Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2013

Η δημόσια περιουσία βρίσκεται στο έλεος ... καταπατητών.



Πόρισμα-κόλαφος των οικονομικών επιθεωρητών αποκαλύπτει ότι οι κτηματικές υπηρεσίες έχουν γίνει ξέφραγο αμπέλι Βορά στους καταπατητές η δημόσια περιουσία.

Λόγω περικοπών και μνημονίου βάρεσαν διάλυση οι κτηματικές υπηρεσίες. Το πόρισμα-κόλαφος των οικονομικών επιθεωρητών που εστάλη στον υπουργό Οικονομικών κ. Γιάννη Στουρνάρα αποκαλύπτει την τριτοκοσμική εικόνα που επικρατεί σε όλες σχεδόν τις κτηματικές υπηρεσίες της χώρας. Το πόρισμα βασίστηκε σε εκατοντάδες σαρωτικούς ελέγχους που διενεργήθηκαν όλο τον προηγούμενο χρόνο στις κτηματικές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών από τους οικονομικούς επιθεωρητές και αποκαλύπτει ότι η δημόσια περιουσία βρίσκεται στο έλεος των καταπατητών.

Ωστόσο, από το πόρισμα αποκαλύπτεται και η άνιση μάχη που δίνει το κράτος με τους ιδιώτες προκειμένου να αρπάξει ο ένας την περιουσία του άλλου.

Οπως αναφέρει το πόρισμα, απο όπου περνά το Εθνικό Κτηματολόγιο το Δημόσιο κινδυνεύει να χάσει την ακίνητη περιουσία του επειδή οι κτηματικές είναι αδύνατον να φέρουν σε πέρας τα καθήκοντα ελέγχου που τους αναθέτει ο νόμος. Αυτό συμβαίνει όμως την ώρα που η κυβέρνηση δεσμεύτηκε στους δανειστές πως το Δημόσιο θα βάλει χέρι στις σχολάζουσες κληρονομιές, δηλαδή στα περιουσιακά στοιχεία «αγνώστου ιδιοκτήτη», ανθρώπων που πέθαναν και κανείς δεν τα αναζήτησε, η αξία των οποίων εκτιμάται από το υπουργείο Οικονομικών σε πάνω από 5 δισ. ευρώ. Επιπλέον, το Δημόσιο προσπαθεί μέσω του Κτηματολογίου να αρπάξει και τα πατρογονικά κτήματα ιδιωτών χαρακτηρίζοντάς τα δασικά.

Κανένας έλεγχος

Συγκεκριμένα, το πόρισμα αποκαλύπτει:
- Δεν γίνονται αυτοψίες στα καταγεγραμμένα δημόσια κτήματα και δεν λαμβάνονται πια μέτρα προστασίας τους. Επειδή δεν συντάσσονται πλέον πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, εκθέσεις ελέγχου κ.λπ. για τα δημόσια ακίνητα, το Δημόσιο όχι μόνο δεν εισπράττει έσοδα από πρόστιμα, αλλά τελικώς χάνει τα κτήματα αυτά. Οι καταπατητές τα κερδίζουν στα δικαστήρια επικαλούμενοι χρησικτησία, ενώ όπου περνά τοΚτηματολόγιο αποβάλλεται από ιδιοκτήτης το Δημόσιο!
- Οι κτηματικές υπηρεσίες δεν γνωρίζουν την ακίνητη περιουσία του Δημοσίου, αλλά καλούνται να την υπερασπιστούν. Αλλες εκτάσεις ανήκουν στο υπουργείο Γεωργίας (δασαρχεία) και άλλες αλλού, χωρίς οι ίδιες να το γνωρίζουν.
- Υπάρχει αλληλοεπικάλυψη και σύγκρουση αρμοδιοτήτων: πολλά δημόσια κτήματα που τα ελέγχουν κτηματικές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών βρίσκονται σε δασικές εκτάσεις που ανήκουν στα δασαρχεία, στο υπουργείο Γεωργίας ή τις αντίστοιχες Διευθύνσεις των περιφερειών. Λόγω της επικάλυψης αρμοδιοτήτων, ιδιώτες καταπατητές επικαλούνται… αναρμοδιότητα όποιας υπηρεσίας ασκήσει διοικητικά μέτρα σε βάρος τους, με στόχο να ακυρωθούν στη συνέχεια από τα αρμόδια δικαστήρια σε περιπτώσεις ανακοπών.
- Δεν γίνονται αυτοψίες στις -λιγοστές- περιοχές όπου έχει καθοριστεί ο αιγιαλός και δεν λαμβάνονται μέτρα προστασίας του αιγιαλού και της παραλίας.
- Δεν εξετάζονται ή εξετάζονται πολύ αργά οι καταγγελίες για καταπάτηση δημόσιας περιουσίας.

Σε ιδιώτες και τα απαλλοτριωμένα
- Το κράτος κάνει απαλλοτριώσεις αλλά οι υπηρεσίες δεν προχωρούν στη μεταγραφή της ιδιοκτησίας. Δεν γίνεται καν έλεγχος στις συντελεσμένες ήδη απαλλοτριώσεις ώστε να διαπιστωθεί αν μετεγγράφησαν, ώστε να μπορεί να υπάρξει και μια ολοκληρωμένη καταγραφή όλων των απαλλοτριωμένων εκτάσεων του Δημοσίου.
- Κτηματικές υπηρεσίες δίνουν σε πολίτες βεβαιώσεις και πιστοποιητικά περί μη προβολής δικαιωμάτων του Δημοσίου χωρίς να έχουν αναζητήσει εγγράφως αν τυχόν έχουν δικαιώματα και άλλοι δημόσιοι φορείς ή υπουργεία, όπως π.χ. το Αγροτικής Ανάπτυξης, το Υγείας κ.λπ.

«Βόμβα» το Κτηματολόγιο

Οι κτηματικές υπηρεσίες δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις τρέχουσες ανάγκες που προκύπτουν με την εφαρμογή του Εθνικού Κτηματολογίου. Συγκεκριμένα, με την ένταξη μιας περιοχής στο Εθνικό Κτηματολόγιο πρέπει η κάθε αρμόδια κτηματική της χώρας:
1. Να δηλώσει τη γνωστή (καταγεγραμμένη) δημόσια περιουσία.
2. Να υποδείξει ποια μπορεί να είναι «άγνωστη» δημόσια περιουσία.
3. Να κάνει φάκελο και έλεγχο όποτε και για όποιον διεκδικήσει ακίνητο που έχει αρχικά δηλωθεί ως «αγνώστου ιδιοκτήτη». Το ίδιο και αν γίνει με δικαστική απόφαση.
4. Να τεκμηριώνει ότι το ακίνητο είναι του Δημοσίου για να ασκείται αγωγή για κάθε ακίνητο και κάθε ιδιοκτήτη ξεχωριστά.

Καθώς μάλιστα δρομολογείται και συρρίκνωση των κτηματικών υπηρεσιών, ενώ θα προχωρά το Εθνικό Κτηματολόγιο σε όλη τη χώρα το έργο αυτό θα παίζεται καθημερινά σε όλη την Ελλάδα χωρίς οι υπηρεσίες να ξέρουν από ποια υπόθεση να ξεκινήσουν. Ετσι, θα μπορούν χιλιάδες επιτήδειοι να στήσουν φάμπρικα ιδιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, ενώ άλλοι νομοταγείς πολίτες θα τη χάνουν με άλλους νόμους και μέτρα από το κράτος.

Στο ενοίκιο ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης γης

Οπως προκύπτει, κτηματικές υπηρεσίες αναζητούν ακίνητα προς ενοικίαση όπου θα στεγάσουν φορείς και υπηρεσίες του Δημοσίου αντί να εντοπίζουν δημόσια ακίνητα στα οποία το κράτος θα μπορούσε να στεγάζεται δωρεάν.

Επίσης, δεν ελέγχουν αν έχουν μειωθεί τα ενοίκια σε ακίνητα όπου στεγάζονται υπηρεσίες. Ακόμη, δέχονται ως κόστος συντήρησης ό,τι δαπάνη τούς παρουσιάσουν οι στεγαζόμενες υπηρεσίες, χωρίς να έχουν κάνει πριν οι ίδιες έρευνα αγοράς και τεχνική έκθεση-βεβαίωση κόστους.