Για ακίνητα που μεταβιβάζονται από 1.1.2013 και μετά, θα ισχύει ο φόρος υπεραξίας 20%, σύμφωνα με μία σειρά αλλαγών στο φορολογικό νομοσχέδιο που κατατέθηκαν στη Βουλή, εν όψει της ψήφισής του, την Παρασκευή.
Ο φόρος θα επιβάλλεται με συντελεστή 20% στη διαφορά μεταξύ πώλησης και της τιμής κτήσης και θα αφορά ακίνητα που αποκτήθηκαν με οποιαδήποτε αιτία μετά την 1η Ιανουαρίου 2013. Όταν ο πωλητής είναι φυσικό πρόσωπο, το πιστοποιητικό πληρωμής του φόρου ακίνητης περιουσίας θα απαιτείται για συμβολαιογραφικά έγγραφα που θα καταρτίζονται από την 1η Ιανουαρίου 2014.
Η διαφορά μεταξύ πώλησης και τιμής κτήσης θα φορολογείται με την εφαρμογή των παρακάτω συντελεστών παλαιότητας:
- 0,90 για διακράτηση από 1 έως 5 έτη
- 0,80 για διακράτηση από 5 έως 10 έτη
- 0,75 για διακράτηση από 10 έως 15 έτη
- 0,70 για διακράτηση 15 έως 20 έτη
- 0,65 για διακράτηση 20 έως 25 έτη
- 0,60 για διακράτηση 25 ετών.
Ο φόρος υπεραξίας, θα επιβάλλεται και σε περιπτώσεις δωρεάς ή γονικής παροχής.
Η μόνη εξαίρεση του φόρου, αφορά το κέρδος μέχρι 25.000 ευρώ εφόσον το ακίνητο έχει διακρατηθεί μέχρι 5 έτη.
Ακόμα, όπως αναφέρεται στον φόρο δεν υπόκεινται:
α) Το κέρδος που πραγματοποιείται από εμπορική δραστηριότητα αγοραπωλησίας ακινήτων
β) Το κέρδος που πραγματοποιείται από την πώληση ακινήτου, παγίου περιουσιακού στοιχείου, νομικού προσώπου.
Υπενθυμίζεται ότι η επεξεργασία του φορολογικού νομοσχεδίου, έχει ήδη ολοκληρωθεί από την Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής σε τέσσερις συνεδριάσεις στις 19, 20, 21 Δεκεμβρίου και 8 Ιανουαρίου 2012.
Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο είχε ψηφιστεί και επί της αρχής και επί των άρθρων στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής στα μέσα του Δεκεμβρίου και αναμένεται να εισαχθεί στην Ολομέλεια της Βουλής στις 10 Ιανουαρίου 2013.
Τι έχει ζητήσει η ΠΟΜΙΔΑ
Σημειώνεται ότι σε επιστολή της που είχε αποστείλει την Τρίτη, 18.12.2012 η ΠΟΜΙΔΑ προς τους αρμόδιους Υπουργούς σχετικά με την ασυμφωνία της Αιτιολογικής Έκθεσης για το υπό ψήφιση φορολογικό νομοσχέδιο, ως προς τη φορολόγηση της "υπεραξίας" κατά την πώληση ακινήτων αναφερόταν ότι "σκοπός του είναι η φορολόγηση του κέρδους που αποκομίζει ο κύριος ακινήτου ή άλλου εμπράγματου δικαιώματος επί ακινήτου, το οποίο απέκτησε από οποιαδήποτε αιτία μετά την 1.1.2013, όταν προβεί σε περαιτέρω μεταβίβασή του."
Όμως, η ΠΟΜΙΔΑ ανέφερε ότι αντίθετα με τα παραπάνω, στην ίδια την προς ψήφιση διάταξη ουδεμία αναφορά γίνεται της παραπάνω ημερομηνίας απόκτησης των ακινήτων, οι πωλητές των οποίων θα βαρύνονται με τον φόρο αυτό, με αποτέλεσμα να μπορεί να ερμηνευτεί ότι αυτή αφορά όλα τα ακίνητα που θα πωλούνται στο μέλλον, κάτι που θα ήταν απόλυτα καταστροφικό για τους σημερινούς πωλητές ακινήτων, που όχι μόνον δεν εισπράττουν "υπεραξία" αλλά τα "σκοτώνουν" κυριολεκτικά για να επιβιώσουν και να πληρώσουν τους φόρους που τους επιβάλλονται.
Συγκεκριμένα η προς ψήφιση τότε διάταξη τόνιζε ότι ανέφερε ότι:
"1. Επί ακινήτου ή ιδανικού μεριδίου αυτού ή εμπράγματου δικαιώματος επί ακινήτου ή ιδανικού μεριδίου αυτού που αποκτάται με οποιαδήποτε αιτία και μετά την κτήση του μεταβιβάζεται περαιτέρω με επαχθή αιτία, επιβάλλεται φόρος στη διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης αυτού και της τιμής πώλησής του. Ως κτήση του ακινήτου νοείται η αγορά ή η με άλλη αιτία κτήση του, ανεξάρτητα από τη μεταγραφή της."
Επίσης, ανέφερε η ΠΟΜΙΔΑ ότι "εξάλλου επειδή προφανής σκοπός της ρύθμισης αυτής είναι η φορολόγηση της κερδοσκοπίας στα ακίνητα μετά την αναμενόμενη επανάκαμψη της οικονομίας, δεν έχει λογική να επιβάλλεται η φορολογία αυτή σε κληρονόμους κλπ. ακινήτων που θα αναγκάζονται να εκποιήσουν περιουσιακά στοιχεία, αλλά πρέπει να περιοριστεί μόνον στους αγοραστές μεταπωλητές ακινήτων. Ζητούμε συνεπώς το αυτονόητο: Να προστεθεί στο κείμενο της υπό ψήφιση διάταξης, αυτό που ρητά αναφέρεται ρητά στην εισηγητική έκθεση, και να περιοριστεί η φορολόγηση μόνον σε όσους αποκτούν ακίνητα από επαχθή αιτία, ως εξής:
"1. Επί ακινήτου που αποκτάται με επαχθή αιτία μετά την 1.1.2013 και μετά την κτήση του μεταβιβάζεται περαιτέρω με επαχθή αιτία"".