Μεγάλες ανατροπές στη φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας χιλιάδων ιδιοκτητών μπορεί να φέρει μια απόφαση του ΣτΕ.
Η αυξημένη, 7μελής σύνθεσης του Β΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας με την υπ' αριθμ. 3833/2014 απόφασή της έκρινε ότι για τον καθορισμό του ύψος του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) φυσικών προσώπων πρέπει για λόγους φορολογικής ισότητας να συνακτιμάται και η φορολογητέα αξία των ακινήτων όμορων περιοχών.
Το ανώτατο δικαστήριο ακύρωσε την περσινή υπουργική απόφαση (ΠΟΛ 1131/5-6-13) κατά το μέρος που προέβλεψε την καταβολή υψηλού ΦΑΠ (Φόρου Ακίνητης Περιουσίας) σε τρεις πολεοδομικές ενότητες της Ν. Μάκρης αναδρομικά για το διάστημα 2011-13, με τιμές «φουσκωμένες» ακόμα και στο 3πλάσιο, σε σύγκριση με τις αντικειμενικές αξίες που προσδιορίστηκαν σε γειτονικές ζώνες.
Αναλυτικότερα, ο υπουργός Οικονομικών στις 5.6.2013 προσδιόρισε για τα έτη 2011, 2012 και 2013 στα 620 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο τον ΦΑΠ φυσικών προσώπων στο Δήμο Νέας Μάκρης, όπου δεν εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού του ΦΑΠ.
Κατόπιν αυτού κάτοικοι της Νέας Μάκρης προσέφυγαν στο ΣτΕ ζητώντας να ακυρωθεί η επίμαχη υπουργική απόφαση ως αντίθετη στην συνταγματική αρχή της ισότητας, αλλά και σε άλλες Συνταγματικές διατάξεις, καθώς είχε καθοριστεί η τιμή των οικοπέδων σε 620 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, ενώ οι αντικειμενικές αξίες των όμορων περιοχών κυμαίνονται από 180 έως 250 ευρώ/τ.μ.
Το ΣτΕ έκρινε ότι έκρινε ότι ο υπουργός των Οικονομικών οφείλει μεν να λαμβάνει υπόψη κατά νόμο την «κατώτερη τιμή» ανά τετραγωνικό μέτρο, «δεν μπορεί όμως να μην συνεκτιμά και τις φορολογητέες αξίες των ακινήτων όμορων περιοχών στις οποίες εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα, τις οποίες (αξίες) ο ίδιος έχει προηγουμένως κανονιστικά καθορίσει, κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 41 του νόμου 1249/1982».
Και αυτό, για «λόγους φορολογικής ισότητας, ώστε να αποφεύγονται περιπτώσεις ευρείας απόκλισης μεταξύ των πραγματικών αγοραίων αξιών ακινήτων που βρίσκονται στον ίδιο ευρύτερο χώρο εξαιτίας της παράλληλης εφαρμογής των δύο ανωτέρω διαφορετικών συστημάτων που, αμφότερα, απολήγουν στον κανονιστικό προσδιορισμό των φορολογητέων αξιών των ακινήτων εκ μέρους του ίδιου υπουργού».
Η απόφαση λέει επίσης: «Μεταξύ των αξιών που καθόρισε ο υπουργός Οικονομικών βάσει των δύο διαφορετικών συστημάτων παρουσιάζεται μια ευρεία απόκλιση, χωρίς, ούτε από την προσβαλλόμενη απόφαση, ούτε από άλλα στοιχεία του φακέλου, να προκύπτει ότι ο νεότερος διοικητικός καθορισμός στο πιο πάνω ύψος της τιμής των οικοπέδων ανά τετραγωνικό μέτρο στις περιπτώσεις του πρώην Δήμου Νέας Μάκρης, στις οποίες δεν εφαρμόζεται αντικειμενικό σύστημα, έγινε μετά από συνεκτίμηση και των προκυπτουσών κατ' εφαρμογήν του αντικειμενικού συστήματος φορολογητέων / αγοραίων αξιών των ακινήτων που βρίσκονται στις λοιπές όμορες περιοχές του αυτού Δήμου, στις οποίες εφαρμόζεται το τελευταίο αυτό σύστημα, είτε εν πάση περιπτώσει, ότι , παρά την κατά τα ανωτέρω ευρεία απόκλιση, ελήφθησαν εν τέλει υπόψη και συναξιολογήθηκαν και άλλα στοιχεί από τα οποία να προκύπτει ότι συντρέχουν πράγματι αποχρώντες λόγοι που την δικαιολογούν, καθώς και τα δύο πιο πάνω διαφορετικά συστήματα προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των ακινήτων οφείλουν να αποβλέπουν στην πραγματική αγοραία τους αξία».
Η απόφαση αυτή μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα σε συνολικά 457 περιοχές της χώρας που βρίσκονται εκτός αντικειμενικού συστήματος, ανατρέποντας τα δεδομένα και στη φορολόγηση της περιουσίας.
Ο δικηγόρος των ιδιοκτητών της Νέας Μάκρης που είχαν προσφύγει στο ΣτΕ Νικ. Καραμέτος σε δήλωσή του υπογραμμίζει μετά την απόφαση του ΣτΕ, «ο υπουργός Οικονομικών υποχρεούται να προβεί σε εκ νέου προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των οικοπέδων της περιοχής της Νέας Μάκρης και σε επιστροφή της διαφοράς του φόρου που θα προκύψει από την επανέκδοση των θιγόμενων εκκαθαριστικών σημειωμάτων ΦΑΠ ετών 2011, 2012 και 2013 εάν αυτός έχει ήδη καταβληθεί ή σε διαγραφή οφειλής εάν η διαφορά του φόρου εξακολουθεί να οφείλεται».
Τέλος, σημειώνει ο κ. Καραμέτσος, ότι μετά την επίμαχη απόφαση του ΣτΕ «ανοίγει ο δρόμος για τον επαναπροσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των οικοπέδων εκτός αντικειμενικού συστήματος για τον υπολογισμό του ΦΑΠ 2011, 2012 και 2013 και για άλλες περιοχές της Ελλάδας με αντίστοιχες δυσαναλογίες, στις οποίες δεν εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα αξιών και οι οποίες περιλαμβάνονται στην με αριθμό ΠΟΛ. 1131/5.6.2013 απόφαση του υπουργού Οικονομικών».