Κυριακή 7 Νοεμβρίου 2010

Επενδύσεις 300 εκατ. για 4 νέα malls.



Με αμείωτη ένταση συνεχίζεται η «μετακόμιση» των μικρών και μεγάλων αλυσίδων του λιανεμπορίου από τις παραδοσιακές εμπορικές «πιάτσες» στα εμπορικά κέντρα. Την ίδια στιγμή, δηλαδή, που «αδειάζουν» οι γνωστοί δρόμοι και χιλιάδες καταστήματα έχουν κλείσει, κάποιοι επιχειρηματίες διαβλέπουν μεγάλες ευκαιρίες και επιχειρούν να κατακτήσουν το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας, κατασκευάζοντας νέα malls.
Μέσα στο Νοέμβριο, και με στόχο να προλάβουν την χριστουγεννιάτικη αγορά, ανοίγουν τις πύλες του δύο νέα εμπορικά κέντρα ενώ μέχρι τον Μάρτιο άλλα δύο θα κάνουν την εμφάνισή τους στην Αθήνα. Οσο για την επαρχία, αν και τα πράγματα πάνε πιο αργά, εντούτοις, στα σκαριά βρίσκονται εμπορικά κέντρα σε Λάρισα και Ιωάννινα.
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που βλέπουν πλέον όλοι οι έμποροι είναι ότι έχουν περισσότερες πιθανότητες να επιβιώσουν αν ενταχθούν σε ένα mall παρά αν μείνουν σε κάποιο δρόμο, ακόμη κι αν αυτός είναι η οδός Ερμού.
Στα εμπορικά κέντρα τα ενοίκια είναι κατά πολύ χαμηλότερα (προβλέπεται φυσικά και ποσοστό επί του τζίρου), υπάρχει μεγαλύτερη ασφάλεια, η επισκεψιμότητα είναι σημαντικά καλύτερη απ’ ότι στις άλλες αγορές ενώ και οι τζίροι, όπως δείχνουν και τα οικονομικά αποτελέσματα, είναι καλύτεροι.
Για τα projects του 2011, το στοίχημα θα είναι ακόμη μεγαλύτερο, εάν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις ότι, η επόμενη χρονιά θα είναι η χειρότερη χρονιά στην ιστορία του λιανικού εμπορίου, δεδομένης της καταναλωτικής καθίζησης.
Στο κέντρο
Οι τέσσερις καινούργιες αφίξεις, οι ναοί της κατανάλωσης και διασκέδασης που προστίθενται στο Λεκανοπέδιο αφορούν σε επενδύσεις ύψους 300 εκατ. ευρώ και είναι:
Στις 29 Νοεμβρίου, εκτός απροόπτου θα κόψει κορδέλες το εμπορικό κέντρο του ομίλου Χαραγκιώνη με την επωνυμία Athenian Capitol το οποίο βρίσκεται στην οδό 3η Σεπτεμβρίου και Ιουλιανού στο κέντρο της Αθήνας.
Το mall, συνολικής επιφάνειας 30.500 τ.μ. με εκμισθώμενους χώρους 13.000 τ.μ. και πάρκινγκ 800 θέσεων, κάνει αγώνα δρόμου προκειμένου να είναι έτοιμο και πλήρως εκμισθωμένο, χωρίς δηλαδή να υπάρχουν κενά καταστήματα. Οι συμφωνίες που έχουν κλείσει είναι μεταξύ άλλων για τα καταστήματα Carrefour, Sprider, Prestige Cafe, Κρέπες Κηφισιάς, Hellenic Motor Museum Store, Imaginarium, Ferrari Store, Διεθνής Αθλητική Α.Ε. (Admiral, Robe di Kappa). Παράλληλα, θα λειτουργήσει και κινηματογράφος 3D που θα λειτουργήσει σε ένα αμφιθέατρο ειδικό για εκδηλώσεις και συνέδρια. Στόχος του ομίλου Χαραγκιώνη είναι η επισκεψιμότητα να φτάσει τα 3,6 εκατομμύρια το χρόνο. Το πιο εντυπωσιακό μέρος του νέου mall είναι το πρώτο Μουσείο Ιστορικού Αυτοκινήτου με εκπληκτικά αυτοκίνητα άλλων εποχών, το οποίο θα στεγαστεί σε τρεις ορόφους, ενώ θα περιλαμβάνει και κέντρο κυκλοφοριακής αγωγής, προσομοιωτές κ.λπ. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 500.000 επισκέπτες το χρόνο με έσοδα από τα εισιτήρια της τάξης των 3,5 εκατ. ευρώ. Το συνολικό ύψος της επένδυσης έφτασε τα 45 εκατ. ευρώ.
Πάμε με μετρό
Μία ημέρα αργότερα, στις 30 Νοεμβρίου θα κάνει πρεμιέρα το Athens Metro Mall, το εμπορικό κέντρο της οικογένειας Κωνσταντίνου το οποίο αναπτύχθηκε από την εταιρεία Talima Ventures Inc. Ο νέος ναός του εμπορίου βρίσκεται ακριβώς πάνω στο σταθμό του μετρό στον Αγιο Δημήτριο και πρόκειται στην ουσία για το πρώτο mall των νοτίων προαστίων.
Η επένδυση, συνολικού ύψους 75 εκατ. ευρώ, έγινε με ίδια κεφάλαια από την οικογένεια Κωνσταντίνου, η οποία έχει επιχειρηματικές δραστηριότητες κυρίως στη Βενεζουέλα, αλλά και σε χώρες της αμερικανικής ηπείρου. Θα έχει συνολική επιφάνειά 21.500 τ.μ στα οποία θα φιλοξενηθούν 85 καταστήματα, 18 χώροι εστίασης και πέντε κινηματογραφικές αίθουσες της Village ενώ έχουν δημιουργηθεί 1.000 νέες θέσεις εργασίας.
Το εμπορικό θα διαθέτει υπόγειο πάρκινγκ 1.200 θέσεων και εκτείνεται σε 5 ορόφους. Μεταξύ των καταστημάτων που θα έχουν παρουσία στο κέντρο είναι: ΑΒ Βασιλόπουλος, Oktopus, Διάφανο, Imaginarium, Vodafone, Wind, Γερμανός, Benetton, Zara, H&M, Goody's, Pizza Fun, Everest, La Pasteria, Flocafe, Friday's καθώς κι ένας μεγάλο παιδότοπος Volta.
Tο εμπορικό ξεχωρίζει για τον αρχιτεκτονικό του σχεδιασμό ενώ εντάχθηκαν και βιοκλιματικά στοιχεία ώστε να εξοικονομείται ενέργεια έως και 30%.
Λίγους μήνες μετά, τον Μάρτιο του 2011 θα είναι πλήρως έτοιμο το εμπορικό κέντρο που αναπτύσσει η ΒΙΟΧΑΛΚΟ του ομίλου Στασινόπουλου.
Το Kifissos Mall, επί της Λ. Κηφισού αναπτύσσεται εκεί που ήδη λειτουργεί πολυκατάστημα ΙΚΕΑ.
Με την ολοκλήρωσή του θα έχει συνολική επιφάνεια άνω των 59 χιλ. τ.μ. με το εμβαδόν του νέου εμπορικού να είναι γύρω στα 20.000 τ.μ. Carrefour, H&M, Nike, Sprider είναι μεταξύ των 75 καταστημάτων που θα ανοίξουν. Το Kifissos Mall διαθέτει περιοχή επιρροής 2,6 εκατομμυρίων κατοίκων.
Μόνο σε ακτίνα 1,5 χιλιομέτρου οι εν δυνάμει καταναλωτές-κάτοικοι είναι 500.000, γεγονός το οποίο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ιδιοκτητών, θα λειτουργήσει θετικά ως προς την επισκεψιμότητα του νέου εμπορικού κέντρου.
Η συνολική επένδυση για το έργο φτάνει τα 80 εκατομμύρια ευρώ.
Στα Σπάτα
Η τέταρτη επένδυση ύψους 100 εκατ. ευρώ, στον τομέα των εμπορικών κέντρων είναι το outlet village που αναπτύσσει ο όμιλος McArthour Glenn στα Σπάτα, ακριβώς δίπλα από το Αττικό Ζωολογικό Πάρκο.
Πρόκειται στην ουσία για ένα χώρο όπου θα φιλοξενηθούν περισσότερες από 125 φίρμες του λιανεμπορίου, ένα εκπτωτικό χωριό συνολικής επιφάνειας 21.000 τ.μ. το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο τον ερχόμενο Μάιο.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι το εκπτωτικό χωριό θα έχει μεγάλη επιτυχία, τόσο γιατί είναι το πρώτο του είδους στην Ελλάδα, όσο και γιατί η οικονομική κρίση ευνοεί αναπτύξεις τύπου outlet αφού ο κόσμος στρέφεται στα επώνυμα αλλά φθηνά προϊόντα.
Παρά την πτώση του τζίρου η επισκεψιμότητα παραμένει υψηλή
Αντιστέκονται στην κρίση τα εμπορικά κέντρα
Τα malls αποδεικνύουν -έστω και με μικρή πτώση των εσόδων- ότι μπορούν ακόμη να προβάλλουν αντιστάσεις στην οικονομική κρίση. Ωστόσο, δεν φαίνεται πως την ίδια αντοχή θα επιδείξουν και τα μερίδια αγοράς τους στους επόμενους μήνες.
Περί το 10% χαμηλότερα πρόκειται να διαμορφωθεί ο κύκλος εργασιών των τριών εμπορικών κέντρων (The Mall Athens, Mediterranean Cosmos και Golden Hall), που διαχειρίζεται ο όμιλος Lamda Development.
Σύμφωνα με πρόσφατη δήλωση του CEO της εταιρείας κ. Οδυσσέα Αθανασίου, η πτώση των εσόδων είναι απόρροια των μέτρων δημοσιονομικής σύσφιξης που περιορίζουν την κατανάλωση. Ο κ. Αθανασίου υποστήριξε ότι, τα φετινά νούμερα (δηλαδή οι πωλήσεις των εμπορικών κέντρων) αναμένεται να διαμορφωθούν πάνω από τα 700 εκατ. ευρώ, περίπου 10% χαμηλότερα έναντι του περυσινού έτους.
Ειδικότερα, η ναυαρχίδα των εμπορικών κέντρων, το The Mall, αναμένεται να έχει τζίρο περίπου 350 εκατ. ευρώ και να προσελκύσει περίπου 12,5 εκατ. επισκέπτες φέτος. Περίπου 200 εκατ. ευρώ πωλήσεις αναμένονται στο Medi-terranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη και 155-160 εκατ. ευρώ στο Golden Hall. Επίσης, τα επαναλαμβανόμενα λειτουργικά αποτελέσματα (EBITDA) για το σύνολο του έτους αναμένονται στα επίπεδα των 42 εκατ. ευρώ, στο οποίο έφτασαν το 2009.
Την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, ο τζίρος στο The Mall υποχώρησε 9%, ενώ η επισκεψιμότητα κατά 5%, εν μέρει εξαιτίας προβλημάτων στη λειτουργία του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου. Αντίθετα, στο Golden Hall ο τζίρος ανέβηκε 6%-6,5% την ίδια περίοδο, καθώς προσελκύει περισσότερους καταναλωτές, σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου.
Σε κάθε περίπτωση η πορεία των εμπορικών κέντρων της χώρας θεωρείται σαφώς καλύτερη από το μέσο όρο της αγοράς. Σημειώνεται ότι η αγορά της λιανικής στο σύνολό της καταγράφει κάμψη που ξεπερνά ακόμη και το 50% σε κάποιες περιπτώσεις.
Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι, οι συζητήσεις του επόμενου διαστήματος δεν θα αφορούν τόσο στα οικονομικά μεγέθη, αλλά στις ανατροπές των μεριδίων αγοράς που θα φέρει η πρεμιέρα των τεσσάρων νέων εμπορικών κέντρων μέσα στους επόμενους μήνες
Πηγή www.imerisia.gr