Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2013

Ανθεκτικότερα στην κρίση τα εμπορικά κέντρα.



Σε κρίση βρίσκονται και τα εμπορικά κέντρα στην Ελλάδα, αλλά έχουν αναπτύξει συγκροτημένες πολιτικές για την αντιμετώπιση της ύφεσης οι οποίες και φαίνεται να αποδίδουν.

Επιπλέον ενδυναμώνονται από τα εγγενή χαρακτηριστικά των ίδιων των συγκροτημάτων, όπως την ενιαία οργανωτική- διοικητική δομή και μηχανισμούς οικονομικού ελέγχου, ενώ επιπλέον διαθέτουν και πλεονεκτήματα που απορρέουν από το μελετητικό και τεχνικό υπόβαθρό τους στα στάδια της χρηματοδότησης, της χωροθέτησης, του σχεδιασμού, της κατασκευής και λειτουργίας τους προκειμένου να καθίστανται βιώσιμα.

Αυτό είναι το συμπέρασμα μελέτης του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος που παρουσιάστηκε σε ημερίδα με τίτλο: Οι επιπτώσεις των μεγάλων εμπορικών κέντρων στη λειτουργία των τοπικών αγορών.

Ο καθηγητής του Χαροκόπειου Παύλος Μαρίνος Δελλαδέτσιμας που επιμελήθηκε την έρευνα μαζί με τον Γιάννη Λουκάκη στην τοποθέτησή του σημείωσε ότι η ανύπαρκτη χωροταξική και πολεοδομική στρατηγική της Ελλάδας είναι το βασικό θέμα που χρειάζεται αλλαγή μετά από διάλογο και συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων πλευρών.

Όπως σημείωσε ο ίδιος, στη χώρα συμβαίνει το παράδοξο «πάρα πολλά μεγάλα καταστήματα και σουπερ μάρκετ να είναι παράνομα διότι δεν υπάρχει πλαίσιο για τη λειτουργία τους».

Ο καθηγητής του Χαροκόπειου Παύλος Μαρίνος Δελλαδέτσιμας, ανέφερε ότι το φαινόμενο των εμπορικών κέντρων στις ελληνικές πόλεις παραμένει σχετικά ανεξέλεγκτο, χωρίς να έχει ακόμη αποτιμηθεί η σημασία τους στην αστική και περιφερειακή οικονομία.

Υπό προϋποθέσεις τα εμπορικά κέντρα, ως μεγάλης κλίμακας επενδύσεις μπορούν να συνεισφέρουν στην ανάπτυξη των αστικών συγκεντρώσεων όπως ανασυγκρότηση αστικών περιοχών, επαναχρησιμοποίηση εγκαταλελειμμένων κελυφών, ενίσχυση του περιφερειακού ρόλου των πόλεων.

Όμως, η μέχρι σήμερα λειτουργία τους εμπεριέχει τη λογική άντλησης καταναλωτικού δυναμικού και κερδοφορίας τόσο από τις άμεσα προσκείμενες τοπικές κοινότητες στις οποίες εγκαθίστανται όσο και από την ευρύτερη αστική οικονομία και στις περισσότερες περιπτώσεις επηρεάζουν αρνητικά όχι μόνο την οικονομική δομή των τοπικών αγορών αλλά και αυτή των αστικών συγκεντρώσεων.

Oι υιοθετούμενες πολιτικές σχεδιασμού στην Ελλάδα φαίνεται να μην έχουν διδαχθεί ούτε από τις αστοχίες των πρώτων εμπορικών κέντρων που ανεγέρθηκαν στη χώρα, ούτε από τη διεθνή και κυρίως από την ευρωπαϊκή εμπειρία η οποία επανέφερε ρυθμιστικές λογικές μετά τις αρνητικές επιπτώσεις πολιτικών απελευθέρωσης.

Οι επενδύσεις αυτές μόνο ως προς την πολεοδομική και χωροταξική διάστασή τους ελέγχονται και όχι από την οικονομική τους διάσταση.

Ο καθηγητής σημείωσε στην ομιλία του ότι η ανάπτυξη των εμπορικών κέντρων σε παγκόσμια κλίμακα δείχνει ότι δεν επηρεάζονται τα μητροπολιτικά ή αστικά κέντρα αλλά στις παρυφές γίνεται η ζημιά καθώς καταστρέφεται οποιαδήποτε περαιτέρω ανάπτυξη. «Το ΙΚΕΑ κάνει μεγαλύτερη ζημιά από άλλα εμπορικά κέντρα» όπως σχολίασε.

Στο μεταξύ, αν και φαίνεται τα δεύτερης γενιάς εμπορικά κέντρα να αντέχουν στην ύφεση ωστόσο από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι εντός του 2012 κατέγραψαν τις πρώτες απώλειες της δυναμικής τους με κάθετη πτώση του κύκλου εργασιών τους λόγω της μεγάλης μείωσης των υφιστάμενων μισθωμάτων (συνεπώς και εσόδων), στην αποχώρηση μισθώσεων και στην αύξηση του ποσοστού των κενών εμπορικών χώρων εντός του συγκροτήματος, στη μεγάλη μείωση της τοπικής ιδιωτικής κατανάλωσης , στην έλλειψη παροχής ρευστότητας από το ιδιοκτησιακό σχήμα αλλά και από τις τράπεζες και στην έλλειψη νέων προς επένδυση κεφαλαίων.