Τετάρτη 20 Ιουλίου 2011

Τι προβλέπει το Ρυθμιστικό της Αθήνας.


Το μοντέλο της συνεκτικής πόλης με έμφαση στην ανάδειξη του πολιτιστικού και τουριστικού προφίλ της πόλης προωθεί το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας που παρουσίασε σήμερα η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ και ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας. Η Αθήνα και ο Πειραιάς αντιμετωπίζονται ως ένα ενιαίο σύνολο και προωθείται η στροφή της πόλης προς τη θάλασσα, αναδεικνύοντας το θαλάσσιο μέτωπο της.
Το νέο ρυθμιστικό, προκειμένου να αποφευχθεί το φαινόμενο της αστικής διάχυσης, προβλέπει την μείωση των επεκτάσεων της Αττικής οδού και την κατάργηση της σήραγγας που συνδέει τα Μεσόγεια με την παραλιακή Ποσειδώνος, ενώ παράλληλα δίνει έμφαση στα μέσα σταθερής τροχιάς και την υλοποίηση της γραμμής 4 του Μετρό που ξεκινάει από τον Περισσό.
Στο πλαίσιο αυτό προωθείται και ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης και η σταδιακή κατάργηση των παρεκκλίσεων στην Αττική, ώστε να αποφευχθεί η αστοχία της πρώην υπουργού κ. Μπιρμπίλη στην αντίστοιχη ρύθμιση που προέβλεπε το σχέδιο για τις περιοχές Natura. Επιπλέον, προβλέπεται η προστασία της αγροτικής γης της Αττικής, προκειμένου να αποφευχθεί η αλλαγή χρήσεων και να αντιμετωπιστούν οι ισχυρές οικιστικές πιέσεις οι οποίες οδηγούν στη συρρίκνωσή της.
Ανακύκλωση γης και οικοδομής
Ιδιαίτερο βάρος θα δοθεί στην ανακύκλωση γης και οικοδομής στην Αθήνα. Δηλαδή στην επανάχρηση κτηρίων και αστικές αναπλάσεις μέσω της θεσμοθέτησης ειδικών εργαλείων τα οποία θα δρομολογηθούν για την αγορά δικαιωμάτων γης, ένα θεσμικό πλαίσιο που θα στηρίζεται στα ΣΧΟΑΑΠ και αναμένεται να ολοκληρωθεί μετά από τουλάχιστον οχτώ μήνες. Βάσει αυτού του σχεδίου προβλέπεται η παροχή οικονομικών και όχι πολεοδομικών κινήτρων για την επιστροφή των κατοίκων στο κέντρο. Όπως ειπώθηκε στόχος της παρέμβασης είναι όχι η εκδίωξη των οικονομικών μεταναστών από το κέντρο της πόλης αλλά η συνύπαρξη τους ώστε να μειωθεί η εγκληματικότητα και να προχωρήσουν τα προγράμματα αστικών αναπλάσεων που ξεκινά από το Γεράνι και τη Πεζοδρόμηση της πανεπιστημίου.
Το νέο ρυθμιστικό προβλέπει ακόμα την ενδυνάμωση και αναδιανομή των χώρων αστικής ανάπτυξης που σημαίνει ότι οι ιδιώτες οι οποίοι θα αποκτήσουν υπεραξίες από την ανάπτυξη υποδομών στη περιοχή τους θα κληθούν να πληρώσουν τμήμα του κόστους. Οι πόροι αυτοί θα «επιστρέφουν» στο Πράσινο Ταμείο για την ανάπτυξη άλλων περιοχών.
Στροφή προς τη θάλασσα
Σε ότι αφορά το παραλιακό μέτωπο, ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Σηφουνάκης τόνισε ότι αθροιστικά από το παλαιό αεροδρόμιο του Ελληνικού έως το ΣΕΦ δημιουργείται χώρος πρασίνου 4,5 χιλιάδων στρεμμάτων ενώ οι προβλέψεις του υπουργείου σχετικά με την αξιοποίηση του παλαιού αεροδρομίου όπως τόνισε ο υπουργός κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου δημιουργούν τις προϋποθέσεις ώστε να καλυφθούν οι απαιτήσεις όλων των δυνητικών επενδυτών χωρίς να καθορίζονται σφικτά όρια στο κτηριολογικό πρόγραμμα που κάποιος επενδυτής θα ήθελε να αναπτύξει στο χώρο.
Ο υπουργός αναφέρθηκε και στην αξιοποίηση των λιμανιών με πρώτη προτεραιότητα την ανάπτυξη της κρουαζιέρας ώστε να τονωθεί η ανταγωνιστικότητα της πόλης και το τουριστικό της προφίλ.
ΑΠΕ σε κτήρια, σταθμούς και λιμάνια
Η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων θα επιτρέπεται σε νόμιμα υφιστάμενα κτίρια και στέγαστρα, εντός και εκτός εγκεκριμένων σχεδίων, με την προϋπόθεση ότι η χρήση των εγκαταστάσεων αυτών επιτρέπεται από τις κείμενες πολεοδομικές διατάξεις. Ακόμη προτείνεται η δυνατότητα εγκατάστασης σε οικόπεδα εντός ή εκτός σχεδίου, τα οποία βρίσκονται μέσα σε επιχειρηματικές ζώνες και σε εμπορευματικά πάρκα καθώς και σε εγκαταστάσεις αεροδρομίων και μεγάλων σιδηροδρομικών σταθμών, λιμανιών και γενικά επί εγκαταστάσεων συγκοινωνιακών υποδομών. Δεν θα επιτρέπεται στις ζώνες προστασίας ορεινών όγκων, ρεμάτων και ευαίσθητων περιοχών, στις δασικές εκτάσεις και στη γεωργική γη Α' προτεραιότητας.
Εντός των πόλεων τα εμπορικά κέντρα
Τα εμπορικά κέντρα θα εγκρίνονται μετά από άδεια χωροθέτησης. Θα χωροθετούνται εντός του αστικού ιστού στα κέντρα των πόλεων και θα ενθαρρύνεται η επανάχρηση υφιστάμενων κτηρίων. Στο πλαίσιο προγραμμάτων αστικής ανασυγκρότησης θα μπορούν να χωροθετούνται, πάντοτε εντός του αστικού ιστού, αλλά, εκτός των ήδη διαμορφωμένων πολεοδομικών κέντρων, σε υποβαθμισμένες περιοχές όπου θα λειτουργούν ως καταλύτης για την αναβάθμισή τους με απαραίτητη προϋπόθεση την εξυπηρέτηση τους από μέσα σταθερής τροχιάς.
Ελαιώνας και ζώνες καινοτομίας
Στην περιοχή του Ελαιώνα προβλέπεται επιστημονικό και τεχνολογικό πάρκο με κύριο προσανατολισμό στους τομείς τροφίμων, γεωργίας και βιοτεχνολογίας σε δικτύωση με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο και τα ΤΕΙ.
Εν κατακλείδι το νέο Ρυθμιστικό προβλέπει την ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας μέσω της αύξησης της προσπελασιμότητας όλων των περιοχών με έμφαση στα μέσα σταθερής τροχιάς και τη προσιτή σε όλους δημόσια συγκοινωνία προς τόνωση της κεντρικότητας της περιβαλλοντική προστασία και άμβλυνση των φαινομένων κοινωνικού αποκλεισμού.
Η τελική μορφή του Ρυθμιστικού θα καθοριστεί μέσα από τις προτάσεις που θα υποβάλουν όλοι οι τοπικοί φορείς και οι επαγγελματικές και κοινωνικές ομάδες τις οποίες αφορά. Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο
Πηγή www.ered.gr