Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου 2013

ΦΟΒΟΙ ΟΤΙ ΤΟ ΣΤΕ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΡΙΝΕΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΕΣ - Πονοκέφαλος για τον νέο νόμο νομιμοποίησης αυθαιρέτων.



Ανησυχία προκαλεί ενδεχόμενο «μπλοκάρισμα» και του νέου νόμου για τα αυθαίρετα, από προσφυγές στο ΣτΕ
Μείζον ζήτημα αναφορικά με τη συνταγματικότητα της νέας ρύθμισης τακτοποίησης αυθαιρέτων προκύπτει μόλις μία εβδομάδα μετά την επίσημη εφαρμογή του ηλεκτρονικού συστήματος, καθώς κύκλοι προσκείμενοι στο Συμβούλιο της Επικρατείας επισημαίνουν πως υπάρχουν «παράθυρα» για να κριθεί αντισυνταγματικός, σε περίπτωση προσφυγής.

Οι ενστάσεις, από πλευράς του Συμβουλίου της Επικρατείας, που έρχονται σε αντίθεση με το Σύνταγμα, αναφέρονται σε δύο βασικές περιπτώσεις, στις οποίες ο νέος νόμος: α) δεν αντιμετωπίζει την έκαστη αυθαίρετη δόμηση ξεχωριστά, λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της και το κατά πόσο επιβαρύνει το περιβάλλον, καθώς εξαιρεί μαζικά ή νομιμοποιεί της κατεδαφίσεως την πλειοψηφία των αυθαιρέτων που έχουν ανεγερθεί μετά το 1983 και β) στη ρύθμιση που αφορά στη δυνατότητα τακτοποίησης υπερβάσεων στη δομημένη επιφάνεια, σε ποσοστό έως και 40%, της προβλεπόμενης, καθώς κύκλοι του Συμβουλίου της Επικρατείας θεωρούν το ποσοστό αυτό υπερβολικά μεγάλο.

Με βάση το Σύνταγμα του 1975, ο νόμος Τρίτση (ο 1337/83) αποτελεί την κόκκινη γραμμή για την αυθαίρετη δόμηση, αφού ήταν ο πρώτος και ο μόνος νόμος στον οποίο δόθηκε η δυνατότητα μαζικής αντιμετώπισης των αυθαιρέτων.

Εξαιρέσεις
Με την Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής να επισημαίνει κατά την κατάθεση του νομοσχεδίου ότι «οριστική εξαίρεση αυθαιρέτου από την κατεδάφιση επιτρέπεται κατά τρόπο συνταγματικώς ανεκτό, κατ' αρχήν μόνο για τα παλαιά αυθαίρετα, δηλαδή όσα ανεγέρθηκαν μέχρι την 31-1-1983, ημερομηνία που ορίσθηκε από τον ν. 1337/1983. Τα μεταγενεστέρως ανεγερθέντα αυθαίρετα κτίσματα δεν επιτρέπεται, κατά κανόνα, να εξαιρούνται της κατεδάφισης», διαχωρίζοντας μόνο «ήσσονος σημασίας παραβάσεις». Ενώ για τα εκτός σχεδίου αυθαίρετα επισημαίνει: «Η οριστική εξαίρεση από την κατεδάφιση είναι επιτρεπτή μόνο εάν προηγηθεί ένταξη της περιοχής αυτής σε πολεοδομικό σχέδιο, διότι διαφορετικά το αποτέλεσμα θα ήταν η γενικευμένη νομιμοποίηση αυθαιρέτων».

Δηλώσεις
Πάντως, από την πλευρά του το υπουργείο Περιβάλλοντος υποστηρίζει ότι με τον νέο νόμο κάθε αυθαίρετο κρίνεται ξεχωριστά και, μάλιστα, στον έλεγχο της δήλωσης από ελεγκτή μηχανικό, μέσω της ταυτότητας του κτιρίου, ενώ σε κάποιο σχετικό βάθος χρόνου κρίνεται και στο πλαίσιο ενός ευρύτερου πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού.

Η νέα διαδικασία ρύθμισης των αυθαιρέτων με βάση τον νόμο που ψηφίστηκε από την παρούσα κυβέρνηση ξεκίνησε την προηγούμενη Δευτέρα, με την προσδοκία, αυτήν τη φορά, να προσελκύσει όσο το δυνατόν περισσότερους ιδιοκτήτες.

Ηδη, την πρώτη μέρα κατατέθηκαν 4.300 αιτήσεις, ενώ έως και την περασμένη Παρασκευή υπολογίζεται ότι περίπου 7.500 αιτήσεις «κλείδωσαν» στο σύστημα. Ο νέος νόμος του ΥΠΕΚΑ θεωρείται ευνοϊκότερος από τους προηγούμενους, καθώς προβλέπει μόνιμη νομιμοποίηση των αυθαιρεσιών και μάλιστα σε τιμές ευκολίας και μεγαλύτερες δόσεις. Ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως αν δεν νομιμοποιηθούν οι αυθαιρεσίες δεν θα μπορούν να γίνουν μεταβιβάσεις των ακινήτων.