Κυριακή 1 Ιανουαρίου 2012

Μπαράζ... ελέγχων και διασταυρώσεων για τα ακίνητα.


«ΜΠΑΡΑΖ» ελέγχων και διασταυρώσεων στα μητρώα των φορολογουμένων και στα ειδικά στοιχεία που έχουν δηλώσει για την επιφάνεια των ακινήτων τους σχεδιάζει το Yπουργείο Oικονομικών προκειμένου να εντοπισθούν λάθη ή «παραλείψεις» που έγιναν στην επιφάνεια βάσει της οποίας φορολογείται το ακίνητο. Οι έρευνες, όπως αποκαλύπτει στην ΕΞΠΡΕΣ ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων του Yπουργείου Οικονομικών Χάρης Θεοχάρης, θα γίνουν με αφορμή τα λάθη που εντοπίστηκαν στον υπολογισμό του τέλους ακινήτων (που εισπράττεται μέσω της ΔΕΗ), αλλά τα αποτελέσματα θα βοηθήσουν να εντοπιστούν τυχόν παραβάσεις και περιπτώσεις φοροδιαφυγής από ιδιοκτήτες που αποκρύπτουν την πραγματική φορολογήσιμη επιφάνεια των ακινήτων τους.

Η ΓΓΠΣ προσβλέπει σε σημαντική διεύρυνση της φορολογικής βάσης το 2012 λόγω της εφαρμογής των νέων τεκμηρίων. Οπως εξηγεί ο κ. Θεοχάρης, μέσα στο 2010 περίπου 1.300.000 φορολογούμενοι «πιάστηκαν» στην τσιμπίδα των τεκμηρίων από μόνο 100.000 που φορολογήθηκαν βάσει τεκμηρίων εισοδήματος το 2009. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν και τα στοιχεία που παρουσιάζει στην ΕΞΠΡΕΣ για επαγγελματικές κατηγορίες που ενοχοποιούνται ως κύριες εστίες φοροδιαφυγής. Οι ειδικευμένοι γιατροί από μέσο δηλωθέν εισόδημα 51.500 ευρώ το 2010 δήλωσαν 54.000 ευρώ το 2011, μια αύξηση σχεδόν 5%. Αντίστοιχα, οι οδοντίατροι από 21.500 ευρώ το 2010 δήλωσαν σχεδόν 25.000 ευρώ το 2011, με αύξηση άνω του 15%.

Σε άλλο σημείο της συνέντευξής του, ο κ. Θεοχάρης τονίζει ότι η αποστολή όλων των ειδοποιητηρίων για το ΕΤΑΚ και τον ΦΑΠ θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι την άνοιξη, μέσα στον επόμενο χρόνο θα τεθούν σε εφαρμογή 10 νέες υπηρεσίες στο TAXISnet, ενώ το ερχόμενο καλοκαίρι θα ανοίξει και πάλι η ηλεκτρονική πύλη για διορθώσεις και τροποποιήσεις στο έντυπο Ε9.

• Το 2011 παρουσιάστηκαν πολλά τεχνικά προβλήματα στη λειτουργία του TAXISnet που οδήγησαν σε καθυστέρηση την εφαρμογή πολλών υπηρεσιών. Εχουν γίνει οι αναγκαίες αλλαγές στην υποδομή για να μην επαναληφθούν τα προβλήματα;

«Είναι αλήθεια πως το νέο TAXISnet ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2011. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα πολλές υπηρεσίες να μπουν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα και οι υποδομές να δοκιμαστούν προκαλώντας ταλαιπωρίες και καθυστερήσεις σε αρκετές περιπτώσεις. Αυτές οι παιδικές ασθένειες είναι πολύ συχνό φαινόμενο για νέα συστήματα και δεν αναμένονται την επόμενη χρονιά. Οι αναβαθμίσεις των εφαρμογών θα είναι πολύ μικρότερου εύρους και αυτό θα βοηθήσει σημαντικά».

• Η μεγαλύτερη καθυστέρηση παρατηρείται στην εκκαθάριση του ΕΤΑΚ; Πότε θα αποσταλούν τα νέα σημειώματα;
«Τα νέα σημειώματα θα πρέπει να τα περιμένουν οι φορολογούμενοι από το νέο έτος και σταδιακά θα εκκαθαρίσουμε όλο το απόθεμα που έχουμε μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2012».

• Ετοιμάζετε νέες υπηρεσίες για το ΤΑΧΙSnet το 2012;
«Για το 2012 προγραμματίζονται να ενταχθεί σε παραγωγική λειτουργία πλήθος νέων υπηρεσιών. Οι σημαντικότερες υπηρεσίες αφορούν:

• Δυνατότητα πληρωμών on-line και με πιστωτική κάρτα. Αλλαγή στοιχείων μητρώου.
• Νέες υπηρεσίες υποβολής δήλωσης απόδοσης παρακρατούμενων φόρων και τελών (εργοληπτών, αμοιβών αρχιτεκτόνων και μηχανικών, συγκέντρωσης κεφαλαίου κ.ά.).
• Νέες υπηρεσίες υποβολής αρχικών εμπρόθεσμων και εκπρόθεσμων χρεωστικών δηλώσεων εισοδήματος νομικών προσώπων (έντυπα Φ010-011, Φ010-013 και Φ010-014).
• Υπηρεσίες υποβολής εκπρόθεσμων χρεωστικών δηλώσεων εισοδήματος νομικών προσώπων (έντυπα Φ010-010, Φ010-012 και Ε5).
• Υποβολή αίτησης πιστοποίησης κοινοτικών μη εγκατεστημένων επιχειρήσεων στην Ελλάδα, υποβολή δήλωσης Φ2 και πληρωμής του φόρου σε τράπεζες του εξωτερικού.
• Υποβολές συγκεντρωτικών καταστάσεων ειδικών βιβλίων επιτηδευματιών.
• Υποβολές αιτήσεων για έκδοση πιστοποιητικών.
• Υποβολές υπεύθυνων δηλώσεων.
• Ηλεκτρονικό παράβολο.
• Προσωποποιημένη φορολογική πληροφόρηση/φορολογικό ημερολόγιο».

• Πότε θα ολοκληρωθεί το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο και πώς θα επηρεάσει την καταχώρηση των ακινήτων από τους φορολογούμενους;
«Ο σχεδιασμός είναι να συνεχίσουμε με την ηλεκτρονική υποβολή από τους φορολογούμενους στο δεύτερο μισό του 2012 ώστε από τη νέα χρονιά να προσπαθήσουμε να αξιοποιήσουμε τους συμβολαιογράφους και όσους εμπλέκονται επαγγελματικά με πράξεις που μεταβάλλουν τα περιουσιακά στοιχεία. Ελπίζουμε να μπορέσουμε να αφαιρέσουμε το βάρος της υποβολής σε σημαντικό αριθμό περιπτώσεων».

• Παράλληλα προχωρά και σειρά διασταυρώσεων των φορολογικών στοιχειών και με τη βοήθεια του Elenxis. Τι δείχνουν τα αποτελέσματα των ελέγχων;
«Τα αποτελέσματα αξιοποιούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες, το ΣΔΟΕ, τις φορολογικές ελεγκτικές υπηρεσίες και δεν έχουμε άμεση πρόσβαση σε τέτοια πληροφόρηση για λόγους ασφαλείας. Παρ'Α όλα αυτά, η ενημέρωση που έχουμε είναι πως πληθώρα στοιχείων αξιοποιούνται αποτελεσματικά από το σύστημα για τη στόχευση των ελέγχων».

• Πρόσφατα αναλάβατε και ρόλο «εσωτερικού ελεγκτή» του πόθεν έσχες των εργαζομένων στο Yπουργείο Οικονομικών. Τι έχουν δείξει οι μέχρι τώρα έλεγχοι; Για παράδειγμα, έχουν εντοπιστεί παλαιότερα υπάλληλοι που δεν έχουν κάνει ούτε φορολογική δήλωση...
«Δεν είμαστε σε καμία περίπτωση σε θέση να μιλήσουμε για αποτελέσματα των ελέγχων αυτού του είδους. Η εντολή είναι πρόσφατη και είμαστε στη φάση σχεδιασμού των απαραίτητων ενεργειών που θα επιτρέψουν θεσμικά να πραγματοποιήσουμε ελέγχους στα πόθεν έσχες. Θα μου επιτρέψετε να επανέλθω όταν θα υπάρχουν κάποια στοιχεία για να συζητήσουμε».

• Τελικά τα τεκμήρια βοήθησαν στη διεύρυνση της φορολογικής βάσης;
«Αυτό είναι αναμφισβήτητο. Τα τεκμήρια απέδωσαν ίσως και περισσότερα του αναμενομένου. Από 100.000 φορολογούμενους στους οποίους τα τεκμήρια επηρέασαν το φορολογητέο εισόδημα το 2009, είχαμε ένα τεράστιο άλμα για το 2010 στους 1.300.000 φορολογούμενους. Αυτό δεν σημαίνει αναγκαστικά πως κάποιος πλήρωσε φόρο, αφού σε αρκετές περιπτώσεις και το τεκμαρτό εισόδημα είναι κάτω από το αφορολόγητο. Ομως σε συνδυασμό με τις εφετινές αλλαγές περιμένουμε θεαματικά αποτελέσματα. Στη χώρα μας έχουμε την τάση να μην περιμένουμε για να δούμε την αποτελεσματικότητα των μέτρων πριν σχεδιάσουμε αυτά που θα τα αντικαταστήσουν. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι ο αυξημένος ΦΠΑ στην εστίαση, για τον οποίο μιλούμε πριν ακόμη οι επιχειρήσεις κάνουν την πρώτη δήλωση ΦΠΑ με τον αυξημένο συντελεστή!».

• Η ΓΓΠΣ μελλοντικά θα μπορούσε να αναλάβει τον ρόλο της ΔΕΗ για την εκκαθάριση του ειδικού τέλους ακινήτων. Θα βοηθούσε ίσως η ενοποίηση των φόρων που επιβάλλονται στα ακίνητα;
«Θεωρώ πως είναι επιβεβλημένη. Η διασταύρωση των μητρώων (φυσικών προσώπων και ακινήτων) είναι μια από τις προτεραιότητες της κυβέρνησης και αυτό δεν είναι τυχαίο. Η βάση για την ταλαιπωρία και τις όποιες αδικίες είναι τα ελλιπή στοιχεία και τα πολλαπλά μητρώα και συνεπώς είναι υποχρέωσή μας απέναντι στους πολίτες και τους φορολογούμενους να ξεκαθαρίσουμε και να αφαιρέσουμε τα σφάλματα από τα όποια στοιχεία διαθέτουν οι φορείς του Δημοσίου».

• Ποιες θα λέγατε ότι είναι οι κύριες κατηγορίες φορολογουμένων όπου εντοπίζονται φαινόμενα φοροδιαφυγής;
«Νομίζω πως η αίσθηση που υπάρχει στην κοινωνία για τη φοροδιαφυγή των επιτηδευματιών και των αυτοαπασχολούμενων είναι σε γενικές γραμμές σωστή. Είναι φανερό πως η δυνατότητα φοροδιαφυγής σε μισθωτούς και συνταξιούχους είναι σημαντικά περιορισμένη. Από την άλλη, δεν πρέπει να ισοπεδώνουμε. Υπάρχουν κατηγορίες που φοροδιαφεύγουν περισσότερο από άλλες, αλλά είδαμε το τελευταίο έτος τάσεις συμμόρφωσης σε κατηγορίες επαγγελματιών που βρέθηκαν στο στόχαστρο ελέγχων. Για παράδειγμα οι ειδικευμένοι γιατροί από μέσο δηλωθέν εισόδημα 51.500 ευρώ το 2010, δήλωσαν 54.000 ευρώ το 2011, μια αύξηση σχεδόν 5%. Αντίστοιχα οι οδοντίατροι από 21.500 ευρώ το 2010 δήλωσαν σχεδόν 25.000 ευρώ το 2011, με αύξηση άνω του 15%».

• Μεγάλα προβλήματα διαπιστώθηκαν και στη λειτουργία του συστήματος «Ηφαιστος» που αφορά τη διακίνηση πετρελαίου. Σχεδιάζετε κάποιες αλλαγές;
«Το σύστημα “Hφαιστος” έχει βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό την παρακολούθηση της αγοράς του πετρελαίου θέρμανσης. Είναι αλήθεια πως είχαμε μεγάλες αλλαγές και στους ΕΦΚ και τον ΦΠΑ το προηγούμενο διάστημα αλλά και στο θεσμικό πλαίσιο. Παρακολουθούμε τις θεσμικές αλλαγές και έχουμε άριστη συνεργασία με το ΣΔΟΕ, πραγματοποιώντας στοχευμένους ελέγχους που η επεξεργασία των στοιχείων εντοπίζει. Η σύνδεση του “Ηφαιστος” με το Elenxis είναι το επόμενο μεγάλο βήμαπου θα πραγματοποιήσουμε, βήμα που θα επιτρέψει την πλήρη λειτουργική ενσωμάτωση του συστήματος στην επιχειρησιακή υλοποίηση των ελέγχων. Με δυο λόγια θα γίνουμε πιο ευέλικτοι, ώστε οι έλεγχοι να διενεργούνται πιο συντονισμένα και αποδοτικά».

Στρατηγικοί άξονες και προτεραιότητες

• Ποιες είναι οι βασικές σας προτεραιότητες για το 2012;
«Προσπαθώ να ενοποιώ τις δράσεις της ΓΓΠΣ σε στρατηγικούς άξονες για να μπορούμε να τις βλέπουμε με τις πραγματικές τους αλληλεξαρτήσεις. Αυτό βοηθάει στην ορθολογικότερη ταξινόμηση προτεραιοτήτων και δίνει τόνο και ρυθμό στις προσπάθειές μας. Με αυτή την έννοια έχουμε τέσσερις τομείς στους οποίους θα κινηθούμε:

• Ηλεκτρονικές υπηρεσίες (επέκταση των TAXISnet και ICISnet, ηλεκτρονικές συναλλαγές και πληρωμές, αύξηση των ηλεκτρονικών δηλώσεων).

• Εξυπηρέτηση πολιτών (στρατηγική αναδίπλωση από την καταχώρηση δηλώσεων στην εξυπηρέτηση των φορολογουμένων και των υπηρεσιών του υπουργείου).

• Υποστήριξη δράσεων του Υπουργείου Οικονομικών (φορολογικά Ννομοσχέδια, ορθή υλοποίηση των μέτρων όπως η εκκαθάριση των αποθεμάτων ΕΤΑΚ και ΦΑΠ, αξιοποίηση του Elenxis σε σχέση με την αναδιοργάνωση των ελεγκτικών υπηρεσιών, συνεργασία με οικονομικό εισαγγελέα και αστυνομία, συγχωνεύσεις ΔΟΥ και τελωνείων).

• Ενδυνάμωση της ΓΓΠΣ (ενίσχυση του Data Centre, εκσυγχρονισμός οργανογράμματος, νέα έργα που θα ενισχύσουν τον ρόλο και την αποστολή της Γενικής Γραμματείας).

Καταλαβαίνετε πως έχουμε πολλή δουλειά μπροστά μας!».
Πηγή www.express.gr