Τεράστιες είναι οι απώλειες στα κρατικά έσοδα αλλά και στις ασφαλιστικές εταιρείες από τα ανασφάλιστα οχήματα, που σύμφωνα με εκτιμήσεις ξεπερνούν το 1 με 1,5 εκατ. Από την άλλη μεριά, ωστόσο, τα επίσημα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας δείχνουν πως ο στόλος των κυκλοφορούντων οχημάτων για το 2012 ανήλθε σε 7.996.286 οχήματα, τη στιγμή που η Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος για την ίδια χρονιά ασφάλισε μόλις 4.211.566 οχήματα. Η σύγκριση των στοιχείων μεταξύ Στατιστικής Υπηρεσίας και Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος δείχνει πως το 2012 στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν πάνω από 3,7 εκατ. οχήματα ανασφάλιστα.
Οι απώλειες για το κράτος
Κάθε ανασφάλιστο όχημα στερεί περίπου 300 ευρώ ετησίως από τις ασφαλιστικές εταιρείες, εκ των οποίων τα 18 ευρώ χάνει το Επικουρικό Ταμείο, ενώ επιπλέον 30 ευρώ στερείται το ελληνικό δημόσιο εξαιτίας της μη απόδοσης των νόμιμων φόρων. Συμπερασματικά από το κάθε ανασφάλιστο όχημα το κράτος χάνει 48 ευρώ. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΑΕΕ το 2012 ασφαλίστηκαν μόλις 4,2 εκατ. οχήματα σε σύνολο 7,9 εκατ. οχημάτων που δίνει η Στατιστική Υπηρεσία. Δηλαδή οι άμεσες απώλειες για το Επικουρικό Ταμείο και το Δημόσιο ξεπερνούν τα 177 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο από τον Απρίλιο του 2012 έχει ψηφιστεί η τροπολογία που αφορά στην αποστολή των προστίμων για όσους ιδιοκτήτες κινούν ή διατηρούν το όχημά τους ανασφάλιστο και προβλέπει ποινές από 250 έως και 1.000 ευρώ στους παραβάτες. Αν βέβαια οι παραβάτες προσκομίσουν εντός οκτώ ημερών το νέο ασφαλιστήριο που εκδίδεται μόνο με την καταβολή 250 ευρώ για το παράβολο, τότε το πρόστιμο διαγράφεται. Συνεπώς τα έμμεσα έσοδα που χάνει το Δημόσιο από την επιβολή των προστίμων κυμαίνονται σε 925 εκατ. ευρώ, αν όλοι οι ιδιοκτήτες των ανασφάλιστων οχημάτων τα ασφαλίσουν εντός 8 ημερών καταβάλλοντας μόνο το παράβολο των 250 ευρώ. Σε διαφορετική περίπτωση οι απώλειες από τα πρόστιμα στα ανασφάλιστα οχήματα είναι δυνατό να ξεπεράσουν ακόμη και το 1,8 δισ. ευρώ, αν δεν συμμορφωθεί κανείς με την ισχύουσα νομοθεσία και η καταβολή των προστίμων γίνει στα ποσά που ορίζει η νομοθεσία, τα οποία κυμαίνονται από 250 έως και 1.000 ευρώ.
Στατιστική vs ΕΑΕΕ
Μετά την αποκάλυψη για «καπέλο» 679.500 αυτοκινήτων στον στόλο κυκλοφορούντων οχημάτων στα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας νέα στοιχεία έρχονται να δουν το φως της δημοσιότητας σχετικά με την «εγκυρότητα» των στοιχείων που δημοσιεύει η Αρχή. Ειδικότερα σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας το 2012 κυκλοφορούσαν 5.167.557 ΙΧ, 1.282.423 Φορτηγά και 1.546.306 δίκυκλα. Δηλαδή το σύνολο των κυκλοφορούντων οχημάτων ανέρχεται σε 7.996.286 οχήματα.
Αντίστοιχα σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος το 2012 ήταν ασφαλισμένα 3.066.826 ΙΧ, ενώ το σύνολο των οχημάτων που περιλαμβάνει φορτηγά και δίκυκλα ανέρχεται σε 4.211.566 οχήματα. Αν αφαιρέσει κανείς τα σχετικά νούμερα προκύπτει πως το 2012 είτε κυκλοφορούσαν ανασφάλιστα 2.100.731 ΙΧ ή 3.784.720 οχήματα (ΙΧ, φορτηγά και μοτό) είτε τα στοιχεία των κυκλοφορούντων οχημάτων της Στατιστικής Υπηρεσίας είναι λανθασμένα!
Τα στοιχεία του 2011
Το 2011 σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας κυκλοφορούσαν 5.203.591 ΙΧ, 1.321.293 φορτηγά και 1.534.902 δίκυκλα. Το σύνολο των κυκλοφορούντων οχημάτων ανέρχεται σε 8.059.786 οχήματα. Αντίθετα τα στοιχεία της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος εμφανίζουν πως το 2011 είχαν ασφαλιστεί 3.512.878 ΙΧ ή 4.900.332 οχήματα (ΙΧ, φορτηγά και μοτό). Με μια απλή αφαίρεση αντιλαμβάνεται κανείς πως το 2011 κυκλοφορούσαν 1.690.713 ΙΧ ανασφάλιστα, ενώ στο σύνολο των οχημάτων τα ανασφάλιστα ανεβαίνουν σε 3.159.454 οχήματα. Σε διαφορετική περίπτωση, τα στοιχεία της Στατιστικής είναι επίσης λανθασμένα.
Απορία
Αν υπολογίσει κανείς πως στα παραπάνω βεβαιωμένα υπάρχει και «καπέλο» 679.500 ΙΧ στον στόλο κυκλοφορούντων οχημάτων είναι εύκολο να αντιληφθεί πως τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας επίσης είναι πλασματικά, καθώς πέραν των καταθέσεων πινακίδων κυκλοφορίας δεν έχουν υπολογιστεί τα δεκάδες χιλιάδες καινούργια ΙΧ που έχουν ταξινομηθεί μετά την 1η Νοεμβρίου 2010 και έχουν Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας εξαιτίας των πολύ χαμηλών εκπομπών CO2. Τα συμπεράσματα δικά σας.