Σάββατο 29 Μαρτίου 2014

Αναδρομικός φόρος 50% σε όσους πούλησαν σπίτι.



Στο απόσπασμα, φαίνεται ότι στήνουν, εφοριακοί υπάλληλοι όσους πούλησαν σπίτι και δεν φορολογήθηκαν ως εταιρείες την τελευταία δεκαετία καθώς θα έπρεπε να είχαν δηλώσει στο Ε1 τα χρήματα που εισέπραξαν ως κέρδος από επιχείρηση και όχι ως χρηματικό εισόδημα από διάθεση περιουσιακών στοιχείων, όπως κάθε απλός πολίτης έκανε για να καλύψει μελλοντικά "πόθεν έσχες".

Σύμφωνα με το "Πρώτο Θέμα" αφού στις ημέρες μας υπεραξία από πωλήσεις ακινήτων δεν υπάρχει για να φορολογηθεί, "στο υπουργείο Οικονομικών ανακάλυψαν έναν άλλον τρόπο για να εισπράξουν: βάζουν ελεγκτές να επιβάλλουν φόρους και πρόστιμα σε ό,τι ακίνητο βλέπουν ότι πουλήθηκε την τελευταία δεκαετία".

"Στη μανία τους να φορολογήσουν οι ελεγκτές βρίσκουν πάτημα σε μία σαφή διάταξη που προυπήρχε του Φόρου Υπεραξίας και δεν αφορούσε τα φυσικά πρόσωπα αλλά τα νομικά (επιχειρήσεις). Μέσα στη σύγχυση υποστηρίζουν ότι όσοι ιδιώτες πούλησαν σπίτια στο παρελθόν θα έπρεπε να είχαν δηλώσει στο Ε1 τα χρήματα που εισέπραξαν ως κέρδος από επιχείρηση και όχι ως χρηματικό εισόδημα από διάθεση περιουσιακών στοιχείων".

"Αν και είναι ευθύνη του υπουργείου Οικονομικών και της κυβέρνησης, για αδιευκρίνιστους λόγους η πολιτική ηγεσία αποφεύγει να εκδώσει εδώ και χρόνια σαφείς και γραπτές οδηγίες, παρά τα ερωτήματα που φτάνουν από τα Κέντρα Ελέγχου των φυσικών προσώπων (ΚΕΦΟΜΕΠ, ΔΟΥ κ.λπ.)".

"Ετσι, αλλόφρονες ελεγκτές ζητούν να φορολογηθούν απλοί πολίτες σαν να ήταν μέτοχοι σε εταιρείες απλώς και μόνο επειδή πούλησαν κάποιο ακίνητο στο παρελθόν! Μάλιστα, σε μια επίδειξη παραλογισμού, τους αντιμετωπίζουν ως «άτυπη εταιρεία». Τους επιβάλλουν δηλαδή και πρόστιμα αναδρομικά επειδή δεν έκαναν έναρξη στην Εφορία, ενώ δεν αναγνωρίζουν προς έκπτωση και το κόστος για το σπίτι που έκτισαν, διότι δεν τήρησαν βιβλίο εσόδων - εξόδων!"

"Το άρθρο του νόμου, η ερμηνεία και τα πρόστιμα

Το "επίμαχο" άρθρο τον Ν. 2398 του 1994 ορίζει ότι «επιχείρηση αποτελεί και μεμονωμένη ή συμπτωματική πράξη που αποβλέπει στην επίτευξη κέρδους, καθώς και η πώληση μέσα σε δύο (2) χρόνια από την απόκτηση εξ επαχθούς αιτίας εδαφικών εκτάσεων που βρίσκονται εκτός σχεδίου πόλεως και έχουν μεγάλη αξία». Βάζει όμως ταυτόχρονα και κάποιες παραμέτρους, όπως π.χ. για ακίνητο «εκτός σχεδίου», «μεγάλης αξίας» κ.λπ.

Η διάταξη αποτελεί μεταφορά λέξη προς λέξη από νόμο του 1968 (άρθρο 7 του Αναγκαστικού Νόμου 285/68) που εισήχθη απλώς και μόνο για να ξεκαθαρίσει στη φορολογική νομοθεσία τον όρο «επιχείρηση». Το άρθρο αυτό αναφερόταν μόνο στις εταιρείες (νομικά πρόσωπα) επειδή πρωτύτερα δεν οριζόταν η έννοια της επιχείρησης στον φορολογικό νόμο. Εως τότε μια εταιρεία έβρισκε πάτημα να ζητά να φορολογηθεί μόνο για το επιχειρηματικό αντικείμενο που δήλωνε και όχι για την πώληση ακινήτων της. Αυτό αποδεικνύεται και από τη σχετική εγκύκλιο που εκδόθηκε πριν από 46 χρόνια και ορίζει επίσης ότι, προκειμένου για ακίνητα, «επιχείρηση υφίσταται ου μόνον η κατά σύστημα άσκησις πλειόνων πράξεων αγοράς και πωλήσεως ακινήτων, αλλά οσάκις διενεργείται και μία μόνο πώλησις».

Από τις διατάξεις αυτές ουδέποτε ετέθη θέμα φορολόγησης των απλών πολιτών ως επιχείρηση για μία μόνο πώληση ακινήτου. Αυτό συνέβη μόνο το 2005 για πρώτη φορά, επί Γιώργου Αλογοσκούφη, όταν θεσπίστηκε (για λίγο καιρό τότε) ο Φόρος Υπεραξίας από πώληση ακινήτων στο Εισόδημα Φυσικών Προσώπων.

Εκεί καθορίστηκε ότι θα πληρώνουν Φόρο Εισοδήματος και μεμονωμένοι πολίτες που δεν μετέχουν σε εταιρείες, αν και εφόσον όμως αποκομίσουν κέρδος από πώληση ακινήτων. Και τότε πάλι όμως, επειδή η υπεραξία υπολογιζόταν με βάση τις αντικειμενικές αξίες στα συμβόλαια, σπανίως προέκυπτε υπερκέρδος για να φορολογηθεί κάποιος.

Ουδείς εφοριακός διανοήθηκε και τότε πάλι να επιβάλει φόρο και πρόστιμα σε όποιον πήγαινε στην Εφορία για να συμπληρώσει και να καταθέτει τη φορολογική του δήλωση, χωρίς να συμπληρώσει στον κωδικό 401 το έσοδο από το σπίτι που πούλησε, όπως αναδρομικά έπειτα από χρόνια ζητούν πλέον οι ελεγκτές".