Στον αέρα το "πράσινο ταμείο"Έκθετοι είναι το ΥΠΕΚΑ και η κυβέρνηση μετά τη γνωμοδότηση του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής επί των νέων ρυθμίσεων στους πόρους του (μόνον το 2,5% πλέον μπορεί να χρησιμοποιεί κατ' έτος από τα έσοδά του). Σε αυτήν επισημαίνεται ότι, αφού τα πρόστιμα από την τακτοποίηση των αυθαιρέτων κατευθύνονται στον κρατικό προϋπολογισμό και όχι σε μέτρα βελτίωσης του δομημένου περιβάλλοντος, ακυρώνεται η πρόβλεψη δύο νόμων περί περιβαλλοντικού ισοζυγίου - αντισταθμίσματος στη περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκλήθηκε από την τακτοποίηση των αυθαιρεσιών και παρανομιών. Η περαιτέρω απομείωση των πόρων του Πράσινου Ταμείου έγινε με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, η οποία εντάχθηκε στο νομοσχέδιο - τέρας του υπουργείου Οικονομικών το οποίο συζητήθηκε το Σαββατοκύριακο. Η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής εγείρει και θέματα συνταγματικότητας, καθώς αποφαίνεται ότι "δημιουργείται προβληματισμός ως προς το εάν, μετά την προτεινόμενη μείωση του διατιθέμενου ποσοστού των πόρων του Πράσινου Ταμείου για την επίτευξη των σκοπών του, διασφαλίζεται η δυνατότητα εφαρμογής μέτρων αποκατάστασης του περιβαλλοντικού - πολεοδομικού ισοζυγίου, που αποτελεί αντιστάθμισμα στην ανοχή εκ μέρους της Πολιτείας για τη διατήρηση αυθαιρέτων τόσο εν σχέσει με την προκληθείσα περιβαλλοντική ζημία όσο και με τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και του σεβασμού και της προστασίας της αξίας του ανθρώπου που θίγονται από τις σχετικές παραβιάσεις [βλ. ΣτΕ (Ολομέλεια 3921/2010)]". Στη γνωμοδότηση με ημερομηνία 12 Ιανουαρίου η Επιστημονική Επιτροπή αναφέρεται στον ιδρυτικό νόμο 3889/2011 (άρθρο 5) που προβλέπει ότι "σκοπός του Πράσινου Ταμείου είναι η ενίσχυση της ανάπτυξης μέσω της προστασίας του περιβάλλοντος με τη διαχειριστική, οικονομική, τεχνική και χρηματοπιστωτική υποστήριξη προγραμμάτων, μέτρων, παρεμβάσεων και ενεργειών που αποβλέπουν στην ανάδειξη και αποκατάσταση του περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, η στήριξη της περιβαλλοντικής πολιτικής της χώρας και η εξυπηρέτηση του δημόσιου και κοινωνικού συμφέροντος μέσω της διοίκησης, διαχείρισης και αξιοποίησης των πόρων που προβλέπονται στα άρθρα 3 και 8». Υπενθυμίζει δε ότι με τους ν. 3843/2012 για τη διατήρηση των ημιυπαίθριων και λοιπών παρανομιών επί 40 χρόνια και 4014/2011 για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων και παράνομων χρήσεων επί 30 χρόνια, "επιτρέπονται μεταβιβάσεις και συστάσεις εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί ακινήτων με αυθαίρετα και διαγράφονται πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης αυθαιρέτων ως αντιστάθμισμα στην πολεοδομική επιβάρυνση που προκύπτει από τη διατήρηση αυθαιρέτων θεσπίσθηκαν μέτρα για τη βελτίωση του οικιστικού περιβάλλοντος (περιβαλλοντικό ισοζύγιο)". Τα μέτρα αυτά, προσθέτει, εξειδικεύονται στους δύο νόμους με την υποχρέωση για διάθεση των προστίμων μέσω του Πράσινου Ταμείου στην αύξηση των κοινόχρηστων χώρων και για προγράμματα περιβαλλοντικής και πολεοδομικής αποκατάστασης.
Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2013
Χωρίς λεφτά...
Στον αέρα το "πράσινο ταμείο"Έκθετοι είναι το ΥΠΕΚΑ και η κυβέρνηση μετά τη γνωμοδότηση του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής επί των νέων ρυθμίσεων στους πόρους του (μόνον το 2,5% πλέον μπορεί να χρησιμοποιεί κατ' έτος από τα έσοδά του). Σε αυτήν επισημαίνεται ότι, αφού τα πρόστιμα από την τακτοποίηση των αυθαιρέτων κατευθύνονται στον κρατικό προϋπολογισμό και όχι σε μέτρα βελτίωσης του δομημένου περιβάλλοντος, ακυρώνεται η πρόβλεψη δύο νόμων περί περιβαλλοντικού ισοζυγίου - αντισταθμίσματος στη περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκλήθηκε από την τακτοποίηση των αυθαιρεσιών και παρανομιών. Η περαιτέρω απομείωση των πόρων του Πράσινου Ταμείου έγινε με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, η οποία εντάχθηκε στο νομοσχέδιο - τέρας του υπουργείου Οικονομικών το οποίο συζητήθηκε το Σαββατοκύριακο. Η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής εγείρει και θέματα συνταγματικότητας, καθώς αποφαίνεται ότι "δημιουργείται προβληματισμός ως προς το εάν, μετά την προτεινόμενη μείωση του διατιθέμενου ποσοστού των πόρων του Πράσινου Ταμείου για την επίτευξη των σκοπών του, διασφαλίζεται η δυνατότητα εφαρμογής μέτρων αποκατάστασης του περιβαλλοντικού - πολεοδομικού ισοζυγίου, που αποτελεί αντιστάθμισμα στην ανοχή εκ μέρους της Πολιτείας για τη διατήρηση αυθαιρέτων τόσο εν σχέσει με την προκληθείσα περιβαλλοντική ζημία όσο και με τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και του σεβασμού και της προστασίας της αξίας του ανθρώπου που θίγονται από τις σχετικές παραβιάσεις [βλ. ΣτΕ (Ολομέλεια 3921/2010)]". Στη γνωμοδότηση με ημερομηνία 12 Ιανουαρίου η Επιστημονική Επιτροπή αναφέρεται στον ιδρυτικό νόμο 3889/2011 (άρθρο 5) που προβλέπει ότι "σκοπός του Πράσινου Ταμείου είναι η ενίσχυση της ανάπτυξης μέσω της προστασίας του περιβάλλοντος με τη διαχειριστική, οικονομική, τεχνική και χρηματοπιστωτική υποστήριξη προγραμμάτων, μέτρων, παρεμβάσεων και ενεργειών που αποβλέπουν στην ανάδειξη και αποκατάσταση του περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, η στήριξη της περιβαλλοντικής πολιτικής της χώρας και η εξυπηρέτηση του δημόσιου και κοινωνικού συμφέροντος μέσω της διοίκησης, διαχείρισης και αξιοποίησης των πόρων που προβλέπονται στα άρθρα 3 και 8». Υπενθυμίζει δε ότι με τους ν. 3843/2012 για τη διατήρηση των ημιυπαίθριων και λοιπών παρανομιών επί 40 χρόνια και 4014/2011 για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων και παράνομων χρήσεων επί 30 χρόνια, "επιτρέπονται μεταβιβάσεις και συστάσεις εμπραγμάτων δικαιωμάτων επί ακινήτων με αυθαίρετα και διαγράφονται πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης αυθαιρέτων ως αντιστάθμισμα στην πολεοδομική επιβάρυνση που προκύπτει από τη διατήρηση αυθαιρέτων θεσπίσθηκαν μέτρα για τη βελτίωση του οικιστικού περιβάλλοντος (περιβαλλοντικό ισοζύγιο)". Τα μέτρα αυτά, προσθέτει, εξειδικεύονται στους δύο νόμους με την υποχρέωση για διάθεση των προστίμων μέσω του Πράσινου Ταμείου στην αύξηση των κοινόχρηστων χώρων και για προγράμματα περιβαλλοντικής και πολεοδομικής αποκατάστασης.