Την παράταση του χρόνου της διαβούλευσης και την εφαρμογή των διατάξεων του ΝΟΚ μετά από ένα οκτάμηνο από την ψήφισή του, με παράλληλη και αντίστοιχη αναβολή στην εφαρμογή των διατάξεων του Ν4030/2011, της έκδοσης του ΠΔ για την ταυτότητα των κτιρίων και την καθιέρωση του ΜΗΚΙΕ ζήτησε ο Σωκράτης Αλεξιάδης πρώτος αντιπρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής ΤΕΕ ασκώντας παρέμβαση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, όπου συζητείται το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος. Παράλληλα ο πρόεδρος του ΤΕΕ Χρήστος Σπίρτζης αφού τόνισε ότι οι καλές προθέσεις του ΝΟΚ δεν αρκούν ζήτησε η εφαρμογή του Νέου Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού να συνδυαστεί με προσπάθεια αντιμετώπισης της πολυνομίας και τη δημιουργία οργάνου, με τη συμβολή του ΤΕΕ και τη συμμετοχή εκπροσώπων των συναρμοδίων υπουργείων, το οποίο θα γνωμοδοτεί ενιαία.
Αναλυτικά ο Σωκράτης Αλεξιάδης κατά την ομιλία του στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής σημείωσε ότι «μετά από 27 χρόνια εφαρμογής του ισχύοντος ΓΟΚ, σε συνδυασμό με το πλήθος των ερμηνευτικών εγκυκλίων και εγγράφων που έχουν εκδοθεί, την έλλειψη κωδικοποίησης της πολεοδομικής νομοθεσίας έχουν καταστήσει πολύπλοκη την εφαρμογή των διατάξεων του και απαιτείται πλέον ένα νέο πλαίσιο Νόμου εμπνευσμένο από τις νέες αντιλήψεις στην κατασκευή των κτιρίων». Ο ίδιος ανέφερε παραδείγματα ευρωπαϊκών πόλεων, που υπακούουν σε ολοκληρωμένο σχεδιασμό οικιστικών συνόλων σε αντίθεση με τις ελληνικές πόλεις, που δημιουργήθηκαν στη λογική του κατακερματισμού και της μικρής ιδιοκτησίας, με αποτέλεσμα τη χαοτική εικόνα της μορφολογίας των κτιρίων.
Κατευθύνσεις.
Ο Σωκράτης Αλεξιάδης αναφερόμενος στα χαρακτηριστικά ενός νέου Οικοδομικού Κανονισμού υπογράμμισε ότι θα έπρεπε να είναι:
Ένα πολεοδομικό εργαλείο απλό και ξεκάθαρο, που θα ελαχιστοποιεί τις οποιεσδήποτε παρερμηνείες, θα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του νέου τρόπου έκδοσης αδειών και ελέγχου των κατασκευών, με καθοριστικό ρόλο στην ένταξη – ενσωμάτωση των κατασκευών στον αναπτυξιακό σχεδιασμό και το πολιτιστικό περιβάλλον μέσω των χωροταξικών και πολεοδομικών μελετών.
Να δίνει τη δυνατότητα διαμόρφωσης του ύψους και του χαρακτήρα μιας πολεοδομικής ενότητας με εξειδικευμένους όρους δόμησης που προκύπτουν από τις Πολεοδομικές Μελέτες και τις Μελέτες Αστικού Σχεδιασμού, καθώς και την αναθεώρηση του κτιριοδομικού κανονισμού ώστε να προσαρμόζεται στις εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας των κατασκευών.
Ένα νομοσχέδιο που δεν θα αδιαφορούσε για την αποκατάσταση και τη βελτίωση του υφιστάμενου κτιριακού αποθέματος, που θα ανέτρεπε τις παθογένειες και τις αγκυλώσεις του παρελθόντος και θα σηματοδοτούσε την οικιστική ανάπτυξη μέσα από ένα σύγχρονο και καινοτόμο πλαίσιο .
Παρατηρήσεις.
Διατυπώθηκαν αναλυτικές παρατηρήσεις στο ΝΟΚ και υπογραμμίστηκε από τον Σ. Αλεξιάδη ότι είναι ένα κείμενο που δεν φέρνει ριζική επανάσταση στον τρόπο δόμησης στη χώρα μας, αλλά πολλές επιμέρους αλλαγές στον ισχύοντα ΓΟΚ με βασικό στόχο να τον εκσυγχρονίσει και να τον καταστήσει φιλικότερο στη χρήση νέων υλικών και περισσότερο ευέλικτων συστημάτων δόμησης. Έτσι παραμένουν οι έννοιες του Σ.Δ του Σ.Ο, της αρτιότητας και της κάλυψης του οικοπέδου, ως βασικά στοιχεία που καθορίζουν τον τρόπο οικοδόμησης. Επίσης τονίστηκε ότι απουσιάζει από το κείμενο οποιαδήποτε αναφορά σε θέματα αστικού σχεδιασμού, καθώς δεν θεσπίζονται εργαλεία που «αποϋλοποιούν» το ακίνητο, όπως η αγορά δικαιωμάτων γης, ενώ δεν συντελεί καθοριστικά στην απελευθέρωση του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.
«Συμπερασματικά υπογράμμισε ο πρώτος αντιπρόεδρος της ΔΕ ΤΕΕ ότι στο σχέδιο αυτό γίνεται, μία απόπειρα συνδυασμού σε ένα ενιαίο κείμενο αρχών τόσο του ισχύοντος ΓΟΚ, όσο και κάποιων άρθρων του κτιριοδομικού κανονισμού, αλλά ταυτόχρονα και της εκτός σχεδίου δόμησης. Δεν είναι όμως αντιληπτό τι τροποποιείται και τι όχι. Επίσης ενώ κινείται στη κατεύθυνση της καθιέρωσης κινήτρων περιβαλλοντικής αναβάθμισης, (άρθρο 10 και άρθρο 25) από την άλλη συνεχίζει να τιμωρεί και όχι να επιβραβεύει όποιον διατηρεί (κατ’ επιλογή η κατ’ ανάγκη) υφιστάμενο κτίριο ως δείγμα αρχιτεκτονικής κληρονομιάς καθώς δεν εξετάζει καθόλου θέματα όπως της μεταφοράς του συντελεστή δόμησης ως άυλου τίτλου, της αγοράς δικαιωμάτων γης, κλπ.
Ο Σ. Αλεξιάδης ζήτησε την παράταση της διαβούλευσης και την εφαρμογή του ΝΟΚ μετά από οκτώ μήνες επισημαίνοντας ότι:
Δεν υπήρξε ουσιαστική συνεργασία με το ΤΕΕ για τη σύνταξη αυτού του σχεδίου νόμου.
Ο χρόνος της διαβούλευσης ήταν ελάχιστος, μόλις 5 ημέρες.
Το σχέδιο Νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή δεν είναι ένα ολοκληρωμένο και απλό κείμενο χωρίς (η με τις λιγότερο κατά το δυνατό) ετεροαναφορές σε άλλους Νόμους, που ελαχιστοποιεί τις οποιεσδήποτε παρερμηνείες.
Η παράλληλη εφαρμογή για ένα εξάμηνο, που προτείνεται στο άρθρο 30, του «νέου» και του ισχύοντος ΓΟΚ , θα δημιουργήσει μεγαλύτερη σύγχυση και περισσότερες στρεβλώσεις στην έκδοση των οικοδομικών αδειών.
Προβλέπονται εξαιρέσεις, ερμηνείες και εφαρμοστικές πράξεις με 24 Υπουργικές αποφάσεις.
Ψηφίστηκε επί της αρχής.
Ολοκληρώθηκε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής η συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου για το νέο Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό. Ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Νίκος Σηφουνάκης, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο, κατά την συζήτησή του στην Ολομέλεια της Βουλής, να ενσωματώσει βελτιωτικές αλλαγές που προτάθηκαν τόσο από τα κόμματα όσο και από τους αρμόδιους συνδικαλιστικούς φορείς. ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΛΑΟΣ το υπερψήφισαν επί της αρχής ενώ την κατηγορηματική τους αντίθεση εξέφρασαν οι εκπρόσωποι του ΚΚΕ και του ΣΥΡΙΖΑ.
tee.gr