Το θέμα της χρονικά άμεσης και αποτελεσματικής ικανοποίησης των ασφαλισμένων των υπό εκκαθάριση ασφαλιστικών εταιρειών Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑ/ΑΕΑΖ και Commercial Value εξετάσθηκε σε σύσκεψη που, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, στην οποία συμμετείχαν το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής, εκπρόσωποι της νομικής υπηρεσίας της Τράπεζας της Ελλάδος και νομικοί του Υπουργείου Οικονομικών.
Σύμφωνα με τον εκκαθαριστή, με το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο του Ν.Δ 400/1970, ικανοποιούνται μόνο οι ασφαλισμένοι των οποίων έχει επέλθει ο ασφαλιστικός κίνδυνος. Η άποψη του εκκαθαριστή όμως, είναι αντίθετη με το πνεύμα της Κοινοτικής Οδηγίας, η οποία δεν διακρίνει προνόμια στην ασφαλιστική εκκαθάριση και θεωρεί ότι με την οριστική ανάκληση των αδειών λειτουργίας των ασφαλιστικών εταιρειών, λήγει αυτοδικαίως κάθε ασφαλιστήριο συμβόλαιο και θεωρεί ότι για όλους τους ασφαλισμένους έχει επέλθει πλέον ο ασφαλιστικός κίνδυνος και ότι όλοι θεωρούνται δικαιούχοι απαιτήσεως ασφαλίσματος.
Η λύση που προτάθηκε, είναι να υπάρξει νομοθετική τροποποίηση με σκοπό την οριζόντια ικανοποίηση όλων των ομάδων ασφαλισμένων, ακόμα και αυτών στους οποίους δεν έχει επέλθει ο ασφαλιστικός κίνδυνος. Οι όποιες δε νομικές πρωτοβουλίες αναληφθούν για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου θέματος, θα πρέπει να καθίσταται σαφές ότι αυτές αφορούν αποκλειστικά και μόνο τις συγκεκριμένες εταιρείες, προκειμένου να μη διαταραχθεί η λειτουργία της ασφαλιστικής αγοράς και να μη δημιουργηθεί προηγούμενο, για μελλοντικές εκκαθαρίσεις ασφαλιστικών εταιρειών.
Το πρόβλημα που παρατηρείται στην αντιμετώπιση του ανωτέρω θέματος, είναι ότι οι απαιτήσεις των ασφαλισμένων των εταιρειών αυτών, είναι μεγαλύτερες από τη διαθέσιμη περιουσία των εταιρειών αυτών. Συγκεκριμένα, το σύνολο της περιουσίας της Commercial Value ανέρχεται σε 98.506.632,14 ευρώ ενώ οι υποχρεώσεις της υπολογίζονται σε 190.354.295,07 ευρώ (άνοιγμα 91.847.662,93 ευρώ), το σύνολο της περιουσίας της Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑ ανέρχεται σε 103.882.390,88 ευρώ ενώ οι υποχρεώσεις της υπολογίζονται σε 585.596.481,08 ευρώ (άνοιγμα 481.714.090,2 ευρώ) και το σύνολο της περιουσίας της Ασπίς Πρόνοια ΑΕΑΖ ανέρχεται σε 10.576.983,98 ευρώ ενώ οι υποχρεώσεις της υπολογίζονται σε 70.238.727,98 ευρώ (άνοιγμα 59.661.744,00 ευρώ).
Για να ξεπεραστεί το πρόβλημα αυτό προτείνεται, σύμφωνα πάντα με τις πληροφορίες μας, νομοθετική παρέμβαση με την ψήφιση σχετικών τροποποιήσεων, ώστε να καταστεί δυνατή η οριζόντια ικανοποίηση όλων των ομάδων ασφαλισμένων. Για την υλοποίηση του σχεδίου αυτού προτείνεται να διαχωριστεί η περιουσία των εταιρειών σε: α) περιουσία εκκρεμών ζημιών και β) περιουσία του εν ισχύ χαρτοφυλακίου.
α) Περιουσία εκκρεμών ζημιών
Μέσω της περιουσίας των εκκρεμών ζημιών προβλέπεται να ικανοποιηθούν οι ασφαλισμένοι στους οποίους έχει επέλθει ο ασφαλιστικός κίνδυνος, σ΄ ένα ποσοστό περίπου 60% των απαιτήσεων τους, με βάση τα αποθέματα των εκκρεμών ζημιών και να ισχύσει η διαδικασία του ν.δ 400/1970. Με άλλα λόγια, θα συνταχθεί ένας πίνακας δικαιούχων ασφαλίσματος και από την περιουσία των εκκρεμών ζημιών, θα ικανοποιηθούν οι δικαιούχοι με μετρητά.
β) Περιουσία του εν ισχύ χαρτοφυλακίου
Μέσω της περιουσίας του εν ισχύ χαρτοφυλακίου προβλέπεται να ικανοποιηθούν οι ασφαλισμένοι ως εξής:
-οι ασφαλισμένοι των εταιρειών Ασπίς με μετρητά και σε ποσοστό μέχρι 30% περίπου
- οι ασφαλισμένοι της Commercial Value με μετρητά και σε ποσοστό μέχρι 60% περίπου.
Το υπόλοιπο των απαιτήσεων των ασφαλισμένων θα ικανοποιηθεί μέσω της ιδρύσεως «Συλλογικής Εταιρείας», δηλαδή ενός νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου, το οποίο θα τελεί υπό την εποπτεία και τον έλεγχο της Τράπεζας της Ελλάδος και το οποίο θα έχει ως σκοπό την διαχείριση και αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων της «περιουσίας του εν ισχύ χαρτοφυλακίου». Σκοπός είναι, η διαχείριση των περιουσιακών αυτών στοιχείων σε βάθος χρόνου να αποφέρει καλλίτερα αποτελέσματα, έναντι της σημερινής ρευστοποίησής τους, που οι τιμές είναι ιδιαίτερα χαμηλές στην αγορά. Οι ασφαλισμένοι προβλέπεται να λάβουν αντίστοιχα μερίδια από τη «Συλλογική Εταιρεία» με δικαίωμα προσδοκίας (σαν ένα είδος Εταιρείας Χαρτοφυλακίου δηλαδή, στην οποία, αντί οι μέτοχοι να έχουν μετοχές θα έχουν ρευστοποιήσιμα μερίδια).
Σημαντικό ερώτημα παραμένει το ποιος θα διαχειρίζεται το χαρτοφυλάκιο αυτό, αν δηλαδή η διαχείριση θα γίνει από την ίδια την εταιρεία που θα ιδρυθεί (που σημαίνει πρόσληψη υπαλλήλων και αύξηση του κόστους λειτουργίας της) ή αν θα δοθεί η διαχείριση σε εξειδικευμένη εξωτερική εταιρεία.
Σύμφωνα με τη μεθοδολογία αυτή, την οποία επεξεργάζεται η Πολιτεία και η Εποπτική Αρχή, τίθεται η βάση για την ικανοποίηση των ζημιωθέντων, έστω και μερικώς και με μελλοντική προσδοκία, ότι το σύνολο της οικονομίας θα ανακάμψει. Φυσικά, η ολοκλήρωση αυτής της πρότασης θα χρειαστεί και την άποψη των φορέων ζημιωθέντων και, όπως προαναφέρθηκε, νομοθετική παρέμβαση.