Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου 2011

Τα εμπορικά κέντρα κέρδισαν τους Ελληνες καταναλωτές.


Επισκεψιμότητα και τζίρος παραμένουν σε θετικά επίπεδα παρά την ύφεση.
Στα εμπορικά κέντρα «χτυπάει» πλέον, εν μέσω οικονομικής κρίσης, η καρδιά της κατανάλωσης, όπως τουλάχιστον προκύπτει από τα διαθέσιμα στοιχεία των εταιρειών που διαχειρίζονται τα εν λόγω ακίνητα. Τόσο η θετική εικόνα που κατέγραψαν τα υφιστάμενα εμπορικά κέντρα, από πλευράς τζίρου και επισκεψιμότητας όσο και η πολύ θερμή υποδοχή που επιφύλαξε το καταναλωτικό κοινό στα νέα εμπορικά κέντρα που εγκαινιάστηκαν στην Αθήνα πριν από λίγες εβδομάδες καταδεικνύουν ότι οι καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων αρχίζουν να διαφοροποιούνται, με κύριους ζημιωμένους τους καταστηματάρχες που βρίσκονται σε παραδοσιακές εμπορικές πιάτσες, οι οποίοι βλέπουν τις πωλήσεις τους να φθίνουν σε σταθερή βάση.
Αρχής γενομένης από τα μεγάλα εμπορικά κέντρα, όπου κυρίαρχος είναι η Lamda Development, η εικόνα που διαμορφώθηκε κατά το 2010 κατέδειξε την ισχυροποίηση της θέσης τους στην αγορά. Η εισηγμένη προχώρησε στην απόκτηση του 100% του Mediterranean Cosmos στη Θεσσαλονίκη, αντί ποσού 80 εκατ. ευρώ, γεγονός που ολοκληρώθηκε και επισήμως τον Δεκέμβριο. Μέχρι πρότινος, το 39,9% ελεγχόταν από την κοινοπραξία Sonae Sierra - Aκροπόλ Χαραγκιώνης. Ταυτόχρονα, η Lamda Development ανέλαβε και τη διαχείριση του κέντρου κι έτσι εισήλθε και στον τομέα της διαχείρισης. Το ζητούμενο πλέον είναι να αντιμετωπίσει τα ζητήματα που έθεσαν ορισμένοι μισθωτές του κέντρου προ ολίγων μηνών, ζητώντας μείωση των ενοικίων που καταβάλλουν, επικαλούμενοι την οικονομική κρίση.
Επιτυχημένο μοντέλο
Στόχος της εταιρείας είναι να εφαρμόσει και στο κέντρο της Θεσσαλονίκης το επιτυχημένο μοντέλο λειτουργίας του Golden Hall. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Lamda Development, κ. Οδυσσέα Αθανασίου, «στο τέλος του 2009, ο τζίρος ήταν αυξημένος κατά 56% περίπου σε σχέση με το 2006. Το 2010, οι πωλήσεις του εμπορικού κέντρου διαμορφώθηκαν σε 205 εκατ. ευρώ και εμφάνισαν μείωση κατά 9% έναντι του 2009, ποσοστό που κρίνεται πολύ ικανοποιητικό σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά, με δεδομένα μάλιστα και τα υψηλά επίπεδα πωλήσεων του προηγούμενου έτους. Αναφορικά με την επισκεψιμότητα, αυτή ανέρχεται στα 8,5 εκατ. και παραμένει σταθερή σε σχέση με πέρυσι», αναφέρει.
Oσον αφορά το Golden Hall επί της Λ. Κηφισίας στο Μαρούσι, ο τζίρος κατά το 2010 ανήλθε σε 171 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο κατά 2,5% έναντι του 2009. Οι δε επισκέψεις κατέγραψαν άνοδο κατά 25% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιτυχία του Golden Hall βασίστηκε σε μία σειρά από προωθητικές ενέργειες και παρεμβάσεις, χάρη στις οποίες το κέντρο έλαβε το 1ο βραβείο μεταξύ 32 εμπορικών κέντρων από το International Council of Shopping Centers.
Αντίστοιχα, στο The Mall Athens, η επισκεψιμότητα μειώθηκε κατά 6% το 2010, ενώ ο τζίρος υποχώρησε κατά 10,5% σε 335 εκατ. ευρώ, ποσοστό όμως που είναι σαφώς μικρότερο του συνόλου του λιανεμπορίου, όπου οι πωλήσεις μειώθηκαν με ποσοστό άνω του 20% κατά το 2010. Συνολικά, στα εμπορικά κέντρα της Lamda Development, ο ετήσιος τζίρος των 535 καταστημάτων διαμορφώθηκε σε 700 εκατ. ευρώ, ενώ οι επισκέπτες ανήλθαν σε 25 εκατ. Επιπλέον, σύμφωνα με τη διοίκηση, η πληρότητα ανέρχεται σε 100%, με αποτέλεσμα να υπάρχουν αρκετές εμπορικές επιχειρήσεις οι οποίες αναμένουν την αποχώρηση κάποιου καταστηματάρχη, προκειμένου να τον αντικαταστήσουν. Τα σχετικά μεγέθη για το 2010 είναι προκαταρκτικά, μια και η οριστική διαμόρφωσή τους γίνεται αυτές τις ημέρες. Eτσι, ίσως υπάρξουν κάποιες αυξομειώσεις. Αντίστοιχα, όσον αφορά το 2011, η διοίκηση αποφεύγει να προχωρήσει σε κάποια εκτίμηση, θεωρώντας ότι οι συνθήκες στην αγορά δεν είναι ευνοϊκές για κάτι τέτοιο.
Τα μικρότερα κέντρα.
Θετική πορεία κατέγραψαν και τα μικρότερης επιφάνειας εμπορικά κέντρα της πρωτεύουσας, όπως το Athens Heart, το οποίο με βάση τα στοιχεία του 11μήνου, αφ' ενός μεν διατήρησε το επίπεδο των πωλήσεων του 2009, ενώ ταυτόχρονα αύξησε την επισκεψιμότητα κατά 15% σε 1,6 εκατ. Επιπλέον, κατά το δίμηνο Οκτωβρίου - Νοεμβρίου, οι επισκέψεις ενισχύθηκαν κατά 18% και 39% αντίστοιχα, συγκριτικά με τους αντίστοιχους μήνες του προηγούμενου έτους.
Υπενθυμίζεται ότι το κέντρο της Pasal Development δεν είχε την καλύτερη έναρξη της «καριέρας» του, καθώς τον Δεκέμβριο του 2008, όταν και εγκαινιάστηκε, είχε μόλις ξεσπάσει η διεθνής οικονομική κρίση, η οποία είχε προκαλέσει τριγμούς και αμηχανία και στην Ελλάδα. Πλέον, όμως, οι διορθωτικές κινήσεις που έγιναν στο μεσοδιάστημα έχουν βελτιώσει κατά πολύ την εικόνα του κέντρου, το οποίο είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου μισθωμένο.
Πηγή www.kathimerini.gr