Σάββατο 30 Οκτωβρίου 2010

ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΤΑ ΚΤΙΡΙΑ.



ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΑΠΟ 9-1-2011
ΣΕ ΠΩΛΗΣΕΙΣ & ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ!
ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ
Το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης κτιρίου (ΠΕΑ) κατατάσσει το κτίριο σε κατηγορία ανάλογα με την ενεργειακή συμπεριφορά του, και ισχύει για 10 έτη.
Η εξοικονόμηση ενέργειας δεν επιτυγχάνεται με πιστοποιητικά, αλλά με την εκτέλεση των έργων ενεργειακής αναβάθμισης. Η πραγματοποίησή τους όμως στα υφιστάμενα κτίρια παρουσιάζει σημαντικά τεχνικά προβλήματα και συνεπάγεται τεράστιο οικονομικό κόστος το οποίο αδυνατούν να σηκώσουν οι ιδιοκτήτες τους χωρίς ουσιαστική και άμεση κρατική αρωγή! Γι΄αυτό και ο φόβος της ΠΟΜΙΔΑ είναι μήπως στο τέλος, το μόνο το οποίο θα προκύψει, θα είναι οι αμοιβές των επιθεωρητών, για ένα ακόμη οργανωμένο και αναγκαστικό "εμπόριο σφραγίδων" σε βάρος των ιδιοκτητών ακινήτων της χώρας μας!
Με το υπ αριθμ. πρωτ. 1533/24.9.2010 έγγραφο του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με θέμα «Εφαρμογή ΚΥΑ Δ6/Β/οικ.5825 /30.3.2010 «Έγκριση Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων» (ΦΕΚ Β 407), η έναρξη εφαρμογής της υποχρεωτικής έκδοσης Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων ως προαπαιτούμενου για τις δικαιοπραξίες αγοραπωλησιών και μισθώσεων ακινήτων τελικά καθορίστηκε για την 9η Ιανουαρίου 2011. Παράλληλα αρχίζει το πρόγραμμα του Υπ. Περιβάλλοντος & Κλιμ. Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) "ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΚΑΤ΄ΟΙΚΟΝ" για την ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών κατασκευής έως και 1980, που ανήκουν κυρίως σε ιδιοκτήτες χαμηλών εισοδημάτων. Το πρόγραμμα προβλέπει ως κίνητρα κατά κατηγορία, άτοκα ή χαμηλότοκα δάνεια και επιδοτήσεις ποσοστού 15-30%.
Πληροφορίες για το πρόγραμμα δίνονται στους πολίτες από το ειδικό HELP DESK του ΥΠΕΚΑ (τηλ. 801 11 36300).
Το κόστος της έκδοσης του ενεργειακού πιστοποιητικού έχει καθοριστεί ως εξής:
ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ ΚΑΤΩΤΑΤΩΝ ΑΜΟΙΒΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΕΩΝ (με ΦΠΑ 23%)
3,07 ευρώ ανά τ.μ. για κάθε είδους κτίσματα πλην κατοικίας, με ελάχιστο κόστος 369 ευρώ.

2,46 ευρώ ανά τ.μ. για κάθε μεμονωμένο διαμέρισμα πολυκατοικίας, με ελάχιστο 246 ευρώ.

1,85 ευρώ ανά τ.μ. για κάθε μονοκατοικία, με ελάχιστο κόστος 185 ευρώ.

1,23 ευρώ ανά τ.μ. για ολόκληρη την πολυκατοικία, με ελάχιστο κόστος 246 ευρώ.

221-369 ευρώ για τους λέβητες & εγκαταστάσεις κεντρικής θέρμανσης παλαιών πολυκατοικιών

369-615 ευρώ για τις εγκαταστάσεις κλιματισμού κτιρίων- κατοικιών άνω των 4 κλιμ. σωμάτων.
ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ (ΠΕΑ) ΚΤΙΡΙΩΝ
Σύμφωνα με το ν. 3661/2008 με τον οποίο ενσωματώθηκε στην Ελληνική νομοθεσία η Οδηγία 2001/91/ΕΚΣ, επεκτάθηκε και στη χώρα μας η εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας 2001/91/ΕΚ που προβλέπει μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας στα νέα κτίρια και έκδοση πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης (ΠΕΑ) κάθε κτιρίου που θα πωλείται ή ενοικιάζεται! Το ενεργειακό πιστοποιητικό θα εκδίδεται από ειδικό σώμα ενεργειακών επιθεωρητών με δαπάνες του ενδιαφερόμενου ιδιοκτήτη, με δεκαετή ισχύ. Στα κτίρια πολυκατοικιών και μεγάρων με κοινόχρηστο σύστημα θέρμανσης προβλέπεται ότι θα μπορεί να διενεργείται κοινή ενεργειακή πιστοποίηση ολοκλήρου του κτιρίου, η δε δαπάνη έκδοσής του θα βαρύνει όλους τους συνιδιοκτήτες κατά τα ποσοστά συγκυριότητας εκάστου. Επίσης με το νόμο καθιερώνεται και η υποχρεωτική περιοδική επιθεώρηση των εγκαταστάσεων θέρμανσης και κλιματισμού των κτιρίων.
Υφιστάμενα κτίρια
1. Στα κτίρια ανεξαρτήτως εμβαδού που υφίστανται ριζική ανακαίνιση, η ενεργειακή απόδοση τους αναβαθμίζεται, στο βαθμό που αυτό είναι τεχνικά, λειτουργικά και οικονομικά εφικτό, ώστε να πληροί τις ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης, όπως αυτές καθορίζονται στον Κανονισμό. Οι απαιτήσεις αυτές θεσπίζονται είτε για το ανακαινιζόμενο κτίριο ως σύνολο είτε μόνο για τις ανακαινιζόμενες εγκαταστάσεις ή τα δομικά στοιχεία αυτού, εφόσον αποτελούν μέρος ανακαίνισης που πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε περιορισμένο χρονικό διάστημα, με στόχο τη βελτίωση της συνολικής ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου."
2. Η μελέτη ενεργειακής απόδοσης εκπονείται για κάθε νέο κτίριο, καθώς και για κάθε υφιστάμενο κτίριο που ανακαινίζεται ριζικά, όπως προβλέπεται στα άρθρα 4 και 5 αντίστοιχα του ν. 3661/2008.
3. Η ενεργειακή επιθεώρηση για την πιστοποίηση των κτιρίων και η έκδοση του Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) εφαρμόζεται στις περιπτώσεις του άρθρου 6 του ν. 3661/08 από την Έναρξη ισχύος της παρούσας, εκτός από την περίπτωση α) της μίσθωσης κτιρίων, για την οποία η Έναρξη ισχύος ορίζεται σε εννέα (9) μήνες από τη δημοσίευση της παρούσας απόφασης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και β) της πώλησης κτιρίων, για την οποία η έναρξη ισχύος ορίζεται σε έξι (6) μήνες από τη δημοσίευση της παρούσας απόφασης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Για την περίπτωση κτιρίων για τα οποία έχει εκδοθεί οικοδομική άδεια πριν από τηνΈναρξη ισχύος της παρούσας απόφασης, αλλά η κατασκευή τους ολοκληρώνεται μετά τηνΈναρξη ισχύος της παρούσας δεν ισχύει η υποχρέωση διενέργειας ενεργειακής επιθεώρησης και έκδοσης ΠΕΑ, πέραν των περιπτώσεων αγοροπωλησίας ή μίσθωσης.
4. Η Ενεργειακή Επιθεώρηση λεβήτων και εγκαταστάσεων θέρμανσης εφαρμόζεται στις περιπτώσεις του άρθρου 7 του ν. 3661/08 και αφορά στη συνολική ωφέλιμη εγκατεστημένη ονομαστική θερμική ισχύ του κτιρίου.
5. Η Ενεργειακή Επιθεώρηση εγκαταστάσεων κλιματισμού εφαρμόζεται στις περιπτώσεις του άρθρου 8 του ν. 3661/08 και αφορά στη συνολική ωφέλιμη εγκατεστημένη ονομαστική ψυκτική/θερμική ισχύ του κτιρίου."
Εξαιρούνται από την υποχρέωση έκδοσης ενεργειακού πιστοποιητικού:
α) Κτίρια και μνημεία που προστατεύονται από το νόμο ως μέρος συγκεκριμένου περιβάλλοντος ή λόγω της ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής ή ιστορικής αξίας τους, εφόσον η συμμόρφωση προς τις απαιτήσεις του παρόντος νόμου θα αλλοίωνε, κατά τρόπο μη αποδεκτό, το χαρακτήρα ή την εμφάνιση τους.
β) Κτίρια που χρησιμοποιούνται ως χώροι λατρείας ή θρησκευτικών δραστηριοτήτων.
γ) Μη μόνιμα κτίρια που, με βάση το σχεδιασμό τους, η διάρκεια της χρήσης τους δεν υπερβαίνει τα δύο (2) έτη, βιομηχανικές εγκαταστάσεις, εργαστήρια, κτίρια αγροτικών χρήσεων - πλην κατοικιών - με χαμηλές ενεργειακές απαιτήσεις, και όμοια κτίρια τα οποία χρησιμοποιούνται από τομέα καλυπτόμενο από σχετική εθνική συμφωνία που αφορά την ενεργειακή απόδοση κτιρίων.
δ) Υφιστάμενα κτίρια κατοικιών τα οποία προορίζονται για χρήση που δεν υπερβαίνει τους τέσσερις (4) μήνες κάθε έτος.
ε) Αυτοτελή κτίρια, με συνολική επιφάνεια κάτω των πενήντα (50) τ.μ.
Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) κτιρίων σε πωλήσεις/μισθώσεις ακινήτων
Το άρθρο 14 του ΚΕΝΑΚ ορίζει για το θέμα αυτό τα εξής:

1. Το ΠΕΑ απεικονίζει την ενεργειακή κατάταξη του κτιρίου.

2. Στο ΠΕΑ αναφέρονται, μεταξύ άλλων, τα γενικά στοιχεία του κτιρίου, η υπολογιζόμενη ετήσια συνολική κατανάλωση πρωτογενούς ενέργειας του κτιρίου αναφοράς και του εξεταζόμενου κτιρίου, η ετήσια κατανάλωση ενέργειας ανά πηγή ενέργειας και τελική χρήση, η πραγματική ετήσια συνολική τελική κατανάλωση ενέργειας οι υπολογιζόμενες και πραγματικές ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, καθώς και συστάσεις για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου.

3. Κάθε συμβολαιογράφος για την κατάρτιση πράξεως αγοραπωλησίας ακινήτου υποχρεούται να μνημονεύσει στο συμβόλαιο τον αριθμό πρωτοκόλλου του ΠΕΑ και να επισυνάψει σε αυτό επίσημο αντίγραφο του ΠΕΑ. Σε κάθε μίσθωση ακινήτου, ο αριθμός πρωτοκόλλου του ΠΕΑ πρέπει να αναγράφεται στο ιδιωτικό ή συμβολαιογραφικό μισθωτήριο έγγραφο. Η φορολογική αρχή δε θεωρεί μισθωτήρια έγγραφα εάν δεν προσκομίζεται ενώπιον της ισχύον ΠΕΑ.
ΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟΙ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΕΣ & ΟΙ ΑΜΟΙΒΕΣ ΤΟΥΣ
Το σχετικό Π.Δ. προβλέπει την άμεση χορήγηση από τον Υπουργό ΠΕΚΑ προσωρινών αδειών ενεργειακών επιθεωρητών ισχύος 8-12 μηνών και χορήγηση οριστικών αδειών μετά από προσκόμιση βεβαίωσης επαρκούς παρακολούθησης του οικείου εκπαιδευτικού προγράμματος και πιστοποιητικού επιτυχούς εξέτασης. Οι ενεργειακοί επιθεωρητές πρέπει να είναι Διπλωματούχοι μηχανικοί, μέλη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος ή Πτυχιούχοι Μηχανικοί Τεχνολογικής Εκπαίδευσης ή μηχανικοί που έχουν αποκτήσει αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων στη χώρα μας κατʼ εφαρμογή της σχετικής ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας, με τουλάχιστον τετραετή αποδεδειγμένη επαγγελματική ή/και επιστημονική εμπειρία σε θέματα μελέτης ή/και επίβλεψης ή/και κατασκευής κτιρίων ή/και συστημάτων ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων κτιρίων ή/και ενεργειακού σχεδιασμού κτιρίων και ελέγχων ενεργειακών εγκαταστάσεων ή/και ενεργειακών επιθεωρήσεων.
Ακόμη, οι ενεργειακοί επιθεωρητές που έχουν πιστοποιηθεί σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορούν να εγγραφούν στο Μητρώο Ενεργειακών Επιθεωρητών και να τους αναγνωρισθεί αντίστοιχη άδεια για τη διενέργεια ενεργειακών επιθεωρήσεων κτιρίων, ή/και λεβήτων/εγκαταστάσεων θέρμανσης ή/και εγκαταστάσεων κλιματισμού, κατόπιν σχετικής γνωμοδότησης της Γνωμοδοτικής Επιτροπής Ενεργειακών Επιθεωρητών. Η Γνωμοδοτική Επιτροπή Ενεργειακών Επιθεωρητών εξετάζει καταρχήν εάν ο υποψήφιος κατά το δίκαιο της χώρας προέλευσής του πληροί τουλάχιστον τις απαιτούμενες προϋποθέσεις. Στη συνέχεια γνωμοδοτεί για την ανάγκη συμπλήρωσης ή μη κάποιων εκ των προϋποθέσεων και για την κατάταξη της άδειας του σε Αʼ ή Βʼ τάξης.
Οι ενδιαφερόμενοι, οι οποίοι πληρούν τις προϋποθέσεις θα εγγράφονται στο Μητρώο Ενεργειακών Επιθεωρητών και τους χορηγείται άδεια ενεργειακού επιθεωρητή (Αʼ ή Βʼ τάξης), η οποία διακρίνεται σε τρεις κατηγορίες, ήτοι: α) κτιρίου, β) λεβήτων/εγκαταστάσεων θέρμανσης και γ) εγκαταστάσεων κλιματισμού. Οι οριστικές άδειες που θα χορηγούνται θα ισχύουν για δέκα χρόνια και μπορούν να ανανεωθούν και διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες που είναι:
α) κτιρίου, β) λεβήτων-εγκαταστάσεων θέρμανσης και γ) εγκαταστάσεων κλιματισμού.
Οι αμοιβές των ενεργειακών επιθεωρητών, καθορίστηκαν ως εξής:

1. Για κτίρια ή τμήματα κτιρίων όλων των χρήσεων εκτός κατοικίας:
- Έως 1.000 τ.μ., η αμοιβή καθορίζεται σε 2,5 ευρώ ανά τ.μ. με ελάχιστη τα 300 ευρώ.
- Άνω των 1.000 τ.μ., η αμοιβή καθορίζεται σε 2,5 ευρώ ανά τ.μ. επιφανείας του κτιρίου για τα πρώτα 1.000 τ.μ. και σε 1,5 ευρώ ανά τ.μ. για τα υπολειπόμενα τετρ. μέτρα
2. Για κτίρια ή τμήματα κτιρίων (οριζόντιες ή κάθετες ιδιοκτησίες) με χρήση κατοικίας οι αμοιβές καθορίζονται ως κάτωθι:
- Για κτίρια πολλών ιδιοκτησιών, όταν η επιθεώρηση αφορά στο σύνολο του κτιρίου η αμοιβή καθορίζεται σε ένα 1 (ένα) ευρώ ανά τ.μ. επιφανείας με ελάχιστη τα 200 ευρώ.
- Για κτίρια πολλών ιδιοκτησιών, όταν η επιθεώρηση αφορά σε τμήμα κτιρίου (ξεχωριστή ιδιοκτησία), αμοιβή 2 ευρώ ανά τ.μ. επιφανείας με ελάχιστη τα 150 ευρώ.
- Για μονοκατοικίες η αμοιβή καθορίζεται σε 1,5 ευρώ ανά τ.μ. με ελάχιστη τα 200 ευρώ.
- Ολες οι παραπάνω αμοιβές επιβαρύνονται με τον εκάστοτε ισχύοντα ΦΠΑ (23%).
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΕΚΑ: ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ
ΠΑΛΑΙΩΝ ΚΑΤΟΙΚΙΩΝ (ΕΩΣ 1980) "ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΚΑΤ' ΟΙΚΟΝ".
Οπως ανακοινώθηκε αρμοδίως, το Πρόγραμμα αυτό θα υλοποιηθεί μέσω Ειδικού Ταμείου Xαρτοφυλακίου στο ΤΕΜΠΜΕ με τίτλο «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον». Στο πλαίσιο δημιουργίας του Ταμείου εξασφαλίσθηκε αύξηση του προϋπολογισμού του Προγράμματος, ο οποίος τώρα ανέρχεται σε 396 εκ. € έναντι των 200 εκ. € που είχαν αρχικά προβλεφθεί.
Στην πράξη, το Ταμείο, το οποίο χρηματοδοτείται από πόρους του ΕΣΠΑ, συνεισφέρει στα δανειακά κεφάλαια που προέρχονται από τις Τράπεζες και παρέχει ρευστότητα στην αγορά με μειωμένα επιτόκια. Έτσι, με το νέο μηχανισμό, μέσω του Ταμείου, επιτυγχάνεται:
α) ο συνδυασμός των επιχορηγήσεων με άτοκα ή χαμηλότοκα δάνεια για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα αντίστοιχα και
β) η παροχή χαμηλότοκων δανείων και στα υψηλότερα εισοδήματα
Επιπλέον μέσω του Ταμείου γίνεται επαναχρησιμοποίηση των κεφαλαίων που αφορούν στα δάνεια (ανακυκλούμενα κεφαλαία) και παρέχονται έτσι κίνητρα σε περισσότερους ωφελούμενους, καθώς τα ανακυκλούμενα κεφάλαια θα διατίθενται για ενέργειες ΕΞΕ στον οικιακό τομέα ανά τακτά χρονικά διαστήματα μέσω νέων κύκλων προκήρυξης. Για τον πρώτο κύκλο (2010-2012) αναμένεται να επιτευχθεί συνολική επένδυση στην οικονομία ύψους 1 δις €.
Σημαντικό όφελος για τη χώρα αποτελεί και το γεγονός ότι μέσω της ίδρυσης του Ταμείου επιτυγχάνεται η άμεση εισροή και η αυξημένη απορροφητικότητα κεφαλαίων ΕΣΠΑ για το 2010.
Το Πρόγραμμα απευθύνεται σε πολίτες / ωφελούμενους, οι οποίοι, εισοδηματικά, εντάσσονται σε τρεις κατηγορίες, με διακριτά κίνητρα ανά κατηγορία:
A. Iδιοκτήτες επιλέξιμων στο πρόγραμμα κατοικιών, το ατομικό ή το οικογενειακό δηλωθέν εισόδημα των οποίων δεν ξεπερνά τις 15.000 € ή τις 25.000€ αντίστοιχα.
Για την κατηγορία αυτή, προβλέπεται χορήγηση ΑΤΟΚΟΥ δανείου, που δεν προβλεπόταν στο αρχικό σχήμα, και επιχορήγηση του 30% του επιλέξιμου προϋπολογισμού (με τη μορφή απομείωσης δανειακού κεφαλαίου). Δηλαδή ένας πολίτης που θα λάβει δάνειο 10.000 € θα αποπληρώσει 7.000 € άτοκα.
B. Ιδιοκτήτες επιλέξιμων στο πρόγραμμα κατοικιών, το ατομικό ή το οικογενειακό δηλωθέν εισόδημα των οποίων βρίσκεται μεταξύ 15.000 και 30.000 € ή 25.000 και 50.000€ αντίστοιχα.
Για την κατηγορία αυτή, προβλέπεται χορήγηση χαμηλότοκου δανείου και επιπλέον επιχορήγηση για το 15% του επιλέξιμου προϋπολογισμού, που δεν προβλεπόταν στο αρχικό σχήμα.
Γ. Ιδιοκτήτες επιλέξιμων στο πρόγραμμα κατοικιών, το ατομικό ή το οικογενειακό δηλωθέν εισόδημα των οποίων υπερβαίνει τα παραπάνω όρια και μέχρι ύψος δηλωθέντος ατομικού εισοδήματος 45.000 € ή οικογενειακού εισοδήματος 65.000 €.
Το ποσοστό των ωφελούμενων της κατηγορίας αυτής θα καθορισθεί στην Προκήρυξη του Προγράμματος (ως ποσόστωση στο σύνολο των ωφελουμένων). Για την κατηγορία αυτή, το κίνητρο αφορά στη χορήγηση χαμηλότοκου δανείου. Στην περίπτωση αίτησης πολυκατοικίας, ως ενιαίο κτήριο, δίνεται η δυνατότητα ένταξης των ιδιοκτητών διαμερισμάτων και της κατηγορίας Β στην κατηγορία κινήτρων Α, εφόσον το 50% του συνόλου των ιδιοκτητών επιλέξιμων κατοικιών ανήκει στην κατηγορία Α.
Το κόστος των ενεργειακών επιθεωρήσεων για τις κατηγορίες Α και Β θα επιχορηγείται στο 100%.
Συνολικό Προϋπολογισμός Προγράμματος: 396.000.000 € Οφέλη για του πολίτες:
Παρέχεται ρευστότητα (κεφάλαιο) στον πολίτη με τη μορφή δανείου ώστε να μπορεί να ξεκινήσει τις εργασίες χωρίς να βάλει δικά του χρήματα
Τα ανωτέρω δάνεια δίδονται με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους
Παρέχεται επιχορήγηση στις κατηγορίες χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων μειώνοντας σημαντικά το δανειακό κεφάλαιο
Παρέχεται δυνατότητα συμμετοχής στο πρόγραμμα σε πολίτες που με το παλαιό σχήμα δεν μπορούσαν να υπαχθούν σε αυτό (υψηλά εισοδήματα).
Η ΠΟΜΙΔΑ έχει υποστηρίξει ότι, παρά τις καλές προθέσεις των ιθυνόντων, το όλο πρόγραμμα είναι τραπεζοκεντρικό, τα ποσά επιδότησης και "φοροαπαλλαγής", είναι τόσο ισχνά και ανεπαρκή για το τεράστιο μέγεθος των αναγκών, ώστε δυστυχώς δεν είναι ικανά να δώσουν πνοή σε ένα τόσο σημαντικό και αναγκαίο εγχείρημα, όπως είναι η ενεργειακή αναβάθμιση των υπαρχόντων κτιρίων της χώρας μας, που για εμάς θα έπρεπε να είναι το πρώτο και σημαντικότερο βήμα για την "πράσινη ανάπτυξη". Μια ανεπανάληπτη ευκαιρία για εξοικονόμηση ενέργειας, βελτίωση του περιβάλλοντος, αύξησης της απασχόλησης και βελτίωσης της οικονομίας, φαίνεται να χάνεται μέσα στη δίνη της οικονομικής και δημοσιονομικής κρίσης...
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΟΔΗΓΙΑ ΚΑΙ ΝΟΜΟΣ 3661/2008 ΓΙΑ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΤΑ ΚΤΙΡΙΑ
Ο νόμος 3661/2008 με τον οποίο ενσωματώνεται η σχετική κοινοτική νομοθεσία στο
εσωτερικό δίκαιο της χώρας μας, προβλέπει τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης των κτιρίων της χώρας μας, σε συμμόρφωση προς την Κοινοτική Οδηγία 2001/91/ΕΚ που προβλέπει μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας στα νέα κτίρια και έκδοση πιστοποιητικού ενεργειακής συμπεριφοράς κάθε κτιρίου που θα πωλείται ή ενοικιάζεται!
Η ΠΟΜΙΔΑ με επανειλημμένα διαβήματά της προς την Κυβέρνηση και η UIPI προς την Ευρωπαική Επιτροπή, ζήτησαν την ενημέρωση και την παροχή τεχνικής βοήθειας και επιδότηση των ιδιοκτητών των υπαρχόντων κτιρίων και ένταξή τους σε ευρωπαϊκά και εθνικά προγράμματα στήριξης προκειμένου να υλοποιηθούν τα αναγκαία μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας στα κτίρια αυτά, δεδομένου ότι οι ιδιοκτήτες αδυνατούν να προβούν στις αναγκαίες τεράστιες δαπάνες χωρίς ενεργή κρατική βοήθεια και συμπαράσταση.
Σημειώνεται ότι ο κτιριακός τομέας θεωρείται ως υπεύθυνος για το 40% περίπου της συνολικής τελικής κατανάλωσης ενέργειας σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Η κατανάλωση αυτή, είτε σε μορφή θερμικής (κυρίως πετρέλαιο) είτε σε μορφή ηλεκτρικής ενέργειας, έχει ως αποτέλεσμα, εκτός της σημαντικής οικονομικής επιβάρυνσης λόγω του υψηλού κόστους της ενέργειας, τη μεγάλη επιβάρυνση της ατμόσφαιρας με ρύπους, κυρίως διοξείδιο του άνθρακα (CO2), που ευθύνεται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Στην Ελλάδα στο 70% περίπου της συνολικής ενεργειακής κατανάλωσης των κτιρίων κατευθύνεται στη θέρμανση. Η κατανάλωση ενέργειας για τις οικιακές συσκευές, το φωτισμό και τον κλιματισμό ανέρχεται στο 18% του συνολικού ενεργειακού ισοζυγίου. Οι κατοικίες με κεντρικό σύστημα θέρμανσης, το οποίο χρησιμοποιεί ως καύσιμο αποκλειστικά το πετρέλαιο αντιστοιχούν στο 35,5% του συνόλου. Το υπόλοιπο 64% είναι αυτόνομα θερμαινόμενες κατοικίες που χρησιμοποιούν σε ποσοστό 25% πετρέλαιο, 12% ηλεκτρισμό και 18% καυσόξυλα.
H κατανάλωση ενέργειας στα κτίρια στην Ελλάδα παρουσιάζει μακροπρόθεσμα αυξητική τάση, λόγω της αύξησης της χρήσης μικροσυσκευών και κλιματιστικών, η χρήση των οποίων αποτελεί σημαντικό παράγοντα αύξησης του ηλεκτρικού φορτίου αιχμής στη χώρα, με τεράστιες οικονομικές συνέπειες και σημαντική επιβάρυνση του καταναλωτή. Επιπλέον τα κλιματιστικά επιδεινώνουν το φαινόμενο της υπερθέρμανσης των αστικών κέντρων και τις συνεπαγόμενες δυσμενείς περιβαλλοντικές συνθήκες που επικρατούν το καλοκαίρι.
Η εξοικονόμηση ενέργειας σε ένα κτίριο εξασφαλίζεται εν μέρει με τον κατάλληλο σχεδιασμό του κτιρίου και τη χρήση ενεργειακά αποδοτικών δομικών στοιχείων και συστημάτων και εν μέρει μέσω της υψηλής αποδοτικότητας των εγκατεστημένων ενεργειακών συστημάτων η οποία προϋποθέτει την άριστη ποιότητα του σχετικού εξοπλισμού και της εγκατάστασής του καθώς και των σχετικών τεχνικών μελετών που τον προδιαγράφουν.
Άλλος ένας καθοριστικός παράγοντας εξοικονόμησης ενέργειας είναι η ενεργειακή διαχείριση του κτιρίου, μία συστηματική, οργανωμένη και συνεχής δραστηριότητα που αποτελείται από ένα προγραμματισμένο σύνολο διοικητικών, τεχνικών και οικονομικών δράσεων.
Όλα αυτά βέβαια είναι τεχνικά και οικονομικά εφικτά στα νέα κτίρια, εφόσον ενσωματωθούν στην αρχική κατασκευή τους, Η πραγματοποίηση τέτοιων παρεμβάσεων στα υφιστάμενα κτίρια παρουσιάζει σημαντικά τεχνικά προβλήματα και συνεπάγεται τεράστιο οικονομικό κόστος το οποίο αδυνατούν να σηκώσουν οι ιδιοκτήτες τους χωρίς ουσιαστική και άμεση κρατική αρωγή! Γι΄αυτό και ο φόβος της ΠΟΜΙΔΑ είναι μήπως στο τέλος, το μόνο το οποίο θα προκύψει, θα είναι οι αμοιβές των επιθεωρητών, για ένα ακόμη οργανωμένο και αναγκαστικό "εμπόριο σφραγίδων" σε βάρος των ιδιοκτητών ακινήτων της χώρας μας!
Πηγή www.pomida.gr