». Πόσο δηλαδή θα ήταν ένα υποτιθέμενο μίσθωμα που θα έπαιρνε ο ιδιοκτήτης αν δεν έμενε ο ίδιος αλλά ενοικίαζε την περιουσία του. Αγνωστο παραμένει μέχρι τώρα αν θα είναι ο φόρος που θα αντικαταστήσει το χαράτσι που πληρώνουμε μέσω της ΔΕΗ (ΕΤΗΔΕ) ή θα είναι μια ακόμη επιβάρυνση δίπλα στον ενιαίο φόρο ακινήτων που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση ότι θα επιβάλει από του χρόνου.
Εκθεση
Η πρόταση για επιβολή φόρου ιδιοκατοίκησης έγινε από την τρόικα την περασμένη άνοιξη κι αφού δημοσιοποιήθηκε η τριμηνιαία έκθεση της Κομισιόν στην οποία διαπίστωνε ότι τα φορολογικά έσοδα που εισπράττει το ελληνικό Δημόσιο από τους φόρους στα ακίνητα είναι χαμηλά, συγκριτικά με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Τότε οι κοινοτικοί αξιωματούχοι έλεγαν ότι θα έλθουν στο μέλλον νέες επιβαρύνσεις για τους ιδιοκτήτες ακινήτων καθώς πρέπει να πληρωθεί φόρος για το ποσό του ενοικίου, ένα τεκμαρτό εισόδημα δηλαδή που «γλιτώνουν» εφόσον δεν είναι νοικάρηδες.
Οταν ίσχυε στο παρελθόν ο φόρος ιδιοκατοίκησης επιβάρυνε τους ιδιοκτήτες κάθε ακινήτου άνω των 200 τ.μ. (στη συνέχεια αντικαταστάθηκε με το ΕΤΑΚ).
Η Εφορία υπολόγιζε το τεκμαρτό εισόδημα πολλαπλασιάζοντας την τιμή ζώνης της περιοχής με τα τετραγωνικά του ακινήτου και των βοηθητικών χώρων (τώρα φυσικά θα ενταχθούν και οι ρυθμιζόμενοι ημιυπαίθριοι χώροι και τα τακτοποιημένα αυθαίρετα) με έναν συντελεστή παλαιότητας. Το ποσό που προέκυπτε θεωρούνταν τεκμαρτό εισόδημα και φορολογούνταν με συντελεστή 3,5%.
Στο νέο... μοντέλο του φόρου φυσικά μπορούν να γίνουν αλλαγές, όπως για παράδειγμα το ποσό να πολλαπλασιάζεται και με έναν άλλο συντελεστή, ανάλογα με την περιοχή που βρίσκεται το ακίνητο, έτσι ώστε να πληρώνουν περισσότερα όσοι μένουν σε περιοχές με υψηλές αντικειμενικές αξίες και λιγότερα οι ιδιοκτήτες σε «φτωχές» συνοικίες.
Ο τρόπος και η μορφή του φόρου, βεβαίως, θα εξαρτηθούν από τις διαπραγματεύσεις της τρόικας με το οικονομικό επιτελείο, αν και σύμφωνα με πληροφορίες προς το παρόν το θέμα δεν έχει τεθεί εν όψει του πακέτου των 11,5 δισ. ευρώ. Πιθανότατα να τεθεί ξανά όταν θα έρθει στο προσκήνιο το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, στις αρχές του 2013.
Αντιδράσεις
Από την πλευρά τους οι ιδιοκτήτες ακινήτων δεν συζητούν καν την επιβολή ενός ακόμη φόρου στους ήδη υπάρχοντες και μιλούν για δήμευση της περιουσίας τους. Ειδικά για τον φόρο ιδιοκτησίας επισημαίνουν ότι ουσιαστικά ο ιδιοκτήτης ενός σπιτιού που το αγόρασε με δάνειο και θυσίες και που ουσιαστικά ανήκει στην τράπεζα, θα πληρώνει ενοίκιο στην περιουσία του. Αφενός δηλαδή θα πρέπει να καλύπτει τις μηνιαίες δόσεις του δανείου και αφετέρου θα επιβαρύνεται με τον φόρο ιδιοκτησίας.
ΑΝΑ ΠΕΡΙΟΧΗ
10%-45% ο λογαριασμός
Αν επιβληθεί ο φόρος ιδιοκατοίκησης εκτιμάται ότι οι ιδιοκτήτες θα φορολογηθούν με συντελεστές από 10% έως 45% για ανύπαρκτα, ουσιαστικά, εισοδήματα. Ο φόρος θα ισχύσει για όλους τους ιδιοκτήτες ανεξάρτητα αν τα ακίνητά τους προσφέρουν εισοδήματα ή όχι. Αν για παράδειγμα κάποιος πολίτης διαθέτει τρία διαμερίσματα τα οποία νοικιάζει αλλά και ο ίδιος μένει στο νοίκι θα πληρώσει φόρο ιδιοκατοίκησης σαν να έμενε ο ίδιος στην περιουσία του. Ερωτήματα που μένει να απαντηθούν είναι τι θα γίνει με τις υπόλοιπες μορφές ακίνητης ιδιοκτησίας. Πώς δηλαδή θα φορολογηθούν καταστήματα, γραφεία, αποθήκες, αλλά και η δεύτερη, εξοχική κατοικία.
Τα ειδοποιητήρια για την πληρωμή του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) για το 2010 και το 2011 θα λάβουν από τα τέλη Σεπτεμβρίου και .....
έως το τέλος του 2012 τουλάχιστον 1 εκατ. φορολογούμενοι. Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) του υπουργείου Οικονομικών διαχωρίζει την τρέχουσα περίοδο την ακίνητη περιουσία μεταξύ των συζύγων και καθορίζει νέες ενδεικτικές τιμές αφετηρίας ανά τ.μ. για τον προσδιορισμό των φορολογητέων αξιών των κτισμάτων και των εκτός σχεδίων πόλεων οικοπέδων, τα οποία βρίσκονται σε περιοχές όπου δεν ίσχυε το 2011 το σύστημα των αντικειμενικών αξιών. Με βάση τον συγκεκριμένο διαχωρισμό θα αποσταλούν τα ξεχωριστά ανά σύζυγο εκκαθαριστικά για τον ΦΑΠ των ετών 2010 και 2011. 400.000 άτομα που κατείχαν την 1η-1-2010 κτίσματα και εντός σχεδίων πόλεων οικόπεδα συνολικής φορολογητέας αξίας άνω των 400.000 ευρώ θα παραλάβουν ισάριθμα εκκαθαριστικά σημειώματα με τα οποία θα κληθούν να καταβάλουν το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας του έτους 2010. 600.000 άτομα που κατείχαν στις 1-1-2011 κτίσματα και εντός σχεδίων πόλεων οικόπεδα συνολικής αξίας μεγαλύτερης των 200.000 ευρώ θα παραλάβουν στα τέλη Νοεμβρίου εκκαθαριστικά σημειώματα για την πληρωμή του ΦΑΠ 2011. Τα έσοδα που θα εισπραχθούν από τον ΦΑΠ 2010 και τον ΦΑΠ 2011 υπολογίζονται σε 1 δισ. ευρώ.
Τι προβλέπει όμως ο νέος νόμος για το ζήτημα αυτό, ποιες είναι οι εξαιρέσεις και τι κινδύνους κρύβει;
Σε όλα αυτά απαντά ο ....
συνταγματολόγος – δικηγόρος δρ Απόστολος Παπακωνσταντίνου, εταίρος της γνωστής δικηγορικής εταιρείας «Απ. Παπακωνσταντίνου – Γ. Κατρούγκαλος – Ν. Χλέπας και Συνεργάτες», ο οποίος διαθέτει μακρά και πλούσια εμπειρία στα ζητήματα αυτά. Ωστόσο, όπως αναφέρει μεταξύ άλλων στην “ΠΥΞΙΔΑnews”ο κ. Παπακωνσταντίνου, με την ολοκλήρωση της διαδικασίας ρύθμισης, δηλαδή με την καταβολή του «ενιαίου ειδικού προστίμου», αναστέλλεται για τριάντα (30) χρόνια η επιβολή των προβλεπομένων κυρώσεων. Αν δεν ρυθμισθούν οι εν λόγω κατασκευές εφαρμόζονται οι ισχύουσες περί αυθαιρέτων διατάξεις για την κατεδάφιση και την επιβολή προστίμων. Σύμφωνα πάντα με τον ίδιο, είναι σκόπιμο οι ιδιοκτήτες να υποβάλουν τη σχετική αίτηση και να ζητήσουν την ένταξη των αυθαιρέτων τους στην εν λόγω διαδικασία για τη ρύθμισή τους. Σε περίπτωση που το αίτημά τους δεν γίνει δεκτό για τους προαναφερόμενους λόγους, μπορεί να προσφύγουν δικαστικά κατά της αρνήσεως αυτής της Διοικήσεως. - Τι προβλέπεται για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων κ. Παπακωνσταντίνου; Η λεγόμενη «ρύθμιση» των αυθαιρέτων προβλέπεται στον νόμο 4014/2011. Πρόκειται για μια ακόμη προσπάθεια να τεθεί ένα τέλος στη μεγάλη εκκρεμότητα με τα χιλιάδες αυθαίρετα, ενώ παράλληλα επιδιώκεται, αυτή είναι η πραγματικότητα, η άμεση κατά το δυνατόν είσπραξη χρηματικών ποσών στο πλαίσιο του Μνημονίου. Τα προβλήματα που συνοδεύουν το εγχείρημα αυτό δεν είναι λίγα. Ο νόμος καταλείπει πολλά ερμηνευτικά ζητήματα και εύλογες αμφιβολίες. Είναι γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα εγώ προσωπικά και οι συνεργάτες της Δικηγορικής Εταιρείας μου δεχόμαστε από ιδιοκτήτες, αλλά και από πολιτικούς μηχανικούς, ερωτήματα που αφορούν τη δυνατότητα αλλά και τη σκοπιμότητα ρύθμισης των αυθαιρέτων κατασκευών, σύμφωνα με τις διατάξεις του προαναφερόμενου νόμου. Σημειώνω κατ’ αρχήν ότι με τον νόμο αυτό προβλέπεται, όπως σας ανέφερα, η «ρύθμιση» των υπαρχόντων αυθαιρέτων κατασκευών και ορίζονται οι διαδικασίες για τη συντέλεσή της. Ειδικότερα, με την ολοκλήρωση της διαδικασίας ρύθμισης, δηλαδή με την καταβολή του «ενιαίου ειδικού προστίμου», αναστέλλεται για τριάντα (30) χρόνια η επιβολή των προβλεπομένων κυρώσεων. Αν δεν ρυθμισθούν οι εν λόγω κατασκευές εφαρμόζονται οι ισχύουσες περί αυθαιρέτων διατάξεις για την κατεδάφιση και την επιβολή προστίμων. Συγκεκριμένα, επιβάλλεται πρόστιμο ανέγερσης σε ποσοστό 30% επί της αξίας του αυθαιρέτου, καθώς και πρόστιμο διατήρησης σε ποσοστό 5% επί της αξίας του. Το τελευταίο επιβάλλεται για κάθε έτος διατήρησης του κτιρίου από την εγκατάστασή του και έως την κατεδάφισή του. Τέλος, προβλέπεται η κατεδάφισή του από την Ειδική Υπηρεσία κατεδαφίσεων, ενώ παραλλήλως δεν είναι δυνατή η μεταβίβασή του. - Θα έχει πιστεύεται νομικά προβλήματα η εφαρμογή του νόμου; Οι νέες αυτές διατάξεις για τη «ρύθμιση» των αυθαιρέτων ενδέχεται στο μέλλον να κριθούν από το Συμβούλιο της Επικρατείας ως αντισυνταγματικές λόγω αντίθεσής τους στους ορισμούς του άρθρου 24 παρ. 1 και 2 του Συντάγματος. Αν μάλιστα ληφθεί υπόψη η έως σήμερα νομολογία του Δικαστηρίου, ένα τέτοιο ενδεχόμενο δεν μπορεί, κατά την άποψή μου, να αποκλειστεί. - Ποια ακίνητα εξαιρούνται από τη ρύθμιση κ. Παπακωνσταντίνου; Από τις διατάξεις για τη ρύθμιση των αυθαιρέτων εξαιρούνται ρητά τα ακίνητα που βρίσκονται σε δασική ή αναδασωτέα έκταση, σε αιγιαλό, σε αρχαιολογικό χώρο, σε ιστορικό τόπο, σε περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, σε ρέματα, σε παράκτια ζώνη, καθώς και σε προστατευόμενη περιοχή του άρθρου 19 του ν. 1650/1986, εφόσον απαγορευόταν η δόμηση κατά το χρόνο εκτέλεσης της αυθαίρετης κατασκευής. Επίσης, δεν περιλαμβάνονται στη ρύθμιση οι αυθαίρετες κατασκευές που βρίσκονται σε ακίνητα για τα οποία απαγορεύεται από τις πολεοδομικές διατάξεις για τις χρήσεις γης η κατασκευή τους. Αντίθετα περιλαμβάνονται οι εκτάσεις στις οποίες δεν απαγορευόταν η κατασκευή των συγκεκριμένων κτισμάτων κατά την περίοδο της κατασκευής τους. - Θεωρείται ότι θα υπάρξουν προβλήματα κατά την εφαρμογή του νόμου; Όπως γνωρίζετε, σχεδόν στο σύνολο της επικράτειας δεν υπάρχει ακόμη δασολόγιο, αφού δεν έχουν αναρτηθεί οι δασικοί χάρτες. Επιπλέον, στις περισσότερες περιπτώσεις τα ρέματα δεν έχουν οριοθετηθεί σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Ωστόσο, είναι σύνηθες το Δημόσιο να θεωρεί, συνήθως αβάσιμα, ότι εκτεταμένες εκτάσεις είναι δασικές και, συνακόλουθα, ότι ανήκουν στην κυριότητά του. Ακόμη, σε πολλές περιπτώσεις το Δημόσιο επικαλείται την ύπαρξη αμφιβόλου νομικού πλαισίου «ειδικής προστασίας» για ορισμένες εκτάσεις, ιδίως για λόγους που ανάγονται στην προστασία του περιβάλλοντος. Είναι ως εκ τούτου πιθανόν οι οικείες Πολεοδομικές Υπηρεσίες να θεωρήσουν ότι οι αυθαίρετες κατασκευές που βρίσκονται σε τέτοιου είδους ακίνητα δεν υπάγονται στις ανωτέρω διατάξεις για τη ρύθμιση των αυθαιρέτων. Τι συνιστάται να κάνουν οι ιδιοκτήτες σε αυτές τις περιπτώσεις; Ενόψει του αμφίβολου νομικού καθεστώς που ισχύει σε πολλές περιπτώσεις κρίνεται, κατά την άποψή μας, σκόπιμο οι ιδιοκτήτες να υποβάλουν τη σχετική αίτηση και να ζητήσουν την ένταξη των αυθαιρέτων τους στην εν λόγω διαδικασία για τη ρύθμισή τους. Σε περίπτωση που το αίτημά τους δεν γίνει δεκτό για τους προαναφερόμενους λόγους, μπορεί να προσφύγουν δικαστικά κατά της αρνήσεως αυτής της Διοικήσεως. - Μεγάλο θέμα έχει ανακύψει κ. Παπακωνσταντίνου μετά το πρόσφατο προεδρικό διάταγμα για την προστασία του Υμηττού, το οποίο εντάσσει, όπως γνωρίζετε, εκτεταμένες περιοχές, ιδίως στο Κορωπί, την Παιανία, τη Βάρη, τη Γλυφάδα, την Αγία Παρασκευή και την Ηλιούπολη σε «Ζώνες Προστασίας». Οι ιδιοκτήτες των εκτάσεων αυτών μπορεί να ζητήσουν τη ρύθμιση των αυθαιρέτων τους που βρίσκονται σε αυτές τις περιοχές; Το θέμα που θίγεται είναι πολύ σημαντικό. Είναι πιθανόν οι οικείες Πολεοδομικές Υπηρεσίες να θεωρήσουν ότι οι αυθαίρετες κατασκευές που βρίσκονται σε ακίνητα τα οποία έχουν περιληφθεί εντός των «Ζωνών προστασίας του Υμηττού» δεν υπάγονται στις ανωτέρω διατάξεις για τη ρύθμιση των αυθαιρέτων. Σας υπενθυμίζω ότι η Δικηγορική Εταιρεία μας έχει ασκήσει και συνεχίζει να καταθέτει (έως το τέλος του Οκτωβρίου) αιτήσεις ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας εκ μέρους εκατοντάδων ιδιοκτητών, αλλά και εκ μέρους των Δήμων και των συλλόγων, κατά του προεδρικού διατάγματος του περασμένου Ιουνίου, με το οποίο καθορίζονται εκ νέου οι Ζώνες προστασίας του Υμηττού. Επίσης, έχει ξεκινήσει την κατάθεση αγωγών αποζημιώσεως εκ μέρους των ιδιοκτητών ενώπιον του αρμοδίου Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών. Ενόψει της εκκρεμοδικίας που υπάρχει και θέτει εν αμφιβόλω τους δραστικούς περιορισμούς που περιέχει το π.δ. για την προστασία του Υμηττού, κρίνεται, κατά την άποψή μας, σκόπιμη η υποβολή της σχετικής δηλώσεως για την υπαγωγή στις διαδικασίες ρύθμισης των αυθαιρέτων εκ μέρους των ιδιοκτητών ακινήτων που βρίσκονται εντός των Ζωνών προστασίας του Υμηττού και έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Στις περιπτώσεις αυτές, στην αίτηση και στην προβλεπόμενη υπεύθυνη δήλωση που αποστέλλεται στην αρμόδια Πολεοδομική Υπηρεσία για τη ρύθμιση των αυθαιρέτων πρέπει να αναφέρεται από κάθε ιδιοκτήτη που έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας η ύπαρξη αυτής της δικαστικής εκκρεμοδικίας. Είναι σαφές ότι σε περίπτωση απόρριψης από την αρμόδια Πολεοδομική Υπηρεσία του αιτήματος για ρύθμιση αυθαιρέτου είναι δυνατή και στην περίπτωση αυτή η δικαστική προσφυγή εκ μέρους του ιδιοκτήτη κατά της απορριπτικής αυτής πράξεως. Σε περίπτωση που επιτευχθεί η αποδοχή των αιτήσεων ακυρώσεως κατά του προεδρικού διατάγματος και η δικαίωση όσων ιδιοκτητών έχουν προσφύγει είτε από το Συμβούλιο της Επικρατείας, είτε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Στρασβούργου, τότε η Διοίκηση είναι υποχρεωμένη να δεχθεί και την τακτοποίηση των αυθαιρέτων αυτών. - Οι Δήμοι τι ρόλο μπορεί να διαδραματίσουν όσον αφορά το ζήτημα της «ρύθμισης» των αυθαιρέτων κ. Παπακωνσταντίνου; Ο νόμος 4014/2011 προβλέπει ότι το αργότερο σε δέκα χρόνια πρέπει να ολοκληρωθεί ο πολεοδομικός σχεδιασμός με την έγκριση ή την αναθεώρηση Γ.Π.Σ. ή ΣΧΟΟΑΠ ή άλλου τύπου σχεδιασμό και την αναθεώρηση των εγκεκριμένων σχεδίων πόλης στους Δήμους όπου δηλώνονται αυθαίρετες κατασκευές. Με τα σχέδια αυτά θα πρέπει να καθορισθούν στις εκτός σχεδίου περιοχές οι ζώνες όπου επιτρέπεται η δόμηση. Παρέχεται έτσι η δυνατότητα στους Δήμους να εκκινήσουν τις διαδικασίες προκειμένου να καθορισθούν οι περιοχές όπου θα επιτρέπεται η δόμηση. Οι ρυθμίσεις αυτές αποτελούν ασφαλώς ευκαιρία για την τελεσφόρηση προσπαθειών που καταβάλλονται με σκοπό την ένταξη στο σχέδιο πόλης -και άρα την οριστική τους διευθέτηση- εκτάσεων όπου έχουν αναπτυχθεί από ετών συμπαγείς και ενεργοί οικισμοί. Οι Δήμοι θα πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα τις διαδικασίες αυτές για να επιλυθεί επιτέλους το χρόνιο αυτό πρόβλημα και να ενταχθούν σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, το οποίο δεν θα υπερβαίνει τα επόμενα τρία ή τέσσερα έτη οι ενεργοί αυτοί οικισμοί στα σχέδια πόλης. Έτσι θα δοθεί λύση σε ένα μείζον κοινωνικό πρόβλημα, ενώ συγχρόνως θα εκτονωθούν και οι οικιστικές ανάγκες και πιέσεις που ασκούνται σε πολλές περιοχές. πηγή:www.pixidanews.gr

Τρείς συμβουλές προς τους ιδιοκτήτες ακινήτων εν όψει και της έναρξης της φοιτητικής περιόδου, δίνει η ΠΟΜΙΔΑ, τονίζοντας στους ιδιοκτήτες ότι "δεν πρέπει να προτιμάτε το "καλό" μίσθωμα, αλλά τον καλό μισθωτή".
Συμβουλές
1. Διαβάστε και εφαρμόστε προσεκτικά τις οδηγίες της ΠΟΜΙΔΑ για τη σύναψη μισθώσεων που περιέχονται στην ιστοσελίδα μας και στον ετήσιο "Οδηγό του Ιδιοκτήτη", και μην προτιμάτε το "καλό" μίσθωμα, αλλά τον καλό μισθωτή!
2. Χρησιμοποιείστε μόνον τα ειδικά μισθωτήρια φοιτητικών μισθώσεων, που διανέμονται από το Γραφείο Ενημερώσεως της ΠΟΜΙΔΑ (Σοφοκλέους 15), και από την ιστοσελίδα www.pomida.gr , προσυπογραμμένα από το φοιτητή και τους γονείς του!
3. Ασφαλίστε αμέσως το μίσθιο ακίνητό σας! Σας θυμίζουμε ότι η ΠΟΜΙΔΑ έχει δημιουργήσει ασφαλιστικό πρόγραμμα που καλύπτει πλήρως τα μέλη της από κάθε ατυχία, φυσική καταστροφή, ανεύθυνη συμπεριφορά ή και κακοβουλία οποιουδήποτε σε βάρος της περιουσίας τους, με συμβολικό κυριολεκτικά κόστος!