Στο τέλος του 2012 αναμένεται να βγουν στον αέρα οι διεθνείς διαγωνισμοί για την παραχώρηση μέχρι και 22 από τα συνολικά 37 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, ενώ μέχρι το τέλος του 2013 εκτιμάται ότι θα έχουν επιλεγεί από το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και οι παραχωρισιούχοι.
Σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών, στόχος είναι να εκχωρηθούν μέσα από συμβάσεις παραχώρησης για 35 έως και 50 έτη τα αεροδρόμια με αυξημένη επιβατική κίνηση τα οποία αναμένεται να διαχωριστούν σε δύο ή τρεις ομάδες. Ειδικότερα, στη διαδικασία αναμένεται να συμμετέχουν τα αεροδρόμια που συγκεντρώνουν επιβατική κίνηση άνω των 250.000 επιβατών ετησίως ενώ θεωρείται ότι ενδιαφέρον μπορεί να υπάρξει και για τα αεροδρόμια που έχουν μικρή επιβατική κίνηση από 75.000 έως 250.000 επιβάτες το χρόνο.
Διαχωρισμός
Τα υπόλοιπα αεροδρόμια με κίνηση κάτω των 75.000 επιβατών θα παραμείνουν στο Δημόσιο. Για τα αεροδρόμια θα συσταθεί Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Αεροδρομίων (ΑΕΔΑ), ιδιοκτησίας του ελληνικού δημοσίου η διαχείριση της οποίας, όμως, δεν αποκλείεται να ανατεθεί σε ιδιώτη μέσω διαγωνισμού.
Oι αερολιμένες Κοζάνης και Καστοριάς αρχικά παραχωρούνται στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, με ανοιχτό το ενδεχόμενο να κλείσουν οριστικά.
Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Χατζηδάκη το κράτος θα εξακολουθήσει να είναι ο ιδιοκτήτης των αεροδρομίων στα οποία θα συνεχίσει να ασκεί την εποπτεία και τον έλεγχο. Η ΥΠΑ, ως ρυθμιστική αρχή πλέον, πρόκειται να αναλάβει όλα τα ελεγκτικά και κανονιστικά καθήκοντα. Οι αλλαγές αυτές θα προχωρήσουν με σχέδιο νόμου η παρουσίαση του οποίου αναμένεται να γίνει πριν το τέλος του έτους.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Εμίρης υποστήριξε ότι η περίοδος παραχώρησης πρέπει να είναι μακρόχρονη ώστε να διατηρηθούν οι χρεώσεις σε ανταγωνιστικά επίπεδα. Ο ίδιος, μάλιστα, σημείωσε ότι η διεθνής πρακτική είναι η παραχώρηση να φτάνει στα 50 έτη. Το συμβατικό αντάλλαγμα για την παραχώρηση θα προβλέπει αρχικό εφάπαξ τίμημα αλλά και ετήσιες πληρωμές αναλόγως των κερδών και των εσόδων.
Προκειμένου να διασφαλίζεται ότι δεν θα υπάρξουν υψηλές χρεώσεις στα τέλη θα χρησιμοποιηθεί η μέθοδος dual-till με βάση την οποία πρόκειται να καθοριστεί ένα συγκεκριμένο περιθώριο κέρδους ειδικά για αεροπορικά έσοδα του παραχωρησιούχου. Σε περίπτωση που το επιτρεπόμενο περιθώριο υπερβαίνει το μέσο όρο των χρεώσεων των αντίστοιχων αεροδρομίων τότε θα αναπροσαρμόζεται προς τα κάτω.
Να σημειωθεί ότι μεταξύ των αεροδρομίων αυτών περιλαμβάνονται και 11 τα χρησιμοποιούνται τόσο από την πολιτική όσο και από την Πολεμική Αεροπορία.
Μείωση στα τέλη του «Ελ. Βενιζέλος»
Για το αεροδρόμιο της Αθήνας το ΤΑΙΠΕΔ θα επιδιώξει συνεννόηση με τη Hochtief προκειμένου να υπάρξει επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και προσέλκυση επενδυτών ενώ, όπως ξεκαθαρίστηκε, στόχος είναι η μείωση των υψηλών χρεώσεων του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος». Πάντως η ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ, ξεκαθάρισε ότι κοινός στόχος των δύο μετόχων είναι να μειωθούν τα τέλη μέσα από την επέκταση των χρόνων παραχώρησης από 15 χρόνια που είναι σήμερα μέχρι και 30 χρόνια.
Επενδύσεις στις υποδομές
Επενδύσεις ύψους περίπου 225 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι θα χρειαστούν για την ενίσχυση των υποδομών στα αεροδρόμια που έχουν κίνηση μέχρι 75.000 επιβάτες. Το κόστος των επενδύσεων, σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη θα αναλάβουν οι ιδιώτες ? παραχωρησιούχοι ενώ πρέπει να υλοποιηθούν μέσα στα επόμενα τρία έως τέσσερα χρόνια.