Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου 2011

Τα λουκέτα στο εμπόριο φέρνουν χαμηλότερα ενοίκια.



Η πλειονότητα των καταστηματαρχών ζητεί μείωση μισθωμάτων έως 70%

Τα εμπορικά κέντρα εκτιμάται ότι καρπώθηκαν το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου στο λιανεμπόριο κατά τη διάρκεια της φετινής θερινής εκπτωτικής περιόδου, καθιστώντας τους επόμενους μήνες ακόμα πιο δύσκολους για τους καταστηματάρχες στις παραδοσιακές εμπορικές «πιάτσες» του λεκανοπεδίου, δεδομένου ότι οι πωλήσεις εξακολουθούν να διολισθαίνουν από τις αρχές του έτους, τη στιγμή που και το 2010 αποδείχθηκε «μαύρο» για τα καταστήματα. Υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι τα «λουκέτα» εμπορικών καταστημάτων θα πολλαπλασιαστούν έως τα τέλη του έτους.

Η εξέλιξη αυτή, εφόσον επιβεβαιωθεί, αναμένεται να ασκήσει πρόσθετη πίεση στα ενοίκια των καταστημάτων, καθώς παρά τις μέχρι σήμερα σημαντικές υποχωρήσεις, είναι σαφές ότι υπάρχει περιθώριο περαιτέρω πτώσης. Σύμφωνα με φορείς της αγοράς, αυτήν την περίοδο η πλειοψηφία των καταστηματαρχών διαπραγματεύεται την μείωση των ενοικίων σε ποσοστά που ανέρχονται ακόμα και στο 70%, σε σχέση με τα προ της κρίσης επίπεδα. Οι έμποροι βασίζονται στο ότι οι ιδιοκτήτες δεν έχουν πολλές επιλογές, καθώς αν το ακίνητό τους μείνει χωρίς ενοικιαστή, δύσκολα θα υπάρξει αντικαταστάτης σύντομα και με ύψος ενοικίου ανάλογο του προηγούμενου χρήστη. Μάλιστα, όσο η κρίση βαθαίνει, οι μισθωτές γίνονται επιθετικότεροι απέναντι στις ζητούμενες εκπτώσεις, με τους ιδιοκτήτες να υποχωρούν σε πολλές περιπτώσεις και να συναινούν σε χαμηλότερα ενοίκια τουλάχιστον για την προσεχή διετία, με την ελπίδα ότι η κατάσταση θα έχει βελτιωθεί. Ωστόσο, οι ειδικοί της αγοράς εκφράζουν τις επιφυλάξεις τους για το αν η ανάκαμψη είναι εφικτή σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα, εκτιμώντας ότι τα ενοίκια θα παραμείνουν συμπιεσμένα τα επόμενα χρόνια, ενώ θεωρούν ότι είναι αρκετά πιθανή και η περαιτέρω υποχώρησή τους, τουλάχιστον μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2012.

Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΕΣΕΕ (Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου) για την περίοδο των εκπτώσεων και συγκεκριμένα για το διάστημα από τις 15 Ιουλίου έως και τις 10 Αυγούστου. Βάσει αυτών, η πτώση των πωλήσεων διαμορφώθηκε σε 25% κατά μέσο όρο, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους, αλλά στην Αθήνα η κάμψη άγγιξε το 40%, δείγμα της εμβάθυνσης της κρίσης. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι η πτώση των πωλήσεων στον Πειραιά κυμάνθηκε μεταξύ 20% και 30%, ενώ διαμορφώνεται σε 30% στο Περιστέρι και 20% στη Γλυφάδα. Στο Μαρούσι η μείωση ανέρχεται στο 30%-35%. Σύμφωνα, μάλιστα, με τα πρώτα στοιχεία των εμπορικών συλλόγων, που προχώρησαν σε δειγματοληπτικές έρευνες στις περιοχές τους, προκύπτει πως, ανεξαρτήτως του ποσοστού μείωσης, 8 στους 10 εμπόρους επιβεβαιώνουν την πτωτική πορεία του τζίρου, ενώ 2 στους 10 δηλώνουν ότι ο τζίρος κινείται στα ίδια, εξίσου χαμηλά περυσινά επίπεδα. Σημειωτέον ότι η μείωση των εσόδων τις πρώτες είκοσι ημέρες των θερινών εκπτώσεων είναι η μεγαλύτερη της τελευταίας τριετίας.

Σε πρόσφατη έκθεσή της, η Δανός/BNP Paribas επισήμανε ότι o τζίρος στο λιανεμπόριο υποχωρεί με ρυθμό της τάξεως του 20%-40% στο κέντρο της Αθήνας, καθώς πέραν της κρίσης, όλο και μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης γίνεται πλέον στα εμπορικά κέντρα. Οσον αφορά τα ενοίκια, από τις αρχές του χρόνου οι μειώσεις κυμαίνονται μεταξύ 10% και 20%, με το ενοίκιο στην οδό Ερμού να διαμορφώνεται πλέον σε 220 ευρώ/τ.μ. σε μηνιαία βάση, μια πτώση της τάξεως του 15% σε σχέση με τα τέλη του 2009. Αντίστοιχα, τα κενά καταστήματα στις λιγότερο εμπορικές «πιάτσες» αγγίζουν πλέον το 25% με 30% του συνόλου, ενώ στα εμπορικότερα σημεία προσεγγίζουν το 20%, δείγμα των συνεπειών της κρίσης στην αγορά.

Στον αντίποδα, τα εμπορικά κέντρα εξακολουθούν να εμφανίζουν θετικότερη εικόνα. Βάσει των στοιχείων για το πρώτο εξάμηνο, που δημοσίευσε πρόσφατα η Lamda Development, στο πλαίσιο της ανακοίνωσης των οικονομικών της αποτελεσμάτων, το Golden Hall εμφανίζει τις καλύτερες επιδόσεις, μιας και ο τζίρος των καταστημάτων στο κέντρο αυξήθηκε κατά 1%, ενώ η άνοδος της επαναλαμβανόμενης κερδοφορίας διαμορφώθηκε σε 2%. Στο The Mall, ο τζίρος υποχώρησε κατά 10,4%, σαφώς λιγότερο απ' ό,τι στο σύνολο του λιανεμπορίου, ενώ η αντίστοιχη πτώση του Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη δεν ξεπέρασε το 9,5%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.

Ανάλογη εικόνα εμφανίζουν και τα υπόλοιπα εμπορικά κέντρα του λεκανοπεδίου, με την υποδοχή του καταναλωτικού κοινού στις νέες αναπτύξεις, όπως για παράδειγμα στο εκπτωτικό κέντρο της McArthur Glen στα Σπάτα, να κρίνεται ιδιαίτερα θετική, κατά τους πρώτους τρεις μήνες λειτουργίας του.
Πηγή www.kathimerini.gr