Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2011

"Θα χαθεί κι άλλος χρόνος για το Ελληνικό"


Σε σίριαλ χωρίς τέλος κινδυνεύει να εξελιχθεί το εγχείρημα αξιοποίησης της έκτασης των 6 εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, με Έλληνες και ξένους θεσμικούς επενδυτές να επισημαίνουν σοβαρά κενά στο σχετικό εγχείρημα.

Χθες, στο πλαίσιο δημοσιογραφικής συνάντησης, ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development Οδυσσέας Αθανασίου σημείωσε χαρακτηριστικά ότι η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το Ελληνικό θα μπορούσε να «ήταν πιο σαφής».

Ανέφερε επίσης, ότι η διαμόρφωση πρότασης ανάπλασης του Ελληνικού από υποψήφιους επενδυτές αποτελεί μία ιδιαίτερα κοστοβόρο διαδικασία.

Αλχημείες.
Την θέση του κ. Αθανασίου συμμερίζεται η εγχώρια και ξένη επενδυτική κοινότητα, η οποία σημειώνει ότι οι προδιαγραφές που συνοδεύουν την αξιοποίηση του πρώην διεθνούς αεροδρομίου ναρκοθετούν την επιτυχία του project.

Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το Ελληνικό που δημοσιοποίησε το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) ουσιαστικά καλεί τους υποψήφιους επενδυτές να δημιουργήσουν από το μηδέν την μακέτα της ανάπλασης της έκτασης -διαδικασία που απαιτεί μεγάλα κεφάλαια- αλλά και να αντιμετωπίσουν την ελληνική γραφειοκρατία...

Όπως δηλαδή επισημαίνεται στην προκήρυξη, ανήκει στο πεδίο ευθύνης του επενδυτή που θα επιλεγεί να «ανακαλύψει» «με δικά του μέσα και δαπάνες» το καθεστώς της έκτασης αλλά και τις δυνατότητες ανάπτυξής της.

Οι επενδυτές επίσης, θα πρέπει να προχωρήσουν στην έκδοση του συνόλου των απαραίτητων αδειοδοτήσεων, καλούνται δηλαδή να αντιμετωπίσουν τον ελληνικό γραφειοκρατικό κυκεώνα. Και αυτό χωρίς να μπορεί να προαποκλειστεί, εάν η επένδυση δεν θα βρεθεί αντιμέτωπη με ενδεχόμενες προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Όσον αφορά τον επιτρεπόμενο συντελεστή δόμησης (συνολική επιφάνεια όλων των κτιρίων σε όλους τους ορόφους που θα ανεγερθούν στο οικόπεδο) ή κάλυψης της έκτασης (πόση επιφάνεια του οικοπέδου θα καταλαμβάνουν τα κτίσματα), Θα καθοριστεί με νομοθετική ρύθμιση, όπως επισημαίνεται στην πρόκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, όπου διευκρινίζεται ότι ο συντελεστής δόμησης θα είναι τουλάχιστον 0,4 και ο συντελεστής κάλυψης του οικοπέδου θα είναι 50%.

Ένα ακόμη χαρακτηριστικό της διαδικασίας, που προκαλεί δυσαρέσκεια στην επενδυτική κοινότητα, αφορά το ύψος του προϋπολογισμό που απαιτείται για την κατασκευή του έργου, ο οποίος δεν θα πρέπει να είναι μικρότερος από 700 εκατ. ευρώ.

Αποτελεί δηλαδή απαρέγκλιτο όρο, οι ενδιαφερόμενοι να έχουν εκτελέσει την τελευταία δεκαετία τουλάχιστον ένα έργο ύψους 700 εκατ. ευρώ, μέγεθος που θεωρείται ιδιαίτερα υψηλό, σε διεθνές επίπεδο.

Με άλλα λόγια, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα πρέπει να «βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη» για να δημιουργήσουν το business plan της έκτασης, το οποίο θα πρέπει να στηρίζεται στο γενικό και αόριστο περίγραμμα που θέτει το ΤΑΙΠΕΔ. Ποιο είναι αυτό;

- Στην έκταση βρίσκονται 480 κτήρια (πρώην ολυμπιακές εγκαταστάσεις, κτήρια ΟΑΣΑ και ΤΡΑΜ, πρώην στρατιωτικές εγκαταστάσεις) που ανήκουν σε διαφορετικούς φορείς του Δημοσίου και καταλαμβάνουν 386,8 τετραγωνικά μέτρα. Ο ανάδοχος μπορεί να κατεδαφίσει τα συγκεκριμένα κτήρια.

- Τέσσερα κτήρια-μεταξύ των οποίων αυτό του αρχιτέκτονα Eero Saarinen-δεν μπορούν να κατεδαφιστούν.

- Το business plan να επιτρέπει την οικονομική ανάπτυξη και την δημιουργία θέσεων εργασίας.

- Να υπάρχουν κατοικίες, συγκροτήματα γραφείων και ξενοδοχείων.

- Η ανάπλαση να περιλαμβάνει την υλοποίηση ενός βασικού πάρκου και άλλων χώρων πρασίνου.

Πάντως, το επενδυτικό ενδιαφέρον για την αξιοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου είναι υπαρκτό, ωστόσο παραμένει άγνωστο πώς αυτό θα γίνει πράξη.

Και αυτό διότι πέραν των χρηματοδοτικών δυσκολιών -ο επενδυτής θα πρέπει να εξασφαλίσει εγγυητικές επιστολές από χρηματοπιστωτικό ίδρυμα με αξιολόγηση BBB-/Baa3- οι επενδυτές θα πρέπει να δημιουργήσουν το σχέδιο ανάπλασης της περιοχής από το μηδέν.

Το ελληνικό Δημόσιο δηλαδή χρειάστηκε δύο χρόνια μόνον για να προσδιορίσει το περίγραμμα της επένδυσης, το οποίο προϋπήρχε.. Πηγή www.capital.gr