Σε «Γεφύρι της Αρτας» έχει εξελιχθεί ο Ενιαίος Φόρος Ακινήτων καθώς η κατάθεση του νομοσχεδίου που έπρεπε να γίνει σήμερα αναβλήθηκε για μία εβδομάδα.
Στο υπουργείο Οικονομικών γράφουν και ξαναγράφουν τις βασικές ρυθμίσεις καθώς φαίνεται να υπάρχουν πολλά εμπόδια και πολλές αντιρρήσεις από βουλευτές της συμπολίτευσης. Βασικό πρόβλημα πρέπει να είναι και το κενό από 250 έως 400 εκατ. ευρώ που προκάλεσαν οι «διορθώσεις» των Κ.Ο. της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ και οι οποίες δεν έγιναν δεκτές από την τρόικα, η οποία ζήτησε να καλυφθεί με άλλους τρόπος η διαφορά. Πλέον ο νόμος θα πρέπει να συζητηθεί το συντομότερο και να έχει ψηφιστεί πριν από το κλείσιμο της Βουλής για τα Χριστούγεννα, δηλαδή στις 21 Δεκεμβρίου.
Το νομοσχέδιο προβλέπει εισπράξεις από το φόρο ακινήτων ύψους 2,65 δισ. ευρώ το 2014 και συνδυασμό φόρου ανά ακίνητο και πρόσθετου φόρου με βάση το σύνολο της περιουσίας για όσους έχουν ακίνητα αντικειμενικής αξίας σε ατομική βάση άνω των 300.000 ευρώ. Υπενθυμίζεται ότο ο φόρος θα μπορεί να πληρωθεί και σε έξι δόσεις.
Πάντως, την κυβέρνηση προβληματίζει και η συνταγματικότητα του νόμου και το κατά πόσο μπορεί να προσβληθεί στα δικαστήρια. Χθες η ΠΟΜΙΔΑ, συμβουλευόμενη δικηγόρους της αναφέρει τα πέντε σημεία αντισυνταγματικότητας του νόμου.
Συγκεκριμένα τονίζει:
1. Eνώ το Σύνταγμα (άρθρο 4 παρ. 1, 2 και 5) ρητά επιβάλλει την ισότιμη και αδιάκριτη συμμετοχή των πολιτών στα δημόσια βάρη, το νομοσχέδιο προβλέπει αυθαίρετες διακρίσεις στη συμμετοχή αυτή ανάλογα με το είδος της ακίνητης περιουσίας τους ως αστικής ή εκτός σχεδίου, υπέρ της μιας κατηγορίας φορολογουμένων και σε βάρος μιας άλλης, μέσω της διπλής φορολόγησής της δεύτερης, δηλαδή των κατόχων αστικής ακίνητης περιουσίας.
2. Eνώ το Σύνταγμα (άρθρο 4 παρ. 5) ρητά προβλέπει την αναλογική φορολογική επιβάρυνση των πολιτών (« ανάλογα με τις δυνάμεις τους »), που είναι το συνολικό εισόδημα του κάθε πολίτη, το νομοσχέδιο επιβάλλει πολλαπλά φορολογικά βάρη υπολογισμένα με εκθετική μαθηματική επιβάρυνση (δήθεν προοδευτική) με βάση την απλή κατοχή απρόσοδης ακίνητης περιουσίας, με απόλυτη αντικειμενική αδυναμία εκποίησής της, που προκαλείται από την ίδια τη ληστρική φορολογική επιβάρυνσή της.
3. Eνώ κατά το άρθρο 17 παρ. 1 του Συντάγματος «Η ιδιοκτησία τελεί υπό την προστασία του Κράτους », η διπλή φορολόγηση της αστικής ακίνητης περιουσίας, με βάση αντικειμενικές αξίες ή τιμές ζώνης που είναι πολλαπλάσιες των σημερινών και ληστρικούς φορολογικούς συντελεστές οδηγεί σε έμμεση αλλά νομοτελειακή δήμευση της ιδιοκτησίας μέσω της κατάλυσης του πυρήνα του ιδιοκτησιακού δικαιώματος των πολιτών, γεγονός που θα οδηγήσει μεγάλο αριθμό πολιτών με απρόσοδες περιουσίες στην απώλεια των περιουσιών τους και τελικά στη φυλακή.
4. Eνώ το Σύνταγμα (άρθρο 20 παρ. 1) ρητά προβλέπει το δικαίωμα στην παροχή έννομης προστασίας από τα δικαστήρια, το νομοσχέδιο αυτό περιέχει διατάξεις που αποστερούν τη δυνατότητα προσφυγής στη δικαιοσύνη και συμμετοχής σε κάθε οικονομική συναλλαγή σε όσους πολίτες θα βρεθούν σε αντικειμενική αδυναμία πληρωμής των αστρονομικών φορολογικών υποχρεώσεων που απορρέουν από αυτό.
5. Τέλος, το σύστημα υπολογισμού του φόρου, καθιερώνει μία σειρά αντικειμενικών -και πρακτικά αμάχητων- τεκμηρίων τα οποία λαμβάνονται περιοριστικά υπόψη προκειμένου να καθορισθεί η φορολογική υποχρέωση, χωρίς ο πολίτης να έχει τη δυνατότητα να αντιτάξει άλλα κρίσιμα στοιχεία απαραίτητα για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας του ακινήτου του, κάτι το οποίο καταργεί κάθε δυνατότητα δικαστικού ελέγχου, παραβιάζοντας τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 20 του Συντάγματος.