Πέμπτη 18 Ιουλίου 2013

Το Νομοσχέδιο για την Αυθαίρετη Δόμηση και το Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο.



Το Νομοσχέδιο για την Αυθαίρετη Δόμηση και το Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο, παρουσίασε σήμερα ο Υπουργός Αναπληρωτής ΠΕΚΑ, Σταύρος Καλαφάτης,

Σύμφωνα με το υπουργείο "το ΥΠΕΚΑ δεν παρουσίασε ένα νομοσχέδιο ερήμην των ενδιαφερομένων. Προχώρησε σε εκτεταμένη διαβούλευση. Επί μήνες το ΥΠΕΚΑ λάμβανε αιτήματα φορέων. Επιπλέον ο Υπουργός Αναπληρωτής παρουσίασε στη Βουλή τις βασικές κατευθύνσεις του νομοσχεδίου και ζήτησε από τους βουλευτές τις απόψεις και τις προτάσεις τους. Τ σχέδιο νόμου τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και συγκέντρωσε περισσότερα από 1250 σχόλια και προτάσεις, τα οποία επεξεργάστηκε το επιτελείο του Υπουργείου.

Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου, επιχειρείται να θεραπευθεί μία χρόνια παθογένεια της Ελληνικής πραγματικότητας όσον αφορά την αυθαίρετη δόμηση. Η υπάρχουσα παθογένεια έχει δημιουργήσει τεράστια περιβαλλοντική επιβάρυνση καθώς και άλυτα προβλήματα στις συναλλαγές που αφορούν σε ακίνητα. Ταυτόχρονα αποτελεί τροχοπέδη για την όποια ορθολογική χωροταξική ανάπτυξη της χώρας. Το πρόβλημα των αυθαιρέτων είναι κοινωνικό ζήτημα που δεν χωρά κομματική εκμετάλλευση.

Σημείο κλειδί στην κατανόηση της αναγκαιότητας μίας νέας ρύθμισης για τα αυθαίρετα είναι το ότι δεν μπορεί να υπάρξει ουσιαστικός σχεδιασμός για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας αν δεν υπάρχει ολοκληρωμένη εικόνα του δομημένου χώρου. Για αυτό το λόγο είναι σημαντική η καταγραφή της δόμησης, η οποία ξεκινά με τα αυθαίρετα και υπηρετείται από το συγκεκριμένο νομοσχέδιο".

Κύριες προβλέψεις του νομοσχεδίου σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ

"- Στο νομοσχέδιο γίνεται σαφής η πολιτική βούληση για θωράκιση της «κόκκινης γραμμής» για τα αυθαίρετα (Ιούλιος 2011). Ενισχύεται και θωρακίζεται θεσμικά η «κόκκινη γραμμή» του Ιουλίου 2011, μέσω αεροφωτογραφιών. Αποκλείεται πλέον, με ένα πλέγμα ρυθμίσεων, η δυνατότητα δημιουργίας «νέας γενιάς αυθαιρέτων». Γίνεται σαφής η πολιτική απόφαση της Κυβέρνησης για κανόνες και καθαρότητα στις διαδικασίες.
- Με το σχέδιο νόμου διασφαλίζεται η υπάρχουσα περιουσία χιλιάδων συμπολιτών μας, που θα θελήσουν να μεταβιβάσουν το ακίνητό τους. Δημιουργείται αυξημένη ασφάλεια δικαίου στις συναλλαγές επί ακινήτων και εμπεδώνεται η εμπιστοσύνη του πολίτη στις λειτουργίες του κράτους και της αγοράς, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα την διατήρηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς αλλά και το φυσικό περιβάλλον.
- Για πρώτη φορά το κράτος καθιερώνει κατηγορίες αυθαιρέτων με βάση τη βαρύτητα της αυθαιρεσίας και την επίπτωσή τους στο περιβάλλον. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί καλύτερα να σχεδιάσει τις δράσεις αποκατάστασης, να κατευθύνει τη χρηματοδότηση εκεί που πραγματικά υπάρχει ανάγκη και «πιάνει τόπο».
- Δίνονται κίνητρα στους πολίτες να ενταχθούν στις διατάξεις του νόμου. Προβλέπονται εκπτώσεις για ειδικές κοινωνικές ομάδες. Προβλέπονται επίσης διευκολύνσεις για όλους στην καταβολή των προστίμων, είτε μέσω εκπτώσεων είτε μέσω δόσεων είτε με συνδυασμό αυτών.
- Δίνεται ευκαιρία σε όλους τους πολίτες να τακτοποιήσουν τις εκκρεμότητες του παρελθόντος, χωρίς να ζημιώνεται κάποιος άλλος συμπολίτης. Με το περιβαλλοντικό ισοζύγιο ο παράνομος συμπολίτης μας «αποζημιώνει» τον νόμιμο. Τα χρήματα των προστίμων των αυθαιρέτων θα χρηματοδοτούν το δημόσιο χώρο, άρα και τον νόμιμο πολίτη. Και όλα αυτά θα γίνονται με έναν νέο, αντικειμενικό τρόπο. Δίνουμε ουσιαστική ισχύ στην έννοια του περιβαλλοντικού ισοζυγίου, που λειτουργεί, εκτός των άλλων, και με έναν πιο δίκαιο τρόπο.
- Διασφαλίζεται, τόσο μέσω της ολιστικής προσέγγισης του ζητήματος όσο και μέσω της συνεργασίας με τις αρμόδιες αρχές, η ισχύς της νομοθετικής αυτής πρωτοβουλίας ώστε να καλύπτονται πλήρως όλες οι σχετικές συνταγματικές επιταγές.
- Προβλέπεται αυστηρός έλεγχος της αυθαίρετης δόμησης. Η δημόσια διοίκηση αναλαμβάνει το ρόλο που της αναλογεί και εξαλείφονται οι όποιες δυνατότητες παρέμβασης της πολιτικής ηγεσίας στο ζήτημα του ελέγχου της αυθαιρεσίας και στο ζήτημα των κατεδαφίσεων. Το Υπουργείο διατηρεί μόνο τον εποπτικό και συντονιστικό του ρόλο. Η Ειδική Υπηρεσία Κατεδάφισης καθίσταται «επιτελάρχης» στο κομβικό και ευαίσθητο θέμα των κατεδαφίσεων. Ενισχύεται ο εποπτικός ρόλος της Ειδικής Υπηρεσίας Κατεδαφίσεων, καθορίζονται οι αρμοδιότητες όλων των συναρμόδιων περί κατεδαφίσεων υπηρεσιών. Εισάγονται αντικειμενικά κριτήρια στη διαδικασία ιεράρχησης κατεδαφίσεων και επιλύονται πρακτικά προβλήματα υλοποίησής τους. Διασφαλίζουμε πλαίσιο κανόνες, κριτήρια, μέσα και χρηματοδότηση. Καθιερώνονται αυστηρές ποινές και πρόστιμα για όσους παρανομήσουν ή δεν ενταχθούν στις ρυθμίσεις του νόμου".

Βασικές κατευθύνσεις:
- Η κωδικοποίηση της νομοθεσίας περί αυθαιρέτων σε ένα ενιαίο κείμενο
- Η αποτροπή της επανάληψης της αυθαίρετης δόμησης στο μέλλον
- Η κατηγοριοποίηση των αυθαιρεσιών και η ταξινόμηση της βαρύτητας κάθε παράβασης, ώστε να αποκατασταθούν οι ανισότητες και να εμπεδωθεί το κράτος δικαίου
- Η καταγραφή των αυθαιρέτων, με παροχή διευκολύνσεων στους πολίτες, ώστε να μπορεί να αποτυπωθεί και να υπολογισθεί το περιβαλλοντικό ισοζύγιο, με τρόπο ανταποδοτικό και όχι εισπρακτικό
- Η θεσμική θωράκιση και ενίσχυση της νομικής «κόκκινης γραμμής» για την ύπαρξη αυθαιρέτων, με στόχο την κατοχύρωση του χρονικού σημείου ύστερα από το οποίο δεν θα γίνει, επ’ ουδενί, δεκτή οποιαδήποτε αυθαιρεσία.
- Η παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος, η οποία αποτελεί συνταγματική επιταγή, μέσω δημιουργίας του απαιτούμενου πλαισίου απομείωσης της βλάβης που έχει επέλθει σε αυτό
- Η όσο το δυνατόν καλύτερη νομική θωράκιση των διαμορφούμενων διατάξεων

Βασικά σημεία νομοσχεδίου

Α κεφάλαιο: Καταγραφή Δόμησης
- Εισάγονται σαφείς απαγορεύσεις στη σύνταξη συμβολαιογραφικών πράξεων που αφορούν στη σύσταση ή μεταβίβαση εμπραγμάτου δικαιώματος σε ακίνητα στα οποία έχει εκτελεστεί αυθαίρετη κατασκευή ή έχει υλοποιηθεί αυθαίρετη αλλαγή χρήσεως αλλά και η υποχρέωση προσάρτησης στις συντασσόμενες δικαιοπραξίες εξαρτημένου τοπογραφικού καθώς και βεβαιώσεως.
- Εισάγονται σαφείς απαγορεύσεις δόμησης σε ευαίσθητες και προστατευόμενες περιοχές
- Προωθείται η καταγραφή των αυθαιρέτων κατασκευών και αυθαιρέτων αλλαγών χρήσης
- Καθιερώνεται για πρώτη φορά ξεκάθαρη κατηγοριοποίηση των αυθαιρέτων κατασκευών,
- Καθιερώνεται για πρώτη φορά διαφοροποίηση των προστίμων με γνώμονα το μέγεθος της αυθαιρεσίας ή υπέρβασης
- Προβλέπεται διαφοροποίηση των προστίμων βάσει κοινωνικών κριτηρίων για τις ευπαθείς ομάδες
- Εισάγεται ευνοϊκός τρόπος καταβολής των προστίμων, μέσω εκπτώσεων, μέσω δόσεων ή μέσω συνδυασμών αυτών
- Ενισχύεται και θωρακίζεται θεσμικά η «κόκκινη γραμμή» σχετικά με τις αυθαίρετες κατασκευές ή αυθαίρετες αλλαγές χρήσεις, δηλαδή η 28η /7/2011, προκειμένου όπως αποκλειστεί η όποια δυνατότητα πραγματοποίησή τους στο μέλλον, μέσω των προβλεπόμενων αεροφωτογραφιών
- Προβλέπονται ρητές ασφαλιστικές και αποτρεπτικές δικλείδες ασφαλείας αφού για την όποια πράξη αφορά σε ακίνητο, απαιτείται η προσκόμιση αεροφωτογραφίας της ως άνω ημερομηνίας, καθώς και η δημιουργία αρχείου με μέριμνα του ΥΠΕΚΑ με αεροφωτογραφίες όλης της επικράτειας του Ιουλίου 2011.
- Ελέγχεται, σε κάθε πράξη που αφορά σε ακίνητο το οποίο έχει αυθαίρετες κατασκευές, ότι αυτές είναι προγενέστερες της 28ης/7/2011 και ότι έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του νόμου αυτού.
- Προβλέπονται καινοτόμες διαδικασίες μέσω ηλεκτρονικού συστήματος τόσο για την διαδικασία υπαγωγής των αυθαιρέτων κτισμάτων ή αυθαιρέτων αλλαγών χρήσεων στις διατάξεις του παρόντος όσο και για την τήρηση και αποθήκευση των στοιχείων που θα υποβληθούν.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΩΝ

Ο νέος νόμος για τα αυθαίρετα διαφοροποιείται αρκετά σε σχέση με τον 4014 με κύριο γνώρισμά του την κατηγοριοποίηση των αυθαιρεσιών.
Η κατηγοριοποίηση αυτή γίνεται σε δύο βασικούς άξονες.

1. Ο πρώτος άξονας κατηγοριοποίησης είναι το μέγεθος της αυθαιρεσίας.

-Έτσι, για πρώτη φορά, μικρές αυθαιρεσίες θα μπορούν να εξαιρεθούν των κυρώσεων του νόμου με την πληρωμή ενός ποσού, το οποίο έχει οριστεί στα πεντακόσια ευρώ (συνολικά για κάθε οίκημα και όχι ανά παράβαση), ενώ δεν θα υπάρχει καταληκτική ημερομηνία υπαγωγής. Ο λόγος για τον οποίο δεν ορίζεται καταληκτική ημερομηνία για αυτές τις μικρές αυθαιρεσίες είναι το γεγονός ότι στις περισσότερες περιπτώσεις οι ιδιοκτήτες των ακινήτων δε γνωρίζουν ότι θα έπρεπε να δηλώσουν τις κατασκευές αυτές προτού τις κάνουν ή ότι δεν μπορούν να τις κάνουν. Σε αυτή τη κατηγορία υπάγονται παραβάσεις σε νομίμως υφιστάμενα κτίρια με οικοδομική άδεια όπως για παράδειγμα πέργκολες, μπάρμπεκιου, χωρίσματα δωματίων με γυψοσανίδες κ.α. παραβάσεις οι οποίες δεν μεταβάλουν τον όγκο του κτίσματος και τη δομημένη επιφάνεια. Επισημαίνεται ότι με το νέο νόμο η αλλαγή διαμερισμάτωσης δεν θεωρείται πλέον αυθαιρεσία. Για τις πολεοδομικές παραβάσεις αυτής της πρώτης κατηγορίας η εξαίρεση από την κατεδάφιση είναι μόνιμη και οριστική.
- Στην δεύτερη κατηγορία του πρώτου άξονα είναι οι μεσαίες παραβάσεις. Αυτή η κατηγορία περιλαμβάνει παραβάσεις οι οποίες έχουν γίνει πριν από τον Ιούλιο του 2011, ημερομηνία η οποία θεωρείται «κόκκινη γραμμή» και στις οποίες η υπέρβαση δεν ξεπερνά το 40% της δόμησης ή το 20% του ύψους που ορίζει η οικοδομική άδεια. Δηλαδή, όπως και προηγουμένως οι παραβάσεις αυτές αφορούν κτίρια με νόμιμη οικοδομική άδεια και σε αυτές περιλαμβάνονται και οι περισσότεροι ημιυπαίθριοι. Η εξαίρεση από την κατεδάφιση και για αυτή την κατηγορία θα είναι οριστική. Σε αυτή την κατηγορία θα υπάρχει πρόστιμο το οποίο υπολογίζεται με βάση το μέγεθος της αυθαιρεσίας. Σε αντίθεση με την πρώτη κατηγορία θα υπάρχει καταληκτική ημερομηνία υπαγωγής και επιπρόσθετα για να ολοκληρώσει ο ιδιοκτήτης την διαδικασία θα πρέπει να εντάξει την ιδιοκτησία του στο σύστημα της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου. Ως καταληκτική ημερομηνία για την υπαγωγή στην κατηγορία αυτή, έχει οριστεί το 18μηνο από τη δημοσίευση του νόμου.
- Η τρίτη και τελευταία κατηγορία του πρώτου άξονα κατηγοριοποίησης με βάση το μέγεθος της αυθαιρεσίας αφορά τις μεγάλες παραβάσεις. Σε αυτή περιέχοντα τα εξ’ ολοκλήρου αυθαίρετα κτίσματα και κατασκευές που δε διαθέτουν οικοδομική άδεια καθώς και όσα έχουν άδεια αλλά η υπέρβαση δόμησης είναι πάνω από 40% από όσο προβλέπει η άδεια. Η καταληκτική ημερομηνία υπαγωγής για αυτή την κατηγορία είναι η ίδια όπως και για την δεύτερη κατηγορία, ενώ και εδώ το πρόστιμο που καλείται να πληρώσει ο ιδιοκτήτης θα υπολογίζεται με βάση το μέγεθος της κατασκευής. Η διαφορά σε σχέση με προηγούμενα είναι ότι τα κτίρια αυτά θα εξαιρούνται τις κατεδάφισης μόνο για 30 χρόνια και όχι δια παντός. Το καθεστώς αυτό θα μπορεί να αλλάξει αν η περιοχή όπου είναι δομημένο το αυθαίρετο κτίσμα μπει στο σχέδιο και αν ο ιδιοκτήτης αγοράσει το απαραίτητο ποσό συντελεστή κάνοντας χρήση της τράπεζας γης. Σε αυτή την περίπτωση και μετά την αποπληρωμή του προστίμου θα μπορεί να εξαιρεθεί μόνιμα της κατεδάφισης όπως και τα κτίσματα των δύο προηγούμενων κατηγοριών. Τα κτίρια που υπάγονται στην συγκεκριμένη κατηγορία θα ελεγχθούν εντός επταετίας υποχρεωτικά από τους αρμόδιος ελεγκτές δόμησης για την ορθότητα των όσων δηλώθηκαν στην αίτηση υπαγωγής.

Με την ένταξη του ακινήτου σε μία από τις παραπάνω κατηγορίες εκτός από την εξαίρεση από την κατεδάφιση ο ιδιοκτήτης θα μπορεί να κάνει και οποιαδήποτε δικαιοπραξία όπως πώληση, μεταβίβαση κλπ αλλά και εργασίες συντήρησης ή επισκευής του ακινήτου με έκδοση της αντίστοιχης άδειας αν απαιτείται.

2. Ο δεύτερος άξονας κατηγοριοποίησης των αυθαιρέτων κατασκευών έχει να κάνει με βάση την ημερομηνία κατασκευής.

Οι κατηγορίες του δεύτερου άξονα είναι οι εξής.
- Τα κτίσματα που είναι δομημένα πριν την 9.6.1975 θα μπορούν να εξαιρεθούν μόνιμα από την κατεδάφιση με την πληρωμή μόνο ενός μικρού ποσού, το οποίο έχει οριστεί στα 500 ευρώ. Σημαντική προϋπόθεση είναι τα κτίρια αυτά να έχουν αποκλειστική χρήση κατοικίας. Τα κτίρια με διαφορετική χρήση θα υπάγονται στην αμέσως επόμενη κατηγορία.
- Η δεύτερη κατηγορία περιλαμβάνει τις κατασκευές που έχουν γίνει πριν από την 1.1.1983. Σε αυτή την περίπτωση ο ιδιοκτήτης εκτός από το παράβολο που αντιστοιχεί κατά περίπτωση θα πρέπει να πληρώσει και το 15% του υπολογιζόμενου προστίμου, δηλαδή θα έχει έκπτωση 85%.
- Για τα αυθαίρετα μετά την 1.1.1983 και μέχρι την κόκκινη γραμμή του Ιουλίου 2011 οι ιδιοκτήτες εκτός από το παράβολο που αντιστοιχεί κατά περίπτωση θα πληρώνουν το υπολογιζόμενο πρόστιμο και θα εντάσσονται ανάλογα με το μέγεθος τις παράβασης στις τρείς κατηγορίες του πρώτου άξονα που περιγράφονται παραπάνω. Τα αυθαίρετα με ημερομηνία κατασκευής από 1.1.1983 έως 31.12.2003 θα χρεώνονται το 80% του υπολογιζόμενου προστίμου, δηλαδή θα έχουν μία έκπτωση της τάξης του 20%. Τα αυθαίρετα με ημερομηνία κατασκευής από 1.1.2004 έως 28.07.2011 θα χρεώνονται το 100% του υπολογιζόμενου προστίμου,

ΝΕΕΣ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΕΙΣ
- Αυξάνεται ο αριθμός των δόσεων από 48 που προέβλεπε ο 4014. Αν η αυθαίρετη κατασκευή δηλωθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο από την δημοσίευση του νόμου οι δόσεις αποπληρωμής μπορούν να φτάσουν μέχρι και τις 102, αν δηλωθεί στο δεύτερο εξάμηνο μπορούν να φθάσουν τις 84 και αν δηλωθεί στο τρίτο εξάμηνο μπορεί να φθάσει τις 60. Σε κάθε περίπτωση ο πολίτης μπορεί να προσαρμόσει τις δόσεις του μέσα σε κάθε εξάμηνο, καθώς καθιερώνεται ελάχιστο όριο δόσης 50 ευρώ ανά μήνα ή 300 ευρώ ανά εξάμηνο.
- Οι ιδιοκτήτες που θα καταβάλουν εφάπαξ το πρόστιμο θα έχουν έκπτωση 20%
- Οι ιδιοκτήτες που θα καταβάλουν το 30% του συνολικού προστίμου μέσα σε ένα εξάμηνο από την ημερομηνία υπαγωγής θα επωφελούνται έκπτωσης 10%.
- Για τους μακροχρόνια ανέργους θα υπάρχει έκπτωση 30% επί του συνολικού προστίμου. Ενώ έχουν προβλεφθεί διευκολύνσεις και για τις άλλες ευπαθείς κοινωνικές ομάδες όπως οι πολύτεκνοι, οι τρίτεκνοι, τα Α.Μ.Ε.Α., οι ομογενείς και άλλες.

Β Κεφάλαιο: Πολεοδομική αποκατάσταση και περιβαλλοντικό ισοζύγιο

- Επιχειρείται η σύνδεση των αυθαιρέτων κατασκευών με τον μελλοντικό πολεοδομικό σχεδιασμό
- Ενισχύεται ο εποπτικός ρόλος της Ειδικής Υπηρεσίας Κατεδαφίσεων, καθορίζονται οι αρμοδιότητες όλων των υπηρεσιών περί κατεδαφίσεων, επιλύονται πρακτικά προβλήματα υλοποίησής τους και αντικειμενικοποιείται η διαδικασία ιεράρχησής τους.
- Δίνεται σαφές περιεχόμενο στην έννοια του περιβαλλοντικού ισοζυγίου, με καθιέρωση συγκεκριμένων δράσεων (περιβαλλοντικού ισοζυγίου και βελτίωσης συνθηκών διαβίωσης) σε όλες τις περιοχές στις οποίες υπάρχει αυθαίρετη περιβαλλοντική υπέρβαση – επιβάρυνση, οριζόμενες κατά προτεραιότητα εντός ορισμένου γεωγραφικού χώρου και δη αυτού που έχει επιβαρυνθεί από την αυθαίρετη υπέρβαση δόμησης
- Ορίζεται στις διατάξεις του νόμου αυτού τόσο το χωρικό πεδίο των δράσεων περιβαλλοντικού ισοζυγίου όσο και οι δικαιούχοι χρηματοδότησης αλλά και η διαδικασία διάθεσης και απόδοσης μέσω ηλεκτρονικής διαδικασίας.
- Προβλέπεται ότι για την αποκατάσταση του πολεοδομικού ισοζυγίου εντός εκάστου ΟΤΑ κατά την έγκριση ή αναθεώρηση ΓΠΣ και ΣΧΟΟΑΠ και την αναθεώρηση του εγκεκριμένου σχεδίου πόλης, όπου απαιτείται, σε όλους τους Δήμους, στους οποίους δηλώνονται αυθαίρετες κατασκευές και χρήσεις κατά τις διατάξεις του παρόντος, καθορίζονται ειδικές ζώνες εξισορρόπησης των πολεοδομικών και εν γένει περιβαλλοντικών επιβαρύνσεων. Στις ζώνες αυτές, μπορεί να απαγορεύεται η δόμηση ή να μειώνεται ουσιωδώς ο ισχύον συντελεστής δόμησης και να καθορίζονται χρήσεις πρασίνου και ήπιας αναψυχής, καθώς και χώροι για την εξυπηρέτηση των κοινωφελών αναγκών του πρωτοβαθμίου Ο.Τ.Α.
- Προωθείται ουσιαστικά ο χωροταξικός σχεδιασμός. Στο πλαίσιο του ορθολογικού σχεδιασμού και μετά την υλοποιηθείσα ηλεκτρονική καταγραφή και την εξ αυτής εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων προβλέπεται ρητά ότι εντός προθεσμίας επτά (7) ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος ολοκληρώνεται ο πολεοδομικός σχεδιασμός με την έγκριση ή αναθεώρηση ΓΠΣ και ΣΧΟΟΑΠ και την αναθεώρηση των εγκεκριμένων σχεδίων πόλης, σε όλους τους δήμους στους οποίους δηλώνονται αυθαίρετες κατασκευές και χρήσεις κατά τις διατάξεις του παρόντος.
-Καθιερώνεται θεσμικά για πρώτη φορά ο θεσμός της Τράπεζα Γης.
-Προβλέπεται ότι για την εκπλήρωση και την ταχεία πρόοδο της διαδικασίας της περιβαλλοντικής αποκατάστασης καθώς και ολοκλήρωσης του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, καθορίζεται ,αποκλειστικά ηλεκτρονική διαδικασία καταγραφής και διαχείρισης των τίτλων δικαιώματος συντελεστή δόμησης η οποία ονομάζεται «Τράπεζα Γης». Σκοπός της «Τράπεζα Γης» είναι η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος και η βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των πολιτών.
-Ειδικά για τις περιοχές όπου υπάρχουν αυθαίρετες κατασκευές, η βελτίωση των συνθηκών επιτυγχάνεται με μια ειδική διαδικασία μεταφοράς συντελεστή δόμησης μέσω της «Τράπεζας Γης».
-Προβλέπεται διαδικασία συγκέντρωσης, επεξεργασίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των τίτλων συντελεστή δόμησης και των δικαιωμάτων και αξιών που δημιουργεί το κράτος μέσα από τις χωροταξικές και περιβαλλοντικές ρυθμίσεις. Επίσης προβλέπεται, με σκοπό τη δημιουργία ελευθέρων κοινοχρήστων χώρων και για την προστασία και την αποκατάσταση κτιρίων πολιτιστικής κληρονομιάς, η αγορά και ανταλλαγή εκτάσεων μέσω της Τράπεζας Γης.
-Δίνεται δυνατότητα διατήρησης και εξαίρεσης (μεγάλων) αυθαιρέτων κατασκευών ή χρήσεων σε περιοχές εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών, υπό την προϋπόθεση ότι για τις ανάγκες του περιβαλλοντικού ισοζυγίου ο ιδιοκτήτης μέσω της Τράπεζας Γης θα αποκτήσει δικαίωμα συντελεστή δόμησης ακινήτου ίσο με την υπέρβαση δόμησης που έχει πραγματοποιηθεί σύμφωνα με την σχετική κατηγορία.
-Με Προεδρικό Διάταγμα μετά από πρόταση του αρμοδίου Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ή με νόμο καθορίζεται η διαδικασία μεταφοράς συντελεστή δόμησης και ο καθορισμός του υπολογισμού του μεταφερόμενου συντελεστή αναλόγως της αντικειμενικής αξίας και της τιμής ζώνης που ισχύει για κάθε ακίνητο καθώς και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της ανωτέρω διαδικασίας.

Πολεοδομικές ρυθμίσεις

Με τις διατάξεις του κεφαλαίου αυτού γίνεται προσπάθεια βελτίωσης τόσο του ισχύοντος πλαισίου εκδόσεως αδειών δόμησης όσο και της λειτουργίας των οργάνων διαφύλαξης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, με ιδιαίτερη έμφαση στις νησιωτικές περιοχές του Αιγαίου και τις περιοχές της Μακεδονίας και της Θράκης αλλά και του πλαισίου δράσης των ελεγκτών δόμησης με σκοπό τον συνεχή έλεγχο των κατασκευών.