Πέμπτη 16 Ιουνίου 2011
Γαλλικό φλερτ για το «φιλέτο» του Ελληνικού.
«Επιτέλους, το Ελληνικό κινείται». Με αυτή τη φράση, στέλεχος του real estate δίνει την εικόνα που επικρατεί μετά και την ίδρυση της εταιρείας ειδικού σκοπού «Ελληνικό Α.Ε.» για την αξιοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου, αλλά και τη δημοσιοποίηση της πρότασης του Ισπανού αρχιτέκτονα Χ. Ασεμπίγιο. Οι προτάσεις για το μεγαλύτερο «οικόπεδο» της Ευρώπης θα αυξάνονται όσο θα πλησιάζει ο διεθνής διαγωνισμός για το τελικό σχέδιο που θα επιλέξει η κυβέρνηση. Η «Η» παρουσιάζει σήμερα μια μελέτη που έγινε για λογαριασμό της μεγάλης γαλλικής κατασκευαστικής εταιρείας Vinci, η οποία είναι έτοιμη να διεκδικήσει την ανάπλαση του Ελληνικού. Κατασκευή Business Center σε έκταση 300 στρεμμάτων. Θα δημιουργηθεί διώρυγα, η οποία θα συνδέεται με τη θάλασσα και θα έχει δύο τεχνητά νησιά. Η μελέτη που στηρίζει η Vinci έχει παρουσιαστεί στο Κατάρ το Φεβρουάριο, κάτι που δεν αποκλείει μελλοντική συνεργασία.
Γαλλικό «άρωμα» στο φάκελο της αξιοποίησης της έκτασης στο Ελληνικό φέρνει η πρόταση της ομάδας μελέτης του αρχιτεκτονικού γραφείου A.R.I.S. Architects. Κι αυτό γιατί το σχέδιο ανάπλασης - ανάπτυξης άνω των 5.500 στρεμμάτων στο πρώην αεροδρόμιο έγινε με τη στήριξη της κατασκευαστικής εταιρείας Vinci, η οποία έχει ισχυρή παρουσία στην Ελλάδα σε πολύ σημαντικά έργα.
Πρόκειται για μια πρόταση η οποία μπαίνει κι αυτή στο τραπέζι των συζητήσεων για το πώς θα μπορούσε να αξιοποιηθεί η περιοχή. Τις προηγούμενες ημέρες και ο διάσημος Ισπανός αρχιτέκτονας Χ. Ασεμπίγιο κατέθεσε τη δική του στρατηγική πρόταση, η οποία φυσικά και δεν είναι δεσμευτική για την κυβέρνηση. Όπως δεν είναι δεσμευτικές οι προτάσεις που έχουν κάνει οι Καταριανοί, αλλά και η παλαιότερη μελέτη του καθηγητή Σπύρου Πολλάλη, ο οποίος βρίσκεται πλέον στο τιμόνι της «Ελληνικό Α.Ε.».
Eσοδα
Το στρατηγικό σχέδιο που εκπόνησε το αρχιτεκτονική γραφείο A.R.I.S. Architects για λογαριασμό της Vinci παρουσιάζει αρκετές ομοιότητες και πολλές διαφορές με τις άλλες προτάσεις. Κοινή συνιστώσα, πάντως, είναι ότι δε μπορεί στο σύνολό της η έκταση να γίνει πράσινο. Πρέπει να υπάρξουν και χρήσεις οι οποίες θα φέρουν έσοδα ώστε να καλυφθεί το τεράστιο κόστος της κατασκευής ενός από τα μεγαλύτερα πάρκα στον κόσμο.
Όπως τονίζει στην «Η» ο πολιτικός μηχανικός Αρης Μητρόπουλος, εκ μέρους του αρχιτεκτονικού γραφείου, «η περιοχή επέμβασης της πρότασής μας καταλαμβάνει μόλις 300 στρέμματα από τα συνολικά 5.500, εκμεταλλευόμενη την ανάπτυξη καθ' ύψος. Αυτό περιορίζει κατά πολύ τον απαιτούμενο χώρο προς εκμετάλλευση και αφήνει ελεύθερο το υπόλοιπο για τη δημιουργία ενός Μητροπολιτικού Πάρκου». Επίσης, τονίζει ότι δεν «έχει προβλεφθεί η ανάπτυξη οικιστικού συγκροτήματος, καθώς είναι μια πρόταση με πολύ μεγάλο συντελεστή κάλυψης, γεγονός που δεν βοηθά στην 'πράσινη' ανάπτυξη. Επιπλέον είναι αμφιβόλου ανταποδοτικής αξίας, καθώς η κτηματαγορά στον τομέα της κατοικίας παρέχει στην παρούσα χρονική περίοδο μια υπερπροσφορά από ακίνητα τη στιγμή που η ζήτηση έχει μειωθεί δραματικά και συνεχίζει να μειώνεται».
Να υπενθυμίσουμε ότι η πρόταση Ασεμπίγιο κάνει λόγο για την κατασκευή 6.000 - 6.500 κατοικιών.
Το βασικό σημείο της πρότασης που υιοθετεί η Vinci είναι η κατασκευή διεθνούς business center, που, όπως αναφέρει ο κ. Μητρόπουλος, «σε συνδυασμό με κέντρα ερευνών υψηλής τεχνολογίας θα είναι παρόμοιο με αυτά που βρίσκονται για παράδειγμα στα Docklands στο Λονδίνο, στο Ντουμπάι, στη Βαρκελώνη, στο Μανχάταν ακόμα και στο Μπουένος Αϊρες (Πουέρτο Μαδέρο).
Στο Κατάρ
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόταση που παρουσιάζουμε σήμερα είναι ουσιαστικά και η πρώτη επίσημη εκδήλωση -μετά από αυτή του Κατάρ- ενδιαφέροντος από έναν μεγάλο «παίκτη» του χώρου των κατασκευών, της γαλλικής Vinci. Η πρόταση, μάλιστα, έχει παρουσιαστεί το Φεβρουάριο και στους υπευθύνους του Κατάρ σε ειδική παρουσίαση στη Ντόχα. Δεν θα αποκλειόταν δηλαδή μια συνεργασία μεταξύ του Κατάρ και της VINCI, καθώς βασικός μέτοχος της γαλλικής εταιρείας είναι το Qatari Diar.
H μελέτη για το Ελληνικό περιλαμβάνει τα εξής σημεία:
1. Ανάπτυξη σε επιφάνεια 300 στρεμμάτων ενός διεθνούς Business Center και κέντρου διοίκησης που θα περιλαμβάνει:
Γραφεία (Πύργοι) με επιφάνεια 480.000 τ.μ. και με χρήση είτε από την κεντρική διοίκηση είτε από δημόσιους φορείς.
Γραφεία - Ειδικά κτίρια 180.000 τ.μ. για στέγαση διεθνών οργανισμών και εναλλακτική χρήση business center.
Κέντρα Ερευνών υψηλής τεχνολογίας και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης 80.000 τ.μ. με εναλλακτική χρήση business center.
Μαιευτήριο, διαγνωστικό κέντρο, παιδικός σταθμός, ερευνητικό κέντρο, πολιτιστικές χρήσεις, αμφιθέατρο 58.000 τ.μ.
Ξενοδοχειακό συγκρότημα 5-4-3 αστέρων 37.000 τ.μ.
Αναψυχή και malls, εστιατόρια, cafe, ice rink, multiplex, καταστήματα, περίπτερα, γκαλερί σε 65.000 ή 80.000 τ.μ.
Θεματική ζώνη με ζωολογικό πάρκο και θεματική ζώνη σε έκταση 25.000 τ.μ.
Αθλητικές εγκαταστάσεις 76.000 τ.μ.
Υπόγειοι χώροι, πάρκινγκ 100.000 τ.μ.
Το Business Center θα παραχωρηθεί έναντι ετήσιου αντισταθμιστικού τέλος προς το Δημόσιο ή θα πουληθεί έναντι τιμήματος με στόχο τη δημιουργία «ταμείου αναπλάσεων» σε σημεία της Αθήνας.
Συνολικά θα δομηθούν 1.071.000 τ.μ. ή εναλλακτικά 1.138.000 τ.μ. για τη δημιουργία του Business Center.
2. Δημιουργία θεματικού πάρκου από ιδιώτη σε επίσης 300 στρέμματα, με το θέμα και το σκεπτικό ότι πρέπει να καλύπτει τα έξοδα συντήρησης του συνόλου του μητροπολιτικού πάρκου.
3. Δημιουργία τεχνητής διώρυγας και ένωσή της με το θαλάσσιο μέτωπο ώστε το business center να έχει επαφή με το υγρό στοιχείο. Στη διώρυγα θα υπάρχουν δύο τεχνητές νησίδες αναψυχής και δυνατότητα πλεύσης. Οι εγκαταστάσεις αναψυχής θα παραχωρηθούν σε ιδιώτες και η εκμετάλλευσή τους θα καλύψει το κόστος της διώρυγας.
4. Υλοποίηση, κατασκευή και συντήρηση ενός πάρκου 4.000 στρεμμάτων.
Η πρόταση που προωθούν οι Γάλλοι δεν κάνει λόγο για κατασκευή ζωνών κατοικίας-οικιστικής ανάπτυξης, διότι απαιτούνται μεγάλες επιφάνειες, ενώ αναφέρει ότι αφορά το σύνολο της έκτασης του Ελληνικού με το αντικείμενο ανάπτυξης να είναι το Business Center και το θεματικό πάρκο. Επίσης, προκρίνει την ανέγερση κτιρίων μεγάλου ύψους σε συνδυασμό με μικρές καλύψεις.
Τα υπάρχοντα κτίρια
Στη μελέτη γίνεται λόγος και για τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις, πολλές από τις οποίες διατηρούν τη χρήση τους και άλλες αλλάζουν. Ετσι, το συνεδριακό κέντρο 71.000 τ.μ. ιδιοκτησίας της ΕΤΑ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για γραφεία του ΕΟΤ. Οι αθλητικές εγκαταστάσεις, δηλαδή στάδιο hokey, υπόστεγο αεροπλάνων, 76.000 τ.μ. μπορούν να χρησιμοποιηθούν για αθλητισμό και θεματικές δράσεις. Επίσης, οι δημόσιοι οργανισμοί, όπως κτίριο ΑΜΕΑ (3.000 τ.μ.), ΥΠΑ, FIR Αθήνας, Μετεό (11.050 τ.μ.), τραμ, ΕΘΕΛ (10.030 τ.μ.) και σταθμός της ΔΕΗ (8.500 τ.μ.). Συνολικά διατηρούν ίδια χρήση 179.580 τ.μ.
Διατηρούνται αλλά με νέα χρήση, τα οποία είναι εξής:
Υπόστεγα 17.910 τ.μ. που θα μπορούσαν να γίνουν μουσεία, ερευνητικά κέντρα.
Γραφεία ΥΠΑ - 9 κτίρια 4.220 τ.μ. για πανεπιστήμιο.
Στάδιο Baseball, 6.220 τ.μ. για ποδόσφαιρο.
Δεξαμενές καυσίμων 1.690 τ.μ. για μουσειακό χώρο.
Catering Ο.Α. 5.250 τ.μ. για ιατρικό κέντρο.
ΥΠΑ 3.890 τ.μ. για ερευνητικό κέντρο και πυροσβεστική - δεξαμενή νερού 1.020 τ.μ. Συνολικά 40.200 τ.μ.
Τρία σενάρια
Στη μελέτη γίνονται τρεις προτάσεις για το πώς θα μπορούσε να προχωρήσει η ανάπλαση του Ελληνικού.
1. Το πρώτο σενάριο κάνει λόγο για πώληση των 300 στρεμμάτων στον επενδυτή αντί συνολικού τιμήματος υπέρ του Δημοσίου. Παραχώρηση με ΣΔΙΤ 250-300 στρεμμάτων για θεματικό πάρκο που θα καλύπτει τα έξοδα συντήρησης της συνολικής έκτασης του πάρκου και κατασκευή της διώρυγας με νησίδες αναψυχής (ετσιατόρια κ.λπ.)
2. Το δεύτερο σενάριο μιλά για παραχώρηση (με σύμβαση παραχώρησης) για 35-50 έτη της έκτασης των 300 στρεμμάτων επί των οποίων θα ανεγερθεί από τον επενδυτή το Business Center και ταυτόχρονη αντισταθμιστική εισφορά στο Δημόσιο για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης. Επίσης, παραχώρηση (ΣΔΙΤ) 250-300 στρ. για το θεματικό πάρκο και κατασκευή της διώρυγας.
3. Το τρίτο σενάριο αναφέρει ότι το έργο μπορεί να υλοποιηθεί και με τη μέθοδο της αντιπαροχής. Το κόστος της υλοποίησης θα αποτελέσει δέσμευση και υποχρέωση του επενδυτή ανεξάρτητα από το σενάριο που θα επιλεγεί τελικά.
Ποια είναι η Vinci
Η γαλλική κατασκευαστική εταιρεία Vinci έχει εδώ και χρόνια παρουσία στην ελληνική αγορά, ειδικά λόγω της συμμετοχής της σε υποδομές που έγιναν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Ο γαλλικός κολοσσός κατασκεύασε τμήμα των γραμμών 2 και 3 του μετρό, είναι μέλος της κοινοπραξίας που κατασκεύασε και διαχειρίζεται τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου (συνολικό κόστος άνω των 700 εκατ. ευρώ), ενώ συμμετέχει και στην κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός» που κατασκευάζει τον αυτοκινητόδρομο που ενώνει την Πελοπόννησο με την υπόλοιπη Ελλάδα. Παράλληλα, η Vinci έχει συμμετοχή στην κοινοπραξία που έχει αναλάβει το τμήμα του αυτοκινητόδρομου Μαλιακός - Κλειδί.
Πηγή www.imerisia.gr