Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2013

Οδηγός: Τα 12 βήματα για την ένταξη στο Εξοικονόμηση κατ' Οίκον.



Το πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον» είναι αυτό που κατά γενική ομολογία «κρατάει» σε εγρήγορση αυτόν τον καιρό την αγορά του κουφώματος. Πολύς κόσμος όμως φοβάται τις γραφειοκρατικές διαδικασίες και δεν τολμά να προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες να επωφεληθεί και αυτός από το πρόγραμμα, ενώ και αρκετοί επαγγελματίες φοβούμενοι τις καθυστερήσεις στις πληρωμές δεν ενθαρρύνουν τους πελάτες τους να ενταχθούν σε αυτό.

Παρακάτω, παρουσιάζουμε έναν «οδηγό», που γράφτηκε με αφορμή πολλές ερωτήσεις για το τι θα πρέπει να κάνει κάποιος για να ενταχθεί στο «Εξοικονόμηση κατ' Οίκον». Θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε με απλό τρόπο τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει κάποιος για να ενταχθεί στο πρόγραμμα, όπως επίσης θα αναφέρουμε και κάποια στοιχεία για τα βήματα των εσωτερικών διαδικασιών των Τραπεζών, στις οποίες δεν έχει άμεση παρέμβαση ο ωφελούμενος, αλλά επηρεάζουν σημαντικά την πρόοδο των διαδικασιών.

Οι επαγγελματίες του κλάδου των κουφωμάτων, καλό θα είναι να αναπαράγουν τον «οδηγό» αυτό και να τον δώσουν σε κάθε ενδιαφερόμενο πελάτη τους που θέλει να ενταχθεί στο πρόγραμμα.

Τα απαραίτητα βήματα για να ενταχθείτε στο πρόγραμμα

1. Επισκεφθείτε μια από τις τράπεζες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα (Alpha Bank, Εθνική, Πειραιώς, Eurobank). Αυτό το βήμα είναι απαραίτητο για να ελέγξει η τράπεζα την πιστοληπτική σας ικανότητα γιατί εκτός της επιδότησης υπάρχει και ένα τμήμα δανείου που θα εγκριθεί στο όνομα σας. Αν η τράπεζα, σας εγκρίνει πηγαίνετε στο βήμα 2, διαφορετικά δοκιμάστε σε κάποια άλλη τράπεζα και ίσως πάρετε από εκεί έγκριση. Χρόνος αναμονής είναι από μερικές ημέρες έως μερικούς μήνες για να πάρετε απάντηση για την προ-έγκριση. Πολλές φορές εξαρτάται και από το δικός σας ενδιαφέρον, πιέστε λίγο τις καταστάσεις με κάποιες επισκέψεις προς την τράπεζα.

2. Αφού έχετε πάρει την προ-έγκριση πρέπει να βρείτε ένα ενεργειακό επιθεωρητή, με τον οποίο θα συζητήσετε και θα συναποφασίσετε για το ποιες παρεμβάσεις θα κάνετε στο χώρο σας. Επίσης θα πρέπει να ζητήσετε για παρεκκλίσεις από την οικοδομική άδεια, όπως και για πιθανές αλλαγές που θέλετε να γίνουν στο χώρο σας και αν μπορούν να περάσουν π.χ. μια δεκτή αλλαγή είναι να γίνει ένα υπάρχον συρόμενο κούφωμα ανοιγόμενο. Καλό είναι αν δεν θέλετε να προχωρήσετε γιατί οι παρεμβάσεις δεν σας αρέσουν, να πληρώσετε τον ενεργειακό επιθεωρητή για την επίσκεψη του και να του ζητήσετε να μην προχωρήσει με την έκδοση του ενεργειακού πιστοποιητικού. Ενεργειακούς επιθεωρητές θα βρείτε στο Μητρώο Ενεργειακών Επιθεωρητών ή ρωτήστε μηχανικούς της περιοχής σας.

3. Ζητήστε προσφορές από συνεργεία και κατασκευαστές για τις παρεμβάσεις που έχετε αποφασίσει μαζί με τον ενεργειακό επιθεωρητή. Οι προσφορές αυτές δεν είναι δεσμευτικές γι΄ εσάς μπορείτε στο μέλλον να βρείτε καλύτερες και να χρησιμοποιήσετε εκείνες. Βεβαιωθείτε ότι μπορούν να σας δώσουν όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά και συνοδευτικά έγγραφα και ενημερώστε τους ότι οι εργασίες είναι στο πλαίσιο του προγράμματος «Εξοικονόμηση κατ' Οίκον». Συμβουλή. Αν όλες αυτές οι διαδικασίες σας φαίνονται αρκετά πολύπλοκες μπορείτε να απευθυνθείτε σε ένα σύμβουλο εργασιών για τον οποίο το πρόγραμμα σας πληρώνει το ποσό των 250€ συν Φ.Π.Α. Η επιλογή του/ης Συμβούλου Έργου εναπόκειται αποκλειστικά στους ωφελούμενους και έχουν κάθε ελευθερία να επιλέγουν οι ίδιοι/ες με ποιον/α θα συνεργαστούν (αρκεί να μπορεί να εκδώσει σχετικό φορολογικό παραστατικό).

4. Ο ενεργειακός επιθεωρητής θα σας εκδώσει και το πρώτο ενεργειακό πιστοποιητικό καθώς επίσης και εξοφλημένη απόδειξη παροχής υπηρεσιών. Εσείς πληρώνετε άμεσα και τα χρήματα θα σας επιστραφούν εάν ενταχθείτε στο πρόγραμμα. Μαζί με το ενεργειακό πιστοποιητικό και με την χρήση των προσφορών που έχετε λάβει θα πάρετε και τα έγγραφα που θα κατατεθούν στην τράπεζα και αναφέρουν τις παρεμβάσεις για την αναβάθμιση του σπιτιού σας. Προσοχή!!! Διαβάστε τα έγγραφα που αναφέρουν τις παρεμβάσεις γιατί πολλές φορές γίνονται λάθη σ' αυτό το σημείο, αν δεν μπορείτε να τα διαβάσετε ζητήστε από τον ενεργειακό επιθεωρητή να σας τα εξηγήσει π.χ. Έχουν υπάρξει περιπτώσει που έχει ξεχαστεί να γραφτεί η αλλαγή παντζουριών, ενώ θα έπρεπε. Αν το έντυπο προχωρήσει με λάθος στοιχεία προς το ΕΤΕΑΝ δεν μπορεί να γίνει άμεση διόρθωση παρά μόνο νέα αίτηση.

5. Καταθέστε τα χαρτιά στην τράπεζα, ο υπάλληλος κάνει τον πρώτο έλεγχο και αν είναι αρκετά έμπειρος θα σας ζητήσει διορθώσεις που θα σας γλιτώσουν από πολύ χάσιμο χρόνου, υπογράψτε την προ-έγκριση. Τώρα ουσιαστικά έχετε κάνει το πρώτο βήμα για την ένταξη σας στο πρόγραμμα. Από εδώ και εμπρός και για κάποιο διάστημα αρκετών μηνών αρχίζει η δική σας αναμονή χωρίς να μπορείτε να κάνετε τίποτε άλλο εκτός από ερωτήσεις στον υπάλληλο της τράπεζας για το αν έχει ενημέρωση που βρίσκεται ο φάκελος σας.

Εσωτερικά Βήματα της Τράπεζας (απλουστευμένα)

- Ο φάκελος στέλνεται σε κεντρική υπηρεσία της τράπεζας ή σε συνεργαζόμενη με την τράπεζα εξωτερική εταιρεία, για έλεγχο των στοιχείων. Αν υπάρχουν προβλήματα θα σας ζητηθούν πρόσθετες πληροφορίες ή έγγραφα. Στο στάδιο αυτό η χρονική καθυστέρηση ως συνήθως είναι μεγάλη.
- Μετά την ολοκλήρωση των ελέγχων και την καταχώρηση του ο φάκελος σας στέλνεται από την τράπεζα στην ΕΤΕΑΝ για τον τελικό έλεγχο και την καταχώρηση σας στις λίστες της.
- Με την εμφάνιση του ονόματος σας σε μια λίστα της ΕΤΕΑΝ έχετε λάβει την τελική έγκριση για την υπαγωγή σας στο πρόγραμμα.
- Ενημερώνεται το κατά τόπους κατάστημα της τράπεζα που κάνατε την διαδικασία και εντός 10 ημερών από την δημοσίευση της λίστας πρέπει να έχει ενημερώσει των ωφελούμενο.

6. Ο ωφελούμενος έχει περιθώριο τεσσάρων μηνών, από την ημερομηνία δημοσίευσης της λίστας με το όνομα του, για να υπογράψει την τελική σύμβαση υπαγωγής στο πρόγραμμα. Στο διάστημα αναμονής της έγκρισης αλλά και στο χρονικό περιθώριο των τεσσάρων μηνών που του δίνεται μπορεί να βρει καλύτερες προσφορές και να τις προσκομίσει στην τράπεζα μαζί με τους αριθμούς των τραπεζικών λογαριασμών αυτών που θα αναλάβουν τις εργασίες, όταν είναι έτοιμος για την υπογραφή της σύμβασης. Οι προκαταβολές για τις εργασίες θα εκταμιευθούν απευθείας στους λογαριασμούς αυτών που θα αναλάβουν τις εργασίες. Ο ωφελούμενος δεν διαχειρίζεται χρήματα στα χέρια του.

7. Εντός το πολύ τριών εβδομάδων μετά την υπογραφή της σύμβασης η τράπεζα θα σας καλέσει να υπογράψετε για την εκταμίευση των προκαταβολών. Αν ανήκετε στη κατηγορία Α1 η προκαταβολή είναι στο 30% του εγκεκριμένου ποσού, διαφορετικά η προκαταβολή είναι στο 40%. Θεωρητικά υπάρχει δυνατότητα μη εκταμίευσης προκαταβολών, αλλά πρακτικά κανένα από όσους αναλαμβάνουν εργασίες τέτοιου είδους δεν θα δεχθεί κάτι τέτοιο.

8. Οι εταιρείες ή τα συνεργεία ή οι επαγγελματίες που έχουν αναλάβει τις εργασίες έχουν διάστημα τριών μηνών από την εκταμίευση της προκαταβολής να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους. Με την ολοκλήρωση των εργασιών πρέπει να προσκομισθούν όλα τα απαραίτητα πιστοποιητικά, παραστατικά, υπεύθυνες δηλώσεις (με το γνήσιο της υπογραφής).

9. Με την ολοκλήρωση των εργασιών, ο ενεργειακός επιθεωρητή κάνει την δεύτερη ενεργειακή επιθεώρηση, πιστοποιώντας ότι οι εργασίες εκτελέστηκαν καλώς και εκδίδει δεύτερο ενεργειακό πιστοποιητικό. Ο ωφελούμενος πληρώνει τον ενεργειακό επιθεωρητή και λαμβάνει εξοφλημένη απόδειξη παροχής υπηρεσιών.

10. Προσκομίζετε στην τράπεζα τα έγγραφα και τα παραστατικά των βημάτων 8, 9 καθώς και τις αποδείξεις παροχής υπηρεσιών του ενεργειακού επιθεωρητή και του συμβούλου (αν υπάρχει σύμβουλος).

Ο υπάλληλος κάνει ένα πρώτο έλεγχο προς την ολοκλήρωση του φακέλου.

- Ο φάκελος στέλνεται σε κεντρική υπηρεσία της τράπεζας ή σε συνεργαζόμενη με την τράπεζα εξωτερική εταιρεία, για έλεγχο. Αν υπάρχουν προβλήματα θα σας ζητηθούν πρόσθετες πληροφορίες ή έγγραφα. Στο στάδιο αυτό η χρονική καθυστέρηση ως συνήθως είναι μεγάλη.
- Ενημερώνεται η ΕΤΕΑΝ για την ολοκλήρωση.
- Δίνεται εντολή για την εξόφληση των δαπανών (εργασιών).

11. Εντός ενός μηνός από το βήμα 10 και αν όλα τα έγγραφα έχουν καλώς, πρέπει να εκταμιευθούν οι εξοφλήσεις των δαπανών. Επίσης ένα σημείο όπου παρατηρούνται καθυστερήσεις. Υπάρχουν περιπτώσεις που από την ολοκλήρωση του βήματος 8 μέχρι και την τελική εκταμίευση μεσολαβούν περισσότεροι από έξι μήνες.

12. Ο ωφελούμενος μπορεί να ζητήσει από την τράπεζα σχετική βεβαίωση δαπανών που θα την χρησιμοποιήσει για φοροαπαλλαγή κατά την υποβολή της φορολογικής του δήλωσης.